Vogue DailyVOGUE editorial: Identity Game
Andrea Běhounková14. 2. 2023
Může být robot lidštější než člověk? Lidé bezcitnější než stroje? A jak se vlastně pozná opravdovost?
Od premiéry divadelní hry Karla Čapka R.U.R. uběhlo letos v lednu sto dva let. Poprvé v ní zazněl termín robot a údajně ho nevymyslel autor hry, ale jeho bratr Josef. Každopádně tak vzniklo jedno ze světově nejznámějších slov českého původu, běžně používané dodnes v angličtině i ostatních jazycích. Je pravda, že v Čapkově vizi průmyslově vyráběné bytosti z živých tkání vlastně žádnými roboty nebyly, ale i tak autor bezpochyby spoluvytvořil představu robotů a inspiroval nekonečné množství umělců a pravděpodobně i vědců.
Jistě ne náhodou jsme výroční padesáté vydání Vogue CS věnovali identitě. Inspirováni Čapkovým odkazem i dobou nemůžeme nepřemýšlet o tom, jak se vymaňujeme ze společenských pravidel, zažitých hodnot a vydáváme se na cestu hledání svobody a sebevyjádření. A protože motiv osvobození je nejčastějším poselstvím sci-fi příběhů, přizvali jsme ke spolupráci na tomto vydání nejen umělou inteligenci, ale i zástupce některých minorit.
Narodila se 13. června 1992 jako Paul Jason Dardo. Je pátou nejsledovanější drag queen na světě. Na instagramovém profilu má dva miliony followerů, nepočítaně fanoušků a v roce 2015 vyhrála sedmou řadu dnes již notoricky známé televizní šou RuPaul’s Drag Race.
LADIES AND GENTLEMEN,
START YOUR ENGINES
AND LET THE BEST DRAG QUEEN WIN.
VIOLET CHACHKI
ON THE COVER OF A MAGAZINE!
Pokud se bavíme o identitě a sebepoznání, nemůžeme nezmínit kulturu dragu. Pozlátko, třpytky, všechny barvy duhy a bezprostřední, až bezstarostné vystupování – a na druhé straně osudy, které tak veselé a nablýskané nejsou. Hledáte-li ryzí opravdovost, koukněte se na pár dílů RuPaulovy show, na MTV právě běží patnáctá řada.
„Spousta lidí má stále strach z jinakosti, z něčeho, co je jim neznámé, čemu nerozumějí, co se jim na první pohled jeví jako nenormální. Já to chápu, je to primitivní, instinktivní strach. Zjistí, že ego, které si tak dlouho a pracně budují, může být rychle smazáno tak jednoduchými prostředky, jako jsou make-up, paruky, oděvy, boty,“ zamýšlí se v rozhovoru na
straně 188 filmová kritička Šárka Gmiterková.
Svět se mění, posouvá, transformuje, rozšiřuje možnosti a překračuje hranice binárního modelu. V době, kdy s námi komunikuje umělá inteligence, aniž bychom to byli schopní rozpoznat, je troufalé soudit, co je a co není skutečné nebo normální. Budu-li malinko parafrázovat Šárčina slova, je potřeba se nad všechny vlastní i cizí obavy povznést a užívat si hravost a svobodu, kterou nejen drag přináší.
Violet přiletěla do Prahy v polovině ledna. Fotili jsme ji v Kongresovém centru na Pankráci a v rozhovoru Zdenka Marka na
straně 146 se svěřuje, že ji tamní interiéry natolik ohromily, že se dost možná stanou inspirací pro její nový dům v Los Angeles. Kdo z vás by měl odvahu něco takového udělat? A komu jinému bychom mohli cover story věnovanou identitě svěřit než fotografce Evelyn Benčicové? Bavíme-li se o opravdovosti a (ne)reálném světě, vzpomeňme na její editorial ve druhém vydání Vogue CS v říjnu 2018. Je to jedna z mých nejoblíbenějších obálek, i když ta nejnovější s Violet jí vážně konkuruje.
A protože genderové normy jsou další výraznou kapitolou v knize o naší identitě, přizvali jsme ke druhé cover story Maty Drazek, čerstvou vítězku Model of the Year, kterou každoročně vyhlašuje prestižní Models.com. Maty je ona, i když se narodila jako chlapec. Nemusíte to chápat, stačí, když to budete respektovat. Je více než žádoucí, abychom v době, kdy nás roboti a umělá inteligence překvapují svojí adaptabilitou, nahlíželi na vše nové s dětskou zvědavostí. Přemýšleli, diskutovali a ve všem odlišném hledali inspiraci, nikoli zkázu. Učme se od lidí, jako jsou Maty nebo Violet, upřímnosti.
Maty i Aweng – třetí cover star březnového vydání – jsme fotili v Paříži, jen jediný den po skončení tamního týdne haute couture. Nevím, jestli ke vzniku šatů z kolekce haute couture Viktor & Rolf, které má na sobě Aweng na další obálce padesátého vydání Vogue CS, nějak přispěla umělá inteligence, ale jejich statement je více než zřejmý: Mějte oči i mysl otevřené. Nic není takové, jaké se to může na první pohled zdát.
Protože o zítřku nikdo nic neví, dodal by Egypťan Sinuhet. A glamour nikdy nezemře.
P. S. Původně jsem tento text chtěla napsat s pomocí Sudowrite nebo ChatGPT. Jestli nevíte, co to je, doporučuji si přečíst texty Báry Šťastné a Michaely Dombrovské
na straně 56, respektive 60. Nakonec jsem se ale rozhodla, že padesátý výroční úvodník by měl být autentický a jen a jen můj. A protože padesáté vydání děláte jen jednou za život, dovolila jsem našemu art directorovi Jakubu Strakovi, aby úvodník výjimečně doplnil i můj portrét. Ten ovšem vygenerovala umělá inteligence, stejně jako několik dalších snímků v tomto vydání. Najdete je?
P. P. S. A ještě jedno smutné výročí si v těchto dnech připomínáme. 24. února uplyne třístý šedesátý pátý den od zahájení ruské invaze na Ukrajinu. Ve spolupráci s kolegy z ukrajinské Vogue přinášíme na
straně 88 příběhy tří žen, Antikřehkost. Přečtěte si je a pak zkuste před zrcadlem sami sobě říct, že už vás tahle válka nezajímá nebo že jste unavení. Jak se cítíte?