PřehlídkyŠel jsem hlouběji do své podstaty, tvrdí Alexander Bel o své kolekci Sure Curated
Jan Boublík25. 4. 2025
Alexander Bel si přeje, aby diváci četli jeho tvorbu jako knihu. Kapitolu po kapitole. Tahle je třetí. Alex v ní vzpomíná na svá teenegerská léta.
Foto: Viktoryia Vaitusionak for Vogue CS
Co pro vás osobně znamená tahle kolekce? Je v ní nějaký motiv nebo moment, který považujete za specificky svůj?
Každá kolekce značky Sure Curated nese mou osobní stopu a je věnovaná určitému momentu ať už z minulosti, nebo z přítomnosti, na který chci zaměřit svou pozornost. Je to jako paměťová mapa nebo kniha, která se postupně rozrůstá. Možná i proto každá sezona nese název Kapitola a příslušné číslo. Tahle konkrétní je Kapitola III: Dreamers. Čerpám z vlastních zkušeností a stylu. Tentokrát jsem šel hlouběji do své podstaty – k tomu, kým jsem, a hlavně k tomu, co mě inspirovalo, když jsem byl teenager. Pamatuju si, jak jsme jezdili na koncerty kapel, a protože pocházím z malého města, nebylo vůbec jednoduché vypadat „fashion“. Tak jsme si vlastní oblečení vytvářeli svépomocně sami. Kolekce je sice věnovaná především mému snoubenci Filipovi, ale zároveň odráží mé vnímání LGBTQ+ komunity, která v poslední době čelí spíš další vlně nepochopení, odmítání a útoků ze strany vlád než radosti a svobodě, kterou by měla cítit. Touto kolekcí jsem chtěl připomenout, že jsme tady, jsme stejní lidé jako všichni ostatní. A že si zasloužíme cítit radost, euforii a svobodu.
Značka Sure Curated vždy působí jako citlivý kurátor reality. Co jste tentokrát chtěl zachytit nebo přetvořit?
Myslím, že část odpovědi už zazněla výše. Zároveň ale doplním, že čím jsem starší, tím víc přemýšlím nad slovy jako rodina nebo komunita. Tahle třetí přehlídka podle mě otevírá dveře širší veřejnosti, lidem, kteří v ní můžou najít sami sebe. Snažím se kolem sebe tvořit vlastní „rodinu“, ve které si lidé navzájem pomáhají, aniž by v tom hledali výhody.
Foto: Viktoryia Vaitusionak for Vogue CS
Jakou roli v téhle kolekci hrají materiály a struktury? Je něco, co jste se při její tvorbě naučil?
Zásadní. Sure Curated zůstává upcycling značkou, používáme buď pre-owned materiály, nebo přírodní deadstock látky. Samozřejmě, některé kusy obsahují i syntetiku, ale to jen výjimečně a tam, kde byl potřeba konkrétní efekt pro silnější vyznění myšlenky. Pracuju hodně s černou a bílou, ale v této kolekci jsem poprvé přidal i šedou a červenou. Největší důraz kladu na detaily, například na speciální černé popruhy, které připomínají bandáže. Ale pokud se na ně divák nesoustředí, možná si jich ani nevšimne. Důležitou roli hrají i ručně vyráběné vlněné stuhy ze zbytků sak. Ty slouží nejen jako pásky, ale ve spojení se speciálními knoflíky pomáhají formovat oversize střih přímo na tělo. Pracoval jsem také s japonskými technikami boro boro a sashiko, které jsou součástí upcyklovací tradice. Pomocí záplat a výšivek vrací oblečení funkčnost, ale zároveň mají dekorativní charakter. Řešili jsme s Janem Králíčkem, který se postaral o styling a zároveň kreativní směr kolekce, důležitost trvanlivosti látek a jejich znovuvyužití. Přijde mi, že dnes často raději pořizujeme nové věci, než abychom dál nosili ty své vysněné. Přitom právě díky dlouholetému nošení a technikám, jako je sashiko, získává každý kousek stále víc charakteru svého nositele, a stává se tak výjimečně osobní záležitostí.
Vnímáte tuhle kolekci jako výpověď o současnosti, nebo spíš jako únik z ní?
Každá moje kolekce je výpovědí o tom, co se právě teď děje, s přesahem do budoucnosti a lehkou nostalgií ohledně minulosti. Věřím na přítomný okamžik. Chci, aby se lidé víc zastavovali, přemýšleli, vnímali sebe i svět kolem sebe. A aby si kladli otázku: co mohu udělat právě teď, abych změnil něco v sobě nebo pomohl někomu jinému?
Foto: Viktoryia Vaitusionak for Vogue CS