Přehlídky

Emoce, velkolepost i řemeslo. Uzbecký týden módy dokázal, že oblast Střední Asie stojí za pozornost

Zatímco v Evropě je řemeslo vzácností a často se musí resuscitovat, v oblasti Střední Asie tvoří přirozenou součást tvorby tamních módních headlinerů. Tihle nás zaujali na Visa Fashion Weeku v Taškentu.  

Vzkazky 

Návrhářka Liliya Palyunina tvořící značku D'ulat se inspirovala odkazem Amy Winehouse. Zkombinovala pánský tailoring se segmenty evropské haute couture a přidala precizní výšivky a delikátní materiály z regionu bývalé Hedvábné stezky. Výsledkem se stala kolekce zkoumající hloubky černé a vyzdvihující kontexty této barvy. Jedná se o odstín smutku, nebo oslav? Elegance, nebo svůdnosti? Liliya patří mezi výrazné tváře módní scény Střední Asie. Debutovala na Art Week Style.uz 2009 s kolekcí Gothic, chvilku působila i v Praze a v Rakousku a teď svou značku rozvíjí napříč kontinenty. 
Na podobně mezinárodní úrovni funguje také značka Selfmadé návrhářky, byznysmenky a konzultantky Eminy Sabutay. Na její přehlídce rezonovaly odvážné streetwearové kousky, včetně tvarovaných siluet, kapucí a vrstvených looků. Její zručnost v práci s textiliemi byla patrná v asymetrických modelech s umně umístěnými výstřihy. Selfmadé pojednává o sebepřijetí, sebeobjímání a sebeuplatnění a tato kolekce je poctou dlouhé cestě návrhářky z malého města na jihu Srbska až na globální módní scénu. Autorka žije mezi Istanbulem a Dubají a na Blízkém východě popularizuje změny v odívání a převrací naše vnímání oděvu. V rámci uzbeckého týdne módy to dokázala v úvodu přehlídky, kdy představila looky, které vlivem dotyků měnily odstín. 

Síla tradice

V Taškentu byla tradice cítit takřka z každé kolekce. Některé z oděvních celků dokonce artikulovaly naprostý základ tradiční vizuální kultury regionu, třeba i motiv pahta gul. Jedná se ornamentální vzor, který se objevuje v tradičním uzbeckém umění suzani. Suzani jsou ručně vyšívané textilie, často používané jako dekorační kusy nebo pokrývky na postele. Uzbecké návrhářky Dildora Kasimova i Durdona Nurmatova s takovými motivy pracují často a jsou ukázkou toho nejdelikátnějšího uzbeckého řemesla s příměsí soudobých trendů. 
Precizní výšivky uchovává ve svých kolekcích značka Zardozi. Její tvorba se na tradiční techniku vyšívání zvanou zardozi přímo zaměřuje formou vyšívaných vzorů. Technika pochází z Indie, odkud se rozšířila do celé Persie. Doslovný překlad slova „zar" znamená zlato a „dozi" je vyšívání. Tato technika používá kovové nitě a ozdoby, často zlato nebo stříbro, k vytvoření složitých a detailních vzorů na látkách. Původně byla vyšívána čistými stříbrnými nitěmi a pravými zlatými listy, ale dnes řemeslníci používají kombinaci měděných drátů s pozlacením nebo stříbrným povrchem a hedvábných nití. 

Fúze

Na spojení zažitých prvků s uniformitou elegantní krejčoviny staví značka Azukar Moreno návrhářky Kamoly Rustamova. Její kreativní příběh je jedinečný. Kromě osobních úspěchů měla tu čest spolupracovat s legendárním výrobcem obuvi Jimmy Choo. Ve své práci Kamola využívá pestrobarevných potisků, kterým dává minimalistické a jednoduché střihy.