PřehlídkyJaké návrháře budeme sledovat po We’re Next 2024?
Jan Boublík16. 9. 2024
Osmý ročník přehlídek studentských prací přivedl pozornost k detailům jednotlivých kolekcí a dokázal, že současní tvůrci nechtějí rozumět módě.
Naučit se experimentovat a rozvíjet svou fantazii nezávisle na dění kolem, nebo proniknout do stávajících schémat módního průmyslu a měnit jeho podobu zevnitř ostrými komentáři? Absolventi z českých vysokých škol řeší dilema po svém. Jako by se vzdávali možnosti získat titul návrhář módy a vytvářejí kolekce, které svým charakterem záměrně přehlížejí soudobou kulturu odívání. Zároveň se zbavují nutnosti komentáře a v tvorbě utíkají k touze dokonalého vykreslení divadelních charakterů tak, jak se o to na počátku 90. let pokoušeli
Galliano a
McQueen. Inspirace jejich dílem byla cítit i v kolekci Vojtěcha Smrže, který v celku The Kabinet vycházel z estetiky filmu
Kabinet doktora Caligariho. Oslavuje scénografický aspekt Roberta Wieneho, student
UMPRUM tak vytvořil sérii mysteriózních kostýmů nočních postav středověké Prahy z počátku minulého století a pomyslně se zařadil po bok návrhářů z ateliéru
Němec –
Gnidiaková, kde už v minulosti pomáhal se vznikem některých kolekcí.
Temnotu přenesla do oděvů i Alexandra Vlková (z UTB Zlín) se svou kolekcí vdov, jejichž úbor vycházel z folklorních tradic. Z těch ve své práci vycházela i Dorota Kostelna (rovněž ze Zlína). V kolekci s názvem Pľuzgiere starých materí chtěla připomenout sílu babiček a prababiček, které se v ohromném měřítku velkých dějinných událostí staly přehlíženými hrdinkami. Pomyslné brnění vytvořila pomocí formování kůže, kterou opatřila metalickým povrchem tak, že některé kusy skutečně připomínaly kovovou výzbroj.
Naopak za trendy se svým způsobem ohlížely kolekce Antonie Šteflové a Matěje Pšeničky, alias Pchendy, které pracovaly s pleteninami, jež jsou mezi mladými studenty velmi populární pro možnost práce bez odpadu. Proto se teď většina studentských zraků upíná k technologické univerzitě v Liberci, která je vybavena pokročilými pletacími stroji. Zatímco Šteflová uvedla svoji verzi, dost barevnou,
office siren, Pchenda, student z AVU, chtěl do úpletů obléct pražskou queer royalty.