PřehlídkySledujte ukrajinskou módní scénu, Kyjev má velkou naději být novou Paříží
Cindy Kerberová2. 11. 2021
Mráz a úspěch přicházejí z Východu. To se potvrdilo na letošním Kyiv Art & Fashion Days, kde ukrajinská metropole stvrdila svůj status kolébky kvalitních, udržitelných oděvů, ale hlavně nadějných talentů. Koho byste měli sledovat a proč právě tamější módní scéna má tak velký potenciál?
Jednou z ukrajinských módních nadějí je
Ruslan Baginskiy, jehož klobouky a čepice vycházející z tradičních tvarů si rekordně rychle zamilovali světoví stylisté, modelky a celebrity. Na výsluní ukrajinských talentů se řadí i Sleeper, značka specializující se na pyžama a pohodlné domácí oblečení, kterou stvořily dvě módní redaktorky. Ale jsou tu i další esa. Jenom na Instagramu najdete pod hashtagem #MadeinUkraine přes 1,5 milionu příspěvků. Tady je pět značek, do kterých se vyplatí investovat.
Litkovskaya
Lilia Litkovskaya debutovala se svou značkou již před dvanácti lety. Na seznamu pařížského fashion weeků však její jméno figuruje poslední čtyři. Její tvorbu charakterizují výrazné siluety, oboustranné oděvy nebo detaily vycházející z korzetového šněrování. Kolekce plynuje navazují jedna na druhou, budují nadčasový šatník s důrazem na kvalitu a trvanlivost střihů, materiálů i celkového zpracování. Loni rozšířila portfolio o linii Artisanal, v níž využívá upcyklované materiály: Příkladem jsou kabáty a saka z pánských košil vzniklé v malých ukrajinských dílnách. Aktuální kolekce Litkovskaya prodává vedle vlastního showroomu také v londýnském Selfridges, v LA, Paříži a v řadě asijských zemí.
Litkovskaya jaro - léto 2022
Foto: archiv značkyValery Kovalska
Její jméno obletělo svět u příležitost 60. ročníku Grammy, na které dorazila i Beyoncé se svou dcerou Blue Ivy, pro niž ukrajinská designérka navrhla bílý smoking s plisováním. Dnes nosí její „signature piece“ kromě Carterových, Cardi B, Pink, Maye Musk a klientelu Kovalska našla i na Blízkém východě a Spojených státech. Skutečnost, že začínala jako stylistka, do svojí práce výrazně vpisuje. Rozumí proporcím a ví, jak zaujmout, aniž by oblečení přerostlo svého nositele. Kromě asymetrických smokingů s ručním plisováním se specializuje na úplet, v nové kolekce experimentuje s digitálním potisky, japonskými motivy a siluetou ramen. Kdybyste si měli pořídit jen jednu jedinou věc od téhle autorky, ať je to sako s plisováním.
Valery Kovalska Cruise 2022
Foto: archiv značkyFrolov
Mezi módní ukrajinské senzace patří i Ivan Frolov, jehož kousky má ve svém šatníku Dua Lipa, Rita Ora, Gwen Stefani nebo Doja Cat. Představitel nejmladší generace designérů se specializuje na korzety, ruční výšivky (z českého křišťálu) i stírání hranic mezi ready-to-wear a couture nebo dámským a pánským šatníkem. Výrazně se přitom inspiruje komunitou LGBTQ+ a BDSM, pracuje s prvky fetišismu. Za jeho výsledky stojí pečlivé rešerše a také aktivní zapojení do problematiky sexuálních menšin, jejichž postavení je na Ukrajině stále problematické. Frolov netvoří sezonní kolekce, ale plynuje navazuje na svou předchozí práci. Navrhuje vlastním tempem, v čemž vidí také smysl s ohledem na udržitelnost. Elastický, a přesto pevný a funkční korzet je přesně tím, s čím byste měli u Frolova začít.
Frolov kolekce Love Airlines
Foto: archiv značkyBobkova
Kristina Bobkova svou značku založila na konci 90. let hned po studiích na Kyjevské univerzitě. Zaměřuje se na každodenní, komfortní oblečení z úpletu, kašmíru, bavlny a hedvábí. Extravagantnější prvky v její tvorbě neobjevíte, zato šatník si u ní sestavíte snadno a rychle. V nové kolekci na SS 2022 se spojila se Spilne Art a Notuko a do základních linií dostala prvky jazzu a originální potisky vycházející z tradičního ukrajinského umění. Střihy zůstávají uvolněné. Áčkové kimonové, pončo, hladké na špagetová ramínka, propínací, košilové. Šaty tvoří zásadní část její tvorby, stejně jako jednobarevné, splývané overaly.
Bobkova kolekce jaro - léto 2022
Foto: archiv značkyGunia Project
Gunia Project propojuje více řemesel dohromady. V půvabném butiku s vysokými stropy narazíte na malované šátky, vyšívané límečky, tradiční čepice, šperky z černých perel, pletené ponožky, ale i barevné koberce a spoustu keramiky se svátečními, přírodními a naivními motivy — vše ruční výroby za použití tradičních technik. Každá z mini kolekcí vychází z důkladného průzkumu etnických kultur a lidových řemesel. Kurátorky projektu dokázaly propojit tradice se současným způsobem, který si snadno zamilujete na první pohled. Vybrat si jen jednu věc je prakticky nadlidský úkol. Pečlivě tedy prohlížejte a nechte se vést vlastním instinktem.
Foto: Kyiv Art & Fashion Days Originální rukopis a řemeslo
Tamější návrháři vycházejí ze slovanské estetiky, kterou dobře znají. Zahraničním značkám konkurují zejména kvalitou zpracování, která se v mnohých případech rovná demi-couture. Na rozdíl od českého textilního průmyslu ten ukrajinský přežil, ale věnuje se zásadně zakázkám pro mezinárodní módní řetězce a značky, což donutilo lokální designéry vybudovat vlastní systém výroby založených na tradičním krejčovství. Každý z nich vede vlastní ateliér se zkušenými švadlenami a modelářkami. Dávají práci malým manufakturám mimo hlavní město — ty by jinak sotva přežily a spolu s nimi by zanikla i celá řada originálních technik tkaní a vyšívání. Lilia Litkovskaya se díky tomuto systému intenzivně věnuje upcyklaci a posouvá svou značku směrem k maximální udržitelnosti.
Jak funguje ukrajinská módní scéna
V Kyjevě se sice koná klasický fashion week, většina designérů však spoléhá na vlastní promo, klientelu a zahraniční nákupčí. Nová platforma
Kyiv Art & Fashion Days si dává za cíl přitáhnout více pozornosti na nejlepší tvůrce, chce představit jejich tvorbu na mezinárodní úrovni. Nápad na propojení módní a umělecké scény a její představení na světové úrovni se zrodil letos v létě, když
Sofia Tchkonia navštívila ukrajinskou metropoli. Zakladatelka fashion weeku v Tbillisi a propagátorka gruzínských návrhářů, jakými jsou třeba Demna Gvasalia, David Koma, Irakli Rusadze a jeho značka Situationist, George Keburia a další, se rozhodla rozšířit pole své působnosti o další trh a přitáhnout pozornost na ukrajinské tvůrce. „Podle mého názoru má spolupráce mezi designéry, umělci, kulturními institucemi i novináři potenciál vytvořit nový jazyk, šířit hodnoty Ukrajiny a dalších zemí východní Evropy na globální úrovni,“ vysvětluje Sofia. Její plán je jasný — vybudovat platformu podporující talenty ze zemí, které se neřadí mezi prvoplánové módní destinace, a přitom mají co nabídnout.
Kde nakupovat módu „Made in Ukraine“
Lokální tvůrce v rámci
Kyiv Art & Fashion Days podpořil slavný obchodní dům
Tsum. Ten vedle značek jako Maison Margiela, Victoria Beckham, Dior, Proenza Schouler, Bally, Marc Jacobs, JW Anderson, Longchamp věnoval část svých prostor právě ukrajinské módě. Během dvou let se tak stal hlavním místem, kam chodit za kvalitní lokální módou. Sami designéři mají vlastní e-shopy a najdete je také na e-shopech
Net-a-Porter,
Farfetch,
Moda Operandi.