Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Přehlídky

Area předvedla ke svému desátému výročí kolekci se silným poselstvím

Jana Patočková10. 9. 2024
Během aktuálního newyorského týdne módy odprezentovala novou kolekci i značka Area. Ve spolupráci s aplikací Tinder navíc věnovala finanční dar organizaci, která v USA pomáhá se sexuálním zdravím a osvětou. Silné poselství o tělesné autonomii a ženské reprodukční spravedlnosti se promítlo i do samotného designu jednoduché, působivé kolekce.
Kolekce podzim - zima 2024/2025, AREA
Foto: Launchmetrics
Kolekce podzim - zima 2024/2025, AREA

Area: Ruce všude a ruce pryč! 

Jedním z hlavních motivů podzimní kolekce značky Area prezentované v rámci aktuálního NYFW jsou právě ruce: tištěné i použité formou našitých taftových aplikací. Stopy rukou, ne nepodobné těm, jaké jsme kreslili jako děti předškolního věku, jsou našité na šatech, jako se to obyčejně dělá s ozdobným peřím. Ruce nebo otisky prstů symbolizují jednak ukotvení v naší individuální identitě (vždyť nemáme nic jedinečnějšího než své otisky prstů), jednak odstup, motiv ochrany i bojovnosti. 

Móda jako nástroj aktivismu

Kolekce podzim - zima 2024/2025, AREA
1 / 38
Kolekce podzim - zima 2024/2025, AREA
Foto: Launchmetrics
Asi nejvýrazněji vynikly ruce v sytě červené na černých tričkách, která vznikla jako spolupráce značky s Tinderem, hlavním sponzorem přehlídky. Jako by si ruce na břicho pokládaly ženy křičící na demonstracích: „Naše těla jsou naše!“ Bans off our bodies, jak se píše přímo na triku. Tinder pak také ve jménu značky Area daroval 25 tisíc USD organizaci Planned Parenthood, americké neziskovce, která se stará o sexuální a reprodukční zdraví a edukaci. V současné době, kdy se v Americe řeší bezpečný přístup k potratům a jejich omezení, šlo o hlasitý statement: „Tím nejdůležitějším pro nás je individualita a svoboda volby,“ řekl Piotrek Panszczyk, kreativní ředitel značky Area: „I proto pro nás tato kolekce byla tak důležitá.“ Ale nešlo jen o statement na triku a finanční dar – v první řadě módní show totiž neseděli jen fashion influenceři, novináři, nákupčí a další vlivné tváře a celebrity. Tinder do přísně sledované front row posadil tři aktivistky s osobní zkušeností s organizací Planned Parenthood, které sdílely své příběhy od potratové péče, přes dostupnou antikoncepci po zdravotní gynekologické prohlídky.
„Vždycky tu pro mě byli (organizace Planned Parenthood, pozn. red.), takže teď cítím zodpovědnost být tu pro lidi, kteří přijdou po mně,“ řekla jedna z aktivistek, Cassandra Klewicki pro Teen Vogue. Uvedla také, že se k potratové péči v Arizoně dostala ještě před zrušením rozsudku Roe v. Wade v roce 2022. Aktuálně v Arizoně platí zákaz potratů v 15. týdnu těhotenství, ale voliči se v listopadu budou moci vyjádřit k jeho prodloužení až do doby životaschopnosti plodu, tedy přibližně do 24. týdne těhotenství. Podle Klewicky bylo prostě skvělé vidět na mole tričko s touto jinak tabuizovanou tématikou: „Už jen fakt, že nás podporují dvě tak velké značky, pro mě byl opravdu důležitý a funguje jako potvrzení, že jde o zásadní téma,“ doplnila.

Naše otisky, naše identita, naše rozhodnotí

A tak zatímco v kolekci Area musel pro ni typický denim ustoupit záplavě kůže, tím nejvýraznějším, co nám značka předvedla, byla společenská angažovanost. „Bylo to deset let obrovské svobody, deset let kreativity a inkluzivity. A tak jsme si říkali: O. K., ale o čem tahle kolekce tedy bude?“ popisoval Piotrek Panszczyk pro Vogue.com: „Zčásti se v jistém smyslu díváme na to, co už máme za sebou, ale rozhodně jsme nechtěli udělat kolekci ,největších hitů'. Takže jsme přemýšleli nad tím, co je ta klíčová věc, která nás definuje.“ A právě hledání identity se stalo metaforou, na níž nakonec celou kolekci postavili. Otisky prstů, ruce, naše těla a jejich role ve společnosti.