Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Ďábel nosí pixely. Digitální móda jako prostředí neomezené kreativity

Sára Voldánová9. 11. 2023
Chcete si vyzkoušet šeříkový kostýmek s křídly nebo anti-gravitační šaty? Potenciál Metaversa je v podstatě neomezený. Z toho profituje digitální móda, která už dávno není jen součástí herního průmyslu, ale miliardovým byznysem. Jeho sílící postavení na trhu začínají chápat také světové módní značky.
Nik Guntersen
Foto: DRESSX
Nik Guntersen
Víte, kolik materiálu oděvní společnosti ročně spotřebují na vývoj digitálních módních kolekcí? Žádný. Všechny kousky jsou totiž tvořeny výhradně a jedině s použitím dat. Digitální móda využívá avatarů k prodeji virtuálního oblečení a doplňků. Nakoupené modely, tedy filtry rozšířené reality, pak zákazníci vkládají do svých fotek a videí a tím vytvářejí svůj osobitý digitální obraz.
Největší výhodou digitální módy je, že designéři nemusejí při práci v Metaversu myslet ani na dostupnost materiálů, ani na fyzikální omezení reálného světa, a mohou tak přijít s naprosto unikátními návrhy. Odvětví nabízí velký prostor k sebevyjádření také jejím uživatelům, a to skrze nepřebernost kombinací střihů, materiálů a barev. A to navíc v podobě šetrné k životnímu prostředí. „Poté, co jsme strávily patnáct let v oblasti konvenční módy, jsme pocítily naléhavou potřebu nasměrovat průmysl novým, ekologičtějším a efektivnějším směrem,“ popsala svoji motivaci ke vzniku DRESSX spoluzakladatelka Daria Shapolovova. Právě tato platforma, kterou založila spolu s Natalií Modenovou, je dnes největším prodejcem digitální módy.
Odvětví digitální módy dnes už není jen záležitostí úzké skupiny nadšenců, ale rychle expandujícím trhem, který by měl mít v roce 2027 hodnotu více než 65 milionů USD. A to už stojí za pozornost. Už od roku 2018 vzniká celá řada čistě virtuálních módních značek, z nichž některé usilují o spolupráci s těmi tradičními. „DRESSX už navázalo partnerství s několika významnými technologickými, módními a lifestylovými společnostmi, jako je Meta, Roblox, Snapchat, Coca-Cola, FARFETCH, Adidas, BOSS nebo Bershka. Tradičním módním značkám nabízíme při vstupu do digitálního světa kompletní podporu od navrhování a výroby 3D kolekcí až po jejich distribuci a marketing,“ říká Natalia Modenova, druhá ze spoluzakladatelek největšího světového prodejce digitální módy.
Maye Musk
1 / 15
Maye Musk
Foto: foto SYNCHRODOGS & ALEX BLACK for Vogue CS

Nová podoba influencer marketingu

Existuje také odnož digitální módy, která kombinuje Metaversum s fyzickým světem. Tento koncept umožňuje vyzkoušet si reálné oblečení a doplňky prostřednictvím virtuální reality. Pro značky je toto skvělý způsob, jak přitáhnout pozornost ke svým produktům a snížit návratovost objednávek.
Do hry tak vstupuje i nová podoba spolupráce mezi influencery a značkami, takzvaný VR (virtual reality) influencer marketing. Ten se od toho klasického liší tím, že influenceři nedostávají k propagaci reálné produkty, ale pouze jejich virtuální verze. Mohou si tak přijít na více peněz ušetřených za výrobu a dovoz. V minulém roce propragovaly digitální verze produktů z Farfetch například dvě korejské influencerky na instagramovém účtu @q2han.
Rostoucí popularitu inovativního oděvního průmyslu zaznamenávají také celebrity, které se stejně jako influenceři postupně pouštějí do kooperací s digitálními módními značkami. DRESSX už spolupracovalo se jmény, jako je Maye Musk, Helena Christensen, Sofi Tukker, Bloom Twins nebo Megan Kaspar. Model z kolekce Support Ukraine představila na svém Instagramu také Madonna.
Autor: DRESSX
Foto: DRESSX

Lesk a bída Metaversa

Některé výhody digitální módy jsou z její podstaty zřejmé. Kromě nových směrů kreativity, které otevírá, je také udržitelná a pro značky v podstatě nenákladná. „Nahrazením pouhého 1 % fyzického oblečení digitálními oděvy bychom mohli ušetřit 5 bilionů litrů vody a eliminovat roční uhlíkovou stopu módního průmyslu o 35 milionů tun, což je ekvivalent celkových uhlíkových emisí Dánska v roce 2017,“ vysvětluje produkční manažerka DRESSX Julie Krasnienko.
Virtuální móda má také potenciál naplnit to, co po módním průmyslu vyžaduje nejen generace Z: být inkluzivnější. Nabízet dostatek možností pro všechny rasy, věkové kategorie, váhové skupiny i genderové identity. Módní průmysl se díky Metaversu otevírá také novým tvářím. Nezáleží totiž na tom, odkud pocházíte nebo z jaké jste sociální třídy. Pokud máte přístup k technologiím a jste nápadití, můžete na své schopnosti snadno upozornit. „Naším snem je poskytnout nekonečný digitální šatník každému člověku na světě, aby se mohl svobodně a kreativně vyjádřit. Módním návrhářům chceme nabídnout bezpečné místo, kde mohou tvořit a profesně růst," doplňuje Modenova.
Otázka udržitelnosti vzhledem k digitální módě ale není zcela bez problémů. K vytváření 3D modelů je totiž také nutná elektrická energie a zdroje. Rychlé tempo aktualizací digitální módy může také přispět k mentalitě neustálé spotřeby, podobně jako je tomu u fast fashion.
Stejně tak je diskutabilní i ona zmíněná inkluzivita prostředí. Přístup k ní sice není omezen národností ani genderem, ale minimálně dostupností internetového připojení. Protože jde o byznys, svou roli hrají také peníze. V neposlední řadě se nově vzniklé průmyslové odvětví musí vypořádat s výzvami, které přináší virtuální prostředí, jako je ochrana dat a soukromí.
Tíži těchto úvah si na své bedra nakládá i společnost DRESSX: „Jako průkopníci v této oblasti čelíme odpovědnosti za stanovení standardů a formování průmyslu. Naším posláním je inspirovat kreativitu, podporovat udržitelnost a vytvářet bezproblémové sbližování fyzického a virtuálního módního světa,“ uvádí Krasnienko.

Budoucnost digitální módy

Jako každá rychle se vyvíjející inovace, i křížení módy a technologií vyvolává celou řadu obav. Ty ale podle nás nejsou na místě. Digitální móda nemůže fyzickou módu nikdy nahradit, protože funkčnost oděvu a vytváření vlastní identity v reálném životě je daleko důležitější než náš digitální otisk. Nové odvětví má ale bezpochyby potenciál inspirovat k pozitivní změně celého fashion průmyslu a připravit půdu pro živější, dostupnější a odpovědnější budoucnost módy. Jak už bylo zmíněno, i kdyby se pouhé jedno procento světové módní produkce přesunulo do digitálního světa, bude to mít podstatný pozitivní dopad na životní prostředí.