DesignCzech Grand Design za rok 2021: Takhle se to stalo!
Jan Boublík23. 3. 2022
Navázat na dobrou tradici je těžké, pozvednout ji ještě těžší. Slavnostní vyhlášení cen Czech Grand Design však včera dokázalo, že nic není nemožné. Ale vrátit se k „normálnímu stavu“ před rokem 2020 ještě nějaký čas vezme. A to hned z několika důvodů.
Bývalé karlínské varieté vítalo slavnostním osvícením. Heslo SLÁVA UKRAJINĚ zdobilo oponu sálu. Ten se plnil pomalu. Atmosféru prosycovala nejistota. Společnost v posledních letech prochází zkouškami. Pandemie, válka – jak v nich obstát coby jednotlivec a ještě navázat na své vlastní já v prostředí přátel, známých a kolegů? „Budeme to my,“ odvětila mi bývalá kolegyně po cestě do sálu na otázku, kterou jsem měl za nevyslovenou. Nic jiného nám nezbývá. Ale vrátit se k tomu, co jsme kdy považovali za normální, už nejde. Czech Grand Design už nikdy nebude takový, jaký byl, a v tomto přesvědčení je událostí novou.
Jana Zielinski a Jiří Macek postavili slávu českého designu na podstavec z upřímností. I takových, jakými oplývala scéna předávání. Plastovou folií oblepené růžové bloky a řady umělohmotných plameňáků vzbuzovaly otázku. Je „vystačit si z málem“ nové bohatství? Nebo projev pověstného genu české improvizace? I kdyby otázky vedly ke kladné odpovědi v obou případech, se scéně Lucie Škandlíkové (na kontě má například i podobně distributivní a modernistickým designem inspirovanou scénu Othella v ND) chtělo tleskat. Změnila totiž vzhled jinak bolševickými estrádami a plytkými muzikálovými představeními proslulou scénu (bohužel se od tohoto nechvalného renomé nedá odhlédnout ani vzhledem k bohaté historii divadla). Tomu ostatně pomohla i vtipná režie Jany Burkiewiczové a hudební doprovod s neméně brilantním moderátorským vystoupením dvojice Konvalinka & Vejražka alias Mutanti hledaj východisko ve skvostném doprovodu Anny Fialové. O tom, že bude samo předávání kulturním zážitkem, nikdo nepochyboval. Soubor tanečníků oslavnými zpěvy uvítal Fialovou, která se spouštěla ze stropu na jakési rajské (celý večer doprovázel motiv ráje) houpačce. Je tu začátek. V tu chvíli člověka až přepadá dojetí, v jakém přepychu žije, že si tu ještě ke vší té kráse, která kolem vzniká, můžeme dopřát ocenění, jež ji každý rok odměňuje.
Milým překvapením hned zkraje byla výhra Vojtěcha Veškrny v kategorii Fotograf roku. Učenlivý, skromný, a přesto rozhodný a talentovaný fotograf se na začátku kariéry soustředil především na architekturu, později si však svým nemódním pohledem osvojil schopnost zpracovat módní vizuál. V jeho pojednání hraje důležitou roli výzva, ať už se jedná o pohled, či kompozici. Nesnaží se nic imitovat, vychází ze svých tlumených barev, jež mu těmi svými a ostrými rozbíjí partnerka a módní návrhářka Terezie Rosálie Kladošová, která mu cenu předala.
Cenu za nejlepší ilustraci si odnesla dvojice Böhm a Franta za publikaci Město pro každého, v níž svým sugestivním stylem klučících malůvek jak z ábíčka zkoumali urbanismus měst, jeho (ne)logická řešení a temná zákoutí. David Böhm se pak na jevišti postaral o tlumočení důležité zprávy beze slov, když na kameru přenášející živě celý večer divákům ČT Art ukázal svou imitaci fanouškovské hokejové šály s nápisem: „No Human Is Illegal“. A porotu zaujal grafický design Adély Svobodové, která v publikaci Výstava jako médium vycházela z rigidních pravidel normoknih.
V módní kategorii poprvé v historii předávání cen vyhrál projekt věnující se designu obuvi. V jeho pozadí designér Jan Klos s partnerkou Darinou. Svou konceptuální značku, kterou před nedávnem vytvořili, nazvali příhodně – PÁR a na kolekci bot, vznikajících mimo jiné i za pandemie, kombinující tvarosloví tenisek a mokasín, přizvali Elišku Horčíkovou. Projekt bystrý, jdoucí napřed potřebám doby, v níž mícháme bezezbytku významy do jednoho v naději na nalezení věcí nových, však tentokráte ztrácel element skutečného módního designu. Jednoduše – jeden design tenisky toho neřekne tolik.
A podobně překvapivé bylo i racionálnější rozhodnutí v kategorii Designér šperku roku. Abstraktní tvary předběhl ten zcela konkrétní z pera studia Olgoj Chorchoj pro hodináře Bohematic. Jako by pro jednou nad vznosnými manýrami vyhrálo řemeslo. Je jeho oslava vzdání holdu národnímu dědictví? V případě výroby obuvi i hodinek to sedí.
Navzdory tomu akademie letos ocenila objev v podobě keramických sošek Moniky Martykánové, která vytvořila sérii zpodobnění covidové doby. Pozornost budila v ateliéru Maxima Velčovského a Milana Pekaře na UMPRUM už od nastoupení tím, jak dokázala kombinovat klasické formy s vtipnými paradoxy dnešní společnosti. Mezi mladými a nadějnými tvůrci přitom v uplynulých ročnících akademie dávala šanci spíš technologičtějším a méně umělečtějším řešením.
Nejpřiléhavějším symbolem večera i nálady byly sebejisté i roztřesené, avšak nadmíru autentické projevy dua Vrtiška a Žák, kteří zabodovali jako designéři roku i absolutní vítězové. Jejich rozptyl je obdivuhodný, jejich energie nakažlivá. Je jedno, jestli zrovna dělají na umyvadle pro značku Ravak, nebo přenosnou formu opravdové plachetnice. V designu laviček pro MMCITÉ se betonové konstrukci noh snažili vtisknout organický tvar. Jejich design stojí na naprosté důvěře v kreativní proces. Skloubit tohle se sebejistotou a autentickým přístupem je potřebné, avšak mezi designéry stále vzácné.
Vrcholem večera se však stala Liběna Rochová, která vstoupila do síně slávy. „Autorka, která celý život dokazuje, že móda a oděvní design jsou multidisciplinárními obory, které vyžadují ultimátní propojení vize, řemesla, konceptu, formy a vizuality.“ Slova našeho kreativního ředitele Jana Králíčka z katalogu rezonovala zprávami napříč internetem. Shrnují to nejdůležitější, Liběna je pro českou módu naprosto určující. Její uvedení bylo očekávané i dojemné. „Pomáhejme těm, co to potřebují,“ vyzvala bez patosu a pak ve svých jednasedmdesáti letech vyšplhala na horu těch růžových krabic. V tu chvíli jako by dokazovala, co je potřeba – vytrvalost.