Novinky

Zakladatelky značky Wolfgang: Chceme zákazníkům poskytnout takovou večerku designu

Duo kreativních žen si před dvanácti lety ve čtyři hodiny ráno v brněnském klubu u skleničky řeklo: „Pojďme do toho, otevřme si obchod!” Jak se domluvily, udělaly (dobře). Wolfgang za dobu své existence dospěl v elegantní a kultivovanou značku. V rozhovoru s Viktorií Kaštánkovou a Zuzanou Milandu jsme probraly vše od počátku až po otevření zbrusu nového koncept prostoru, který nemá v Česku obdoby.
Foto: Wolfgang

Kde jinde začít než prvotním impulzem. Co bylo na startu? Plánování, nebo navrhování? Co vás přivedlo ke společnému podnikání?

Známe se roky. Jsme kamarádky ze základní školy. Celé naše následné podnikání se zrodilo před dvanácti lety v brněnském klubu Fléda. Tam jsme si ve čtyři hodiny ráno řekly, že otevřeme obchod podle svého gusta. Druhý den jsme už seděly v jiném podniku u počítače a hledaly prostor k pronájmu. Když jsme narazily na Vachovu ulici, nadchla nás. Přitom jsme původně ani netušily, kde je. Přestože se nachází v centru Brna, byla nenápadná a nezabydlená podniky. Při první obhlídce jsme přesně věděly, že jde o to pravé místo. Mramorové parapety u výloh byly zásadní. Okamžitě jsme si představily, jak na těch parapetech sedíme u našeho krámu, kde prodáváme to, co nikde jinde není, a je nám dobře. Netušíme, jak se nám tehdy podařilo přesvědčit majitele, že tyhle dvě mladé holky vědí, co dělají. Ale povedlo se. Neměly jsme nic. Žádné informace, zkušenosti, ani finance. Jen touhu a představu. Daly jsme dohromady spotřebitelské úvěry, vybraly kreditní karty a z těch pár desítek tisíc jsme to nějak vytloukly. Založily jsme s.r.o., obchod si dělaly svépomocí — stěrky, po kterých jsme tehdy toužily, jsme vytvořily samy po svém, do obchodu nakoupily něco málo v sekáčích a trochu poupravily, potom jsme vybíraly taky v anglických e-shopech, které tu tenkrát ještě nebyly známé. Přidaly jsme něco od designérů (Leedu a Playbag), co se nám líbilo. Chtěly jsme mít kvalitní, a přitom dostupné zboží pro lidi. Nikomu jsme neřekly, co chystáme. Věděli o tom jen naši rodiče a pár vyvolených. Pozvánku na otevření 1. 8. 2012 dostali naši přátelé a známí. A na stejném místě jsme fungovaly až dosud.

Wolfgang je poměrně úderná značka. A když vás člověk trochu pozná, dává mu ještě větší smysl. Co stálo za vznikem názvu, loga a brandu vůbec?

Původně jsme o značce vůbec nepřemýšlely. O výrobu loga pro krám jsme požádaly kamarádku grafičku, která nám nejdříve navrhla nějaké názvy. A když zazněl Wolfgang, bylo to jasné na první dobrou. Od názvu se odvíjelo logo. Zuza nechala připravit na otevíračku tílka s naším novým logem, všichni je najednou chtěli. Byl to další bod. Všechno nabíralo obrátky. Začaly jsme řešit, kde a jak kvalitně vyrobit alespoň tílka a trika. Ta původní totiž Zuza koupila a nechala narychlo natisknout v copy centru (smích). Peníze byly ve zboží a my jsme trochu krvácely. Spálily jsme se na více místech ve výrobě. Několikrát jsme nechaly vyrobit velmi drahé a ne úplně použitelné věci. Vnitřně jsme ale věděly, že chceme kvalitu, anebo nic. Dostávaly jsme rady, ať spolupracujeme s levnými zahraničními dodavateli, jenže nad dodaným vzorkem jsme vždycky dospěly ke stejnému závěru: „Tohle ne!“ Když jsme konečně našly toho správného parťáka pro výrobu, začaly jsme své portfolio rozšiřovat. Šlo o žádaná tílka, ale i trika, mikiny, tepláky… a přišel okamžik, kdy jsme začaly přemýšlet o založení vlastní dílny. Z názvu obchodu se tak plynule stal náš brand. 
Foto: Wolfgang

Výrobu jste tedy s definitivní platností nechaly v ČR?

Ano. Našli jsme spolupracovníka, s nímž jsme dodnes. Postupem času v tom vidíme i další přidanou hodnotu. Po pár letech se k požadavku na kvalitu přidalo i vědomí, že nám dává velký smysl nechávat peníze v Česku. Časem člověk zjistí, že se o zisk raději rozdělí s komunitou a lidmi, kteří žijí u nás, takže peníze zůstávají tady. Přestože jde jen o kapku v oceánu, jsme tak součástí domácí ekonomiky.

Vaše tvorba se evidentně vyvíjí. Trendy neřešíte, protože z vašich modelů  jednoznačně sálá nadčasovost. Co je hlavní myšlenkou kolekcí Wolfgang? 

Zuza: Zjednodušeně řečeno, jsou to moje potřeby. Moje potřeby rozšířit sortiment o něco, co považuji za zásadní v šatnících. Doplnění komplexnosti kolekce. Myslím, že někteří lidé neradi přemýšlejí nad tím, co si kdy obléknout. Tak se jim to snažíme usnadnit. Někdo to prostě neumí a nechce řešit. Já také nejsem IT specialista. Hlavní myšlenkou našeho brandu je poskytnout zákazníkům vkusné kousky, které se dají jednoduše kombinovat. Mohou se v nich cítit pohodlně, sebevědomě a vzít je na každou příležitost.
Foto: Wolfgang

Vaše specifikum není jen v čisté tvorbě, ale také v prezentaci. Vizuály, texty, fotky, fotostory mají vždy minimalistický kontext a myšlenku. Stojí za nimi agentura, tajný marketér, či jak to je?

Veškerý obsah si tvoříme my samy a myslíme si, že je to naše autentická devíza. Když se například dozvíme, že se z ciziny vrací výborný fotograf, okamžitě začneme řešit, zda, kdy a jak bychom s ním nafotily kampaň. I díky tomuto přístupu jsme měly párkrát hlavu v dlaních, zažily období v červených číslech a bolelo nás z toho nejen břicho. Tím se ale taky učíš, jak na to příště, aby to nějak dávalo smysl nejen pocitově, ale i ekonomicky. Jsme kritizovány, že nejdeme víc s mainstreamem. Prý bychom měly dělat pozitivnější a veselejší kampaně či fotky. Zkrátka něco, co bude pochopeno napříč většinou. Pro nás je ale naprosto zásadní dělat to po svém. Tak, jak to cítíme a nejlépe umíme. Nikdy jsme si neřekly, že chceme vydělávat „kačky”. Odjakživa jsme věnovaly hodně času i věcem, které mnohdy nejsou hlavním proudem populace pochopeny. Nebavilo by nás přizpůsobovat se. Na druhé straně chceme zákazníkům vracet jejich přízeň například i tím, že dostanou kvalitní kávu.

S tím souvisí i vaše vyhlášené přehlídky. Sice se nekonají každý rok, ale vždy se na ně těší stovky lidí. Zavzpomínáte na tu první?

Bylo to nové, tak jako s obchodem. Ani jsme tehdy pořádně nevěděly, co děláme, ale bylo to velké! Přišla spousta lidí a my byly nadšené, kam jsme se posunuly. Vzpomínka na druhou přehlídku je ještě silnější. Obecně jsme měly jasno, že se nechceme nechat ovlivňovat případnými sponzory, nevkusnými reklamami a podobnými věcmi. A teprve až nazraje čas, přineseme prezentaci formou přehlídky. Ta druhá se uskutečnila v roce 2013. Uspořádaly jsme ji symbolicky v prostorách brněnské Vlněny, která už dnes nestojí. Kdykoliv si vzpomeneme, že jsme měli účast kolem 500 lidí a venku stála obří fronta lidí, kteří se už dovnitř nevešli, naskočí nám husí kůže.
Foto: Wolfgang

Obecně jste se prezentovaly se skupinou mladých podnikatelů v centru Brna jako 60200 (602 00 je směrovací číslo širšího středu města Brno). Já osobně vás vnímám jako spojovací element mnohých z těchto podniků. Také jste vytvořily velkou komunitu kolem svého obchodu. Jak k tomu došlo?

Jednou nám někdo řekl, že jsme taková „brněnská avantgarda malých podnikatelů”. Je fakt, že jsme daly pár kamarádů dohromady. Chtěly jsme mít kolem sebe všechno takové pěkné, voňavé. Když jsme začínaly podnikat, byly jsme rády, že jim můžeme trochu poradit, předat kontakty. Ať už šlo o bistro, květiny, či cokoliv dalšího. Scházeli jsme se u nás před krámem, seděli a povídali o práci i starostech s ní. Postupně se to nabalovalo a z neznámých lidí byli další známí a komunita se rozrůstala. Vždy jsme chtěly místo, kde se budou lidé setkávat. Radost byla, že se u nás cítili dobře a vraceli se.

Máte za sebou dvanáct let společné práce, kdy všechno řešíte a prožíváte společně. Nenastal u vás za tu dobu nějaký zlom? 

Jistě. Nějaké krize a hádky proběhly, občas proběhnou a probíhat asi i budou. Třeba jednou, když jsme jely z Chorvatska, hádaly jsme se jedenáct hodin v kuse. Střídavě jsme chtěly vystupovat z auta, na hranicích stály kolony, drama eskalovalo. Ale nějak jsme dojely. Zatím pokaždé. Naše spory většinou pramení i z naší rozdílnosti. Viki je otevřenější lidem a různé spolupráci, ráda zkouší věci jinak a objevuje nové možnosti. Zuza je zase uzavřenější, více koncentrovaná na vlastní tvorbu. Ve výsledku je to asi výborné nastavení, které nastavuje směry našich činností. Zuza je výborná na estetické a vizuální věci — co udělala například před osmi lety, funguje dodnes. To nás v konečném důsledku tmelí. Zuza je Wolf a Viki gang. Přesto se stále po cestě učíme. Učíme se, jak vše nastavovat správně. Nový prostor a nové výzvy nám vlastně v našem vztahu pomohly. Přinesly svěží vítr do plachet plavidla, které už má něco málo za sebou. A jedeme dál.
Foto: Wolfgang

Stěhujete se. Co rozhodlo, že půjdete na novou adresu?

Vlastně už jsme zmínily, že třicet osm metrů čtverečních bylo hraničních. Postupně se staly až neúnosnými. Naše plány na setkávání a ideálně doplnění sortimentu se už vešly jen do našich představ. Bojovaly jsme o rozšíření prostoru kolem a byly nešťastné, že to pořád jaksi nevycházelo. Dnes si říkáme, jak to bylo dobře, a ohrané klišé: „Vše je, jak má být,“ se vážně potvrdilo. Teď máme krásný prostor na nové adrese. Vždycky jsme chtěly prodávat i jiné značky a návrháře, ale nebylo místo. Měly jsme parfémy, brýle, ale chtěly jsme toho víc. Před rokem jsme si řekly, že tedy začneme hledat. Po různých úvahách přišla nabídka prostoru (pro obchod nepříliš typického) v Radnické ulici. Dostavil se zase ten pocit, že tohle je to správné místo. Objevily jsme velkorysý prostor, klid i ruch, pohodové a klidné zázemí pro zákazníky. Naprosté a zároveň zapomenuté centrum, omšelé místo a pro nás velká výzva.

Před pár dny proběhlo oficiální otevření vašeho nového koncept storu. Co od něj mají návštěvníci očekávat, čím bude specifický?

Nový Wolfgang store se nachází přímo v budově Staré radnice. Místo jsme získaly ve smutném stavu, nevyužité. Stará radnice je přitom osm set let starý dům, nejstarší světská stavba v Brně. Myslíme si, že genius loci, který tu je, s historií místa souvisí a je třeba ho zažít.
Foto: Wolfgang

Brno má svoji specifickou atmosféru, která nabízí i spoustu benefitů… 

Vždy jsme ho tak nějak patriotně milovaly. Udělaly jsme maximum pro to, abychom důstojně obnovily kouzlo zapomenutého místa. Vznikl velmi čistý nadčasový prostor v historickém prostředí. Fúze nového a ponořeného do historie. Najdete zde, co máme my samy rády, co používáme, co nás baví. Chceme svým zákazníkům poskytnout takovou večerku designu. Naše stěny (a nejen ty) zdobí výběr uměleckých děl z aukčního domu Etcetera, jehož díla budou k zakoupení a budou se průběžně obměňovat. V rámci našeho prostoru se zákazníci dočkají prezentace kvalitního zvuku z dílny brněnských Harangi Sound. Ale ke koupi bude věcí více, než se na první pohled může zdát: Posadíte se do křesla, které taky bude mít svoji cenovku. Jednou týdně pro nás vyhlášený florista Tamas Vigh připraví květiny k prodeji. K mání bude ale i skvělý výběr niche parfémů a s nimi i specialistka, která vás provede naší selekcí vůní, jejichž portfolio nyní také rozšiřujeme o velmi unikátní záležitosti, totiž o skincare, výběr korejské kosmetiky, krásné sluneční brýle od dánské firmy, kvalitní kousky za překvapivě příjemné ceny.
V neposlední řadě plánujeme spolupráce s designéry. Roky nás baví práce Lucie Kutálkové: Leeda je zastoupena v našem storu jako první, protože s ní jsme také před dvanácti lety začínaly. Průběžně se výběr českého designu bude střídat. Stěžejní na prodejně budou naše věci, ale celý prostor pojednává o prožitku, objevování a propojování. K obchodu náleží i bar a vlastní dvůr, kde jsme obnovily starou fontánu, přidaly pár rostlin, vytvořily takovou oázu. Chceme, aby lidi přibrzdili, dali si dobré kafe, sklenku cavy, poseděli a rozjímali u kvalitní hudby či nabízené literatury.

Půjde podle vás o designový multikulturní prostor, který v Brně chybí?

Určitě. A nejenom v Brně, protože podobný koncept zatím v České republice neznáme. Také plánujeme posunutou otevírací dobu, čtvrtky a pátky zkusíme prodloužit do 22:00, aby se u nás mohli zastavit i ti, kteří jsou do večera v práci nebo mají přes den jiné povinnosti. Připravujeme spolupráce s hudebníky. Máme připravený DJ deck. Těšíme se na různé prezentace a eventy in-house. Máme v hlavě spoustu věcí, ale není jiná cesta vpřed než krok po kroku. První významná spolupráce nás čeká už za pár měsíců. Ochutnávka s pár kousky proběhla i v rámci kolekce Jakuba Polanky na Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Tuto ukázku s sebou Jakub přiváží i při příležitosti slavnostního otevření nového Wolfgang store na Radnické. Pokusíme se náš společný projekt s Jakubem Polankou představit ještě tento rok. Moc se na to těšíme. Končí free style, jedeme naostro!
Foto: Wolfgang