PřehlídkyChtěla jsem přinést výrazné a nadčasové modely, říká o nové couture kolekci Ulyana Sergeenko
Cindy Kerberová7. 7. 2020
Nadčasová, ženská, silná, elegantní, tak popisuje svou novou couture kolekci ruská návrhářka Ulyana Sergeenko, se kterou si povídala fashion & beauty editorka Cindy Kerberová.
Kariéra Ulyany Sergeenko připomíná pohádku stejně jako její styl. Z hvězdy street stylu a fotografky se dostala až na oficiální seznam couture designérů, od první pařížské přehlídky přesně před osmi lety si získala poměrně rozsáhlou klientelu i mimo svou rodnou zem. Na rozdíl od spousty jiných měla od počátku velkou výhodu, sama haute couture ve velkém sbírá a ostatní couture značky jako Giambattista Valli a Dior si ji hýčkaly. Nemusela se tak učit „za pochodu“, jak svět vysoké krejčoviny funguje a co zákaznice očekávají.
Ve své sedmnácté kolekci se zaměřila na tradiční ruské techniky. „Všechny modely vznikly v mých ateliérech v Moskvě, všichni jsme se museli přizpůsobit nové realitě, ale ve výsledku to nebylo tak těžké,“ říká Ulyana. „Na druhou stranu produkce nové kolekce byla stresující v tom, že jsem se musela naučit vše efektivně řídit z domova.“ I ona ve světle událostí, které se výrazně dotkly i světa nejluxusnější módy, změnila původní návrhy. „Chtěla jsem přinést výrazné a zároveň nadčasové oblečení vhodné pro každou příležitost.“
Foto: archiv značky
Ulyana Sergeenko Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Foto: archiv značky
Ulyana Sergeenko Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Foto: archiv značky
Ulyana Sergeenko Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Ostré siluety kontrastují s jemnými, ručně paličkovanými krajkami, výrazná ramena spolu s úzkým pasem s sukněmi pod kolena odkazují na 40. léta minulého století. „Rozhodla jsem se neexperimentovat a soustředit se na klasiku. Na černé a bílé kostýmy a šaty z přírodních materiálů prověřené časem: hedvábí, krep, vlna,“ vysvětluje Ulyana. „Každý model zdobí nadčasové ruční ornamenty jako Vologda krajka (nejstarší řemeslo ze severu Ruska, pozn. red.), tradiční výšivky z Novgorodu, výšivky z korálků. Všechny použité látky jsou z našich vlastních zásob.“
K tomuto kroku se tuto sezonu uchýlilo mnoho designérů a nejudržitelnější odvětví módy se tak stalo ještě udržitelnějším, protože továrny nemusely vyrobit nové látky a ty archivní konečně našly své uplatnění. Cyklus výroby se tak ještě více zúžil a životní prostředí kvůli haute couture nijak netrpí.
On-line couture vs. emoce
Jak již první den digitálního haute couture fashion weeku ukázal, prezentovat kolekce on-line a na přehlídkovém mole s diváky, nebo formou one-on-one prezentací v showroomu jsou dvě zcela odlišné věci. Zejména v případě haute couture, která je celá postavená na emocích a jedinečném zážitku od A do Z. Během prvního dne jsme viděli prezentace postavené pouze na skicách, představení jedněch jediných šatů i pohádkový film, kde kulisy na sebe strhávají většinu pozornosti.
Foto: archiv značky
Ulyana Sergeenko Haute Couture podzim - zima 2020/2021
Pro Ulyanu není digitální přehlídka žádnou novinkou: „Vždycky mě strašně bavilo kino a již v minulosti jsem jednu z kolekcí představila formou filmu (režírovaného Ellen Von Unwerth). Ale pak vždycky následovala také živá přehlídka. Teď je to jiné, ale pořád jsem si celý proces užila. Mohli jsme ukázat, co se děje za scénou, jak vznikají kreace a také jsem poprvé ukázala veřejnosti každého, kdo ve firmě pracuje. Jsem jim opravdu vděčná za to, co během této náročné doby dokázali. Díky nim spatřila kolekce světlo světa.“
Jak budou zákazníci reagovat na aktuální kolekce, se teprve ukáže. „Opravdu doufám, že budu mít možnost se brzo se svými klientkami setkat osobně,“ uzavírá rozhovor Ulyana. Než se tak stane, podívejte se na digitální lookbook.