MódaŽabičkování jsem naučila i naše krejčové, říká Beata Rajská o své nové kolekci plné tradičního řemesla
tým VOGUE12. 1. 2024
Gondoly i kupole paláců na náměstí San Marco, pozlacené malby průčelí budov, kabátky gondoliérů na spletitých kanálech i atmosféra města s neskutečný pulsem. To všechno inspirovalo módní návrhářku Beatu Rajskou v nové kolekci BE_ÁTKY 2024.
Co vás k inspiraci Benátkami přivedlo?
Především to, že předposlední kolekci A Bůh stvořil ženu jsme fotili v Benátkách. Atmosféra, pohyb mezi památkami, každičký kousek architektury byl natolik inspirativní, že mně to nedalo. Hned poté jsem odjela do Švýcarska pro materiály a po rozkreslení návrhů jsme se pustili do kolekce.
Jak byste kolekci popsala třemi slovy?
Ženská, sofistikovaná, noblesní.
V kolekci se objevují exkluzivní materiály. Kde jste je tentokrát našla — a bylo těžké vybrat ty prvotřídní?
Základní materiál tvoří exkluzivní tkaniny z manufaktury Jacob Schlaepfer, se kterou spolupracuji už víc než dvacet let.
Jaké materiály je podle vašeho názoru na současném trhu nejtěžší získat?
Dnes je naopak možné všechno. Jde jen o to umět se v té rozmanitosti pohybovat, mít čas, abyste mohli materiály ohmatat — v různých částech světa — a mít, samozřejmě, ekonomický background, abyste je mohli zaplatit. V dnešní době vám už každá fabrika utká materiály dle vašich požadavků, a dokonce to není omezené množstvím metrů, jak to bylo třeba na začátku mého podnikání. Cena je, samozřejmě, adekvátní k danému počtu metrů. Čím míň metrů, tím víc peněz.
V kolekci jste pracovala s mnohými řemeslnými technikami. Co vás například k technice žabičkování přivedlo? Jedná se o starou techniku, která je časově náročná…
Sama jsem žabičkování zbožňovala už jako studentka a velmi často se objevovalo na mých šatech. Ne to strojové, ale klasické ruční, při kterém si narýsujete osnovu a jednotlivé body přitahujete k sobě. Díkybohu, dnes jsem to už naučila i naše krejčové.
Bylo pro vás důležité podtrhnout řemeslnou stránku kolekce?
Řemeslné propracování kolekce je pro mě důležité od počátku mojí tvorby. Takže i tady jsem hlídala práci rukou krejčových.
Přemýšlela jste naopak někdy nad digitálními inovacemi v módě? Chtěla byste je v budoucnosti případně zapojit?
Přemýšlela. Ale přece jen jsem z generace, která měla propojenou hemisféru přes ruku s tužkou. A přiznám se, že bych byla velmi ráda, kdyby mě oslovovali mladí tvůrci, kteří jsou přes digitální inovace zdatní — a já bych byla ta, která by to přijala, a společně bychom postupovali dál.
Co podle vašeho názoru nejvíce ovlivňuje soudobý vkus?
Prostředí, ve kterém se pohybujete, sociální sítě a média.
A co v poslední době nejvíce působí na vás?
Myslím si, že díky svým zkušenostem se už dokážu orientovat i v chaosu nabídek, prostředí a sociálních bublin. Takže podvědomě přijímám to, co mě baví a z čeho mám radost.