PřehlídkyMBPFW SS22 #1: Tři variace na jedno téma a dvě bubliny
Eva Sýkorová Čomborová5. 9. 2021
Než přejdeme ke konkrétnostem, je namístě připomenout si všeobecné definice. Recenze (z lat. re-censeó, posoudit, zhodnotit) je písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla. Autor recenze je recenzent. Což nás přirozeně vede přímo k faktům: kdo nic nedělá, neudělá chybu, a kdo jde s kůží na trh, musí počítat se vším.
Opakovat, jak nelehká a komplikovaná doba změn značně ztěžuje všechny procesy, včetně těch kreativních, je zcela zbytečné. Ptát se, jak to správně uchopit, je namístě. Zejména v „lokálu“, kterému zeitgeist paradoxně přeje víc než kdykoliv předtím. Publikum a klientela, která léta kupovala a kupuje světovou prémiovou módu, je z ní unavená, nenachází v ní dál uspokojení a odpovědi, poměr ceny vs. kvality produktů je již nějaký čas ve značném rozporu, hodnota je de facto – žádná.
Domácí talent má tak obrovskou šanci odkrojit si velký kus z „koláče“, což do jisté míry už činí. I zde můžeme přirozeně vidět dynamiku interních změn. O slovo se totiž hlásí relativně velká skupina nových jmen, kterou nepoznamenal modus operandi dob nedávno minulých a postupuje nekompromisně, se značnou mírou sebevědomí a dravosti. Naopak stálice, které na naší scéně nějaký čas (úspěšně) působily, mají co dělat, aby tyto nové skutečnosti ustály a udržely si pozornost a loajalitu svých příznivců.
Fenomén komfortní zóny
Foto: Alexander Bel
Aneta má na sobě kožený kabát značky
LAFORMELA, tenisky Puma Mayze, prodává
Queens, 2 599 Kč.
Duo LAFORMELA otevřelo sezonu MBPFW již klasicky – za značné podpory publika a letité klientely, což je do velké míry zcela pochopitelné. Svým způsobem byl brand od svého vzniku inovativní a fresh a nebylo to jen o produktu samotném, ale i o celkovém přístupu v komunikaci a „ukotvení“ značky do specifické komunity, čemuž také vděčí za svůj zasloužený úspěch. O to větší škoda, že se posledních pár sezon doslova usadila v jakési pohodlné poloze, ve které toho sice mnoho nepokazí, ale ničím ani zvlášť nepřekvapí. Je určitě dobré kontinuálně se držet své estetiky a sujetu, konec konců právě to je předpoklad k vybudování silné identity a trvající DNA. Když má ale publikum pocit, že se už nějakou dobu dívá na alternace toho samého, červená vlajka se začne zvedat.
Korekce – v tomto případě bílá, protože kreativnímu duu Kohutiarová-Soukup skutečně fandíme. Jedním z důvodů je jejich smysl pro čistotu siluety, barevnost a krejčovství, kterému není příliš co vytknout. Síla tu spočívá v inklinaci k nadčasovým solitérům, sestávajícím do velké míry z kabátů, bund, sak, šatů a lehce kombinovatelných spodních částí, které splňují parametry kapsulových stálic novodobé garderoby, kde se prototyp náročnějšího fashion urban-vojáka nekomplikovaně probojuje i dekádou aktivního pracovního a společenského života. Těžiště nové kolekce bylo opět ukotvené v černé, se kterou značka umí pracovat efektivně, a styling byl v tomto případě nejvíc homogenní.
Foto: Alexander Bel
Aneta má na sobě kožený kabát, boty, vše
LAFORMELA.
Apropos, styling. I zde se ukázalo, jak tenká hranice je mezi tím, co look vyzdvihne, a tím, co ho zbytečně naruší. Ponožky v sandálech s lomeným podpatkem, které jsou už dnes přímo notorickým ztělesněním specifické (zejména instagramové post-Céline) estetiky, působily nemotorně a v některých případech – zejména u šedého koženého setu – doslova nelichotivě uzemňovaly jinak vydařené ansámbly. Podtrženo, sečteno: tenhle line-up nemohl nikoho urazit, naopak. Nadchnout ale mohl o mnoho více. Snad už tedy konečně – příště.
Intermezzo: Pastelová bublina
Když už hovoříme o kontinuitě – jeden to z elementů, jenž Vandě Jandě rozhodně nechybí. Jestli byl někdo v jejích úplných začátcích nejistý, zda to myslí opravdu vážně, dnes už snad nepochybuje. I teď se kontroverzní jméno domácí scény předvedlo tím, co (kromě produkce vlastního merche) umí nejlépe: svou soukromou vizí a do velké míry i iluzorní fantazií, kterou buď slepě milujete (stejně jako členky jejího klanu), nebo vám nic neříká (v některých případech by se dal použít mnohem explicitnější výraz.) Jedno je jisté – snad tu ani nejde o nic víc, ani míň, jako o zhmotnění snu jedné holky, která má svůj časoprostor a svět, často tak diametrálně odlišný od toho, co dnes reálně žijeme.
Pštrosí peří, metry tylu, mašle a záplava flitrů v glamour siluetách objemných rób, hourglass – sak a pussybow – blůz, ve kterých se (samozřejmě se sklenkou šampaňského a cigaretou v ruce o páté odpoledne) za ideálních podmínek pohybují imaginární paničky na svých opulentních lunch-dates někdy na přelomu 60s a 70s. Tehdy v Hollywoodu... Samotné střihy a formy jsou líbivé, místy až mírně historizující, nesouc v sobě onen sentiment „starého“ světa s příměsí novodobého dramatu, s vysokým potenciálem „instagramové“ líbivosti. Pozor na výběr materiálů, zejména u sak... Když to už má být jednou architektura typu původní Balenciagy, musí to být pevné, nesmí se to příliš „hýbat“ (případ prodloužených růžových jacket-dress) a nesmí to být pokrčené (případ kratší zelené verze).
Zkratka claimu FTD v podobě jeho začátečních písmen aplikovaná formou třpytivých sequins je tu zbytečná, ne prospěšná – v celém kontextu už i tak výrazného oděvu působí zkrátka jako too much. Pastelová kolorika byla opět ústředním tématem, promítla se do obzvlášť líbivých odstínů mentolové a stříbrné a do zdařilých barevných kombinací. No a na závěr snad už jen ona otázka: proč ano? A proč ne? Ať si každý odpoví sám. Každá módní scéna snese jednu Vandu Jandu, o to víc v době, kdy se diverzitě všeho druhu meze nekladou. Komu se to líbí, ať si to koupí. A komu ne – ten ať jde jinam. Jednodušší to snad ani být nemůže, navíc se zdá, že se tato slečna tak brzy nikam nechystá. (Opět zdravíme i Tebe, Borisi Králi!)
Posun/střet dvou světů
Jinak se snad ani nedá nazvat blok, ve kterém se po sobě představili Michael Kováčik a Dominika Kozáková. Slovenský designér, dnes působící primárně v Čechách, se předvedl se svou do dnešního dne snad nejpovedenější kolekcí, a to i proto, že konečně upustil od přeexponovaných stylingů, a jak i sám název tentokrát napověděl, vsadil na základ: nositelné oděvy s rafinovaným detailem, převážně z přírodních materiálů (mnoho denimu, bavlny a popelínu) zpracovaných do vcelku smysluplných siluet. V kolekci celkem rozumně využil i práci s dekoltem, rukávy (řasení, cvoky), doplňky (velké tašky, které, zdá se, jsou hitem du jour) i samotným typem střihu (asymetrie).
MBPFW SS22: Michael Kováčik
Foto: MBPFWKováčik, zdá se, kritiku ze sezon minulých zprocesoval celkem konstruktivně, mnoho vyčistil a dobře udělal. Určitě, i tady se dá vyčíst mnoho inspirací nejen ze světa, ale i z domova, divák se neubrání pocitu déja vu-variace na jakousi jednotnou estetiku minimalistické moderny antwerpské školy, celkový dojem by taky býval ještě o mnoho kompaktnější, kdyby autor vynechal jeden úplně zbytečný look, oranžové elastické šaty. Kováčikovi, na rozdíl od jiných, chybí koncept a kontinuita – zejména tato jeho kolekce byla diametrálně odlišná od jeho předchozích, což je ale konkrétně v tomto případě možné vnímat spíš jako pozitivum. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jakým směrem se právě z tohoto (nového) výchozího bodu vydá.
Dominika Kozáková na druhé straně patří do již zmíněné kategorie „svého univerza“, ve kterém se cítí komfortně a nehodlá s tím nic dramatického dělat. Tvoří pro velmi specifickou klientelu, která – nutno říct – je dnes ve značné menšině. Volánky, fluffy struktury, pestrá barevnost, pletené sukně, háčkované vesty, čepičky se zvířecíma ušima, jako v Alence v říši divů. Na jedné straně – kudos za to, že dělá, co ji baví, nezávisle na tom, na čem si „ujíždí“ fashion kosmos (zejména sociálních sítí). Na straně druhé je nevyužitý potenciál, se kterým by si mohla v budoucnosti o něco víc pohrát. Kdo neví, o čem je řeč, ať se podívá na kabát, který otevíral její aktuální line-up.
MBPFW SS22: Dominika Kozáková
Foto: MBPFWNa závěr návrat
Foto: Alexander Bel
Adam má na sobě kabát a kabelku, vše
Pavol Dendis, kotníkové boty Gino Rossi, prodává
CCC, 2299 Kč
První přehlídkový den uzavřel ve večerním sólo programu Slovák Pavol Dendis a je spravedlivé říct, že jeho show byla v sobotu nejzdařilejší. I on udělal správně, když vynechal experimenty a navrátil se k tomu, co ho baví nejvíc: tmavé estetice s nádechem temna. Není to jen tím, že all-black kolekce jsou pro mnoho fashion insajderů ultimátní lahůdkou, ale i proto, že gros bylo vyskládané z klasiky, kterou ochotně snese každý novodobý šatník. Střídaní užších a širších siluet (zejména u nohavic), dlouhých volných šatů s kratšími sukněmi a šortkami a též citlivý balanc mezi dámskými a pánskými looky byly nejsilnější stránkou tohoto počinu.
Kabáty, které jsou Dendisovou konstantou, tu měly opět významné místo, zejména efektní v tomto případě bylo použití lehkého, semi-transparentního materiálu s potenciálem nadčasového tzv. „signature-piece“. Jistě, i tady vidí zkušené oko zdroj inspirace, tato kolekce kromě jiného připomínala tu „celočernou„ Lukáše Macháčka před dvěma lety. Vytknout by se také dalo použití visících pruhů (v poslední době jich bylo všude až až) a hrubých čelenek (také jsme viděli tu i tam, tam i tu). Holt nedá se nic dělat. I to už bylo tisíckrát řečeno: vymyslet dnes zcela neokoukaný vizuální rukopis je věc hraničící s utopií, Pavol se ale vrátil k tomu, co ho primárně fascinuje snad nejvíc a v čem se cítí nejjistěji. Čas ukáže, jestli (a jak) s tím bude umět zacházet a zda (a jak) to bude umět posunout dál.
Foto: Alexander Bel
Aneta má na sobě kabát a kabelku, vše
Pavol Dendis, polobotky Jenny Fairy, prodává
CCC, 899 Kč
O vlasový styling se postarala Lucie Janků s produkty
Shu Uemura.