DesignSvíčka jako názor. Značka Knot Knot Candles má nadhled i promyšlený design
Jana Patočková27. 8. 2024
Značku Knot Knot Candles stojí za to objevit – svíčka ve tvaru Národního divadla, které si můžete sami zapálit, je totiž rozhodně unikát. Proč stojí za to v segmentu designových svíček sáhnout právě po této české, se dozvíte v rozhovoru s její zakladatelkou Annou Vodrážkovou.
Její
svíčky jsou na trhu opravdový unikát a vyhýbají se prvoplánovovosti snad ve všech směrech. Jsou vyráběné ručně, lokálně a co neudržitelněji, ale neparazitují na nepodloženém greenwashingu. Jsou designové a promyšlené do posledního detailu, ale nepůsobí jako nedotknutelné objekty bez života. Voní, ale jejich vůně na váš nos nespáchá atentát. Jsou symbolické, ale neztrácejí humor. Anna Vodrážková, která za „českoslovanskou" značkou
Knot Knot Candles stojí, se s námi podělila o detaily kolem výroby i filozofie, již ohledně svého produktu vyznává.
Vystudovala jste produkci na DAMU a později také specializované odborné učiliště zaměřené na včelařství. Jak vás tahle cesta dostala právě ke svíčkám?
Trochu se nabízí, že včelaření a práce s voskem souvisejí...
Po studiu produkce jsem hledala změnu. V té době už jsem se věnovala psaní, měla jsem blog 1000 věcí, co mě serou a začínala v reklamní agentuře, ale až včelaření mi poskytlo hmatatelné spojení s přírodou a materiály, které mají vlastní vůni a texturu. A také možnost manuální práce, kterou nutně potřebuji jako protiváhu k té za počítačem. Svíčky jsem začala dělat proto, že takový druh produktů, jaký dělám v Knot Knot Candles, mi tu chyběl. Pokud ale narážíte na včelí vosk, s tím nyní nepracuju vůbec. Pro někoho to možná zní paradoxně, ale já vím, jak je čistý včelí vosk vzácný. To málo, co mám, dávám takzvaně zpět do včel – to znamená, že se dá znovu přetavit na mezistěny, které se do úlu dávají, aby je včely dostavěly svými typickými šestiúhelníky. Nejsem tedy při čelaření odkázaná na neprověřené zdroje včelího vosku. A ty se mi nechce využívat ani při výrobě svíček. Co nedám do včel, z toho si udělám balzám na rty nebo navoskuju nábytek. Ale na výrobu svíček by mi vlastní produkce přírodního vosku nestačila.
V čem jsou Knot Knot Candles v segmentu luxusních svíček jiné?
S
Knot Knot Candles přináším do světa
luxusních svíček unikátní autorský přístup. Vedle vonných svíček osobně vyrábím i původní formy, které jinde jednoduše být nemohou. Kromě forem se soustředím i na obsah. Svíčka a symbolika světla je pro mě prostorem pro vyjádření názoru. Své svíčky ráda doplňuji speciálními obaly, texty nebo rovnou ziny – malým čtením k zapálené svíčce.
Jak přemýšlíte nad designem a jak zpracováváte typicky české motivy?
Nejčastější otázka, kterou zřejmě v souvislosti se svíčkou Národního divadla dostávám, zní: „Kdy bude Palach a Hus?“ Čím dál tím víc se mi zdá, že nikdy. Po Zlaté kapličce zpracovávám motivy, které zdánlivě stojí na zemi, ale to je přesně to, co mě nikdy moc nelákalo. Navíc není vůbec, ale vůbec snadné udělat Palacha a Husa tak, aby bylo patrné, o co jde, a nebylo to popisné a ukecané, nebralo se to smrtelně vážně, zároveň se vší vážností ctilo odkazy obou Čechů… A tak se dá asi shrnout, jak přemýšlím nad designem.
Co vás na „českoslovanských“ odkazech baví?
Pokud má tvorba něco říkat, musí mluvit jazykem, který ovládám. Českoslovanskost, jak jsem si nazvala prostředí, ve kterém jsem doma, znám nejvíc ze
Slavic meme stránek. Baví mě na nich ten skoro až laskavý nadhled nad námi. A pokud si někdy ve svém cítění připadám dost sama, tak to asi nebude tak hrozné, když i další 4,5 tisíce lidí lajkují bílou krajkovou dečku položenou na televizi tak, že zasahuje do obrazu. Českoslovanské odkazy mohou sblížit nás, přímé účastníky, ale stejně tak mohou promlouvat k vnějším pozorovatelům, které to taky baví nebo potřebují suvenýr.
Jak vypadá tvorba svíčky Knot Knot Candles od nápadu po realizaci?
Nápady na vlastní svíčky a kolekce ke mně většinou chodí samy, ale není to náhoda. Nikdy se nepřestávám kolem sebe dívat, poslouchat, zapisovat, screenshotovat a nikdy se mi nestalo, že by ke mně nápad přišel při tzv. relaxaci. Práce plodí práci. Když to jde, nápad nechám odležet, protože časem k nápadu často přijde i vnuknutí výrobního postupu. Někdy se ale rovnou pustím do hledání vůně pro svíčku nebo do odlévání prvních forem. Pak nastává nejdelší a nejtěžší fáze – testování. Velikost knotu? Víc vůně? Míň vůně? Jiný vosk? Jiná nádoba? Tato fáze je často frustrující, ale nezbytná. Ladění grafiky a obalu je po martyriu, ve kterém se mi ze svíčky několik měsíců nedařilo dostat vůni takovou, jakou jsem si vysnila, zcela za odměnu.
V doprovodných materiálech píšete, že u vás není prostor pro ničím nepodložený greenwashing. Na co by si měli dát pozor lidé, kteří chtějí prémiovou svíčku? Jaké jsou časté mýty a greenwashingové techniky, které se objevují právě v tomto segmentu?
Jistou obezřetnost, kterou chovám ke zcela anonymním včelím svíčkám, jsem už zmínila. Také se často dočítám, že některé svíčky jsou zdravé. To není dost dobře pravda: Každý plamen ovlivní vzduch v místnosti, vždy je nutné vyvětrat a není možné, že by vás svíčka uzdravila. Tyto účinky často vídám zmiňované v souvislosti s používáním přírodních esenciálních olejů. Já osobně je nepoužívám proto, že mnoho z nich není vůbec uzpůsobených pro styk s přímým ohněm, a proto, že jejich užití právě pro jejich přírodní původ nemůže být udržitelné. Na vonnou svíčku je potřeba poměrně hodně vonné esence a já bych nerada květiny, které se za pomocí velkého množství času a vody vypěstovaly, obyčejně spálila. V tomto ohledu mi zkrátka dává větší smysl laboratorně vytvořená vůně, která má IFRA certifikaci a je přímo určená, a tedy i bezpečná pro použití ve svíčce.
Odkud pochází materiály na vaši výrobu svíček, tedy vosky, knoty, vůně? Je ještě něco, co do nich přidáváte?
Intuitivně jsem tíhla k rostlinným voskům, ale zároveň jsem si říkala: Co když je parafín vlastně lepší, protože jde o odpadní produkt a teoreticky je zero waste? Spojila jsem se proto se studiem Balance is motion a výsledky byly překvapivé. V samotném hoření jako takovém v zásadě nebyl rozdíl mezi parafínem a sójovým voskem. Rozdíl dělá například délka knotu (vždy zastřihávat!) či rychlost hoření – čím pomalejší, tím lepší. A pomaleji hoří knot ve vosku sójovém. Navíc jde stále o obnovitelný zdroj. Používám tedy primárně vosky sójové a kokosové. Knoty buď pouze bavlněné, či bavlněné s trochou papíru na vyztužení. K certifikovaným vonným esencím občas přidávám ještě barvivo. Hledám materiály kvalitní a bezpečné.
Co aktuálně chystáte za novinky?
Právě dokončuji dlouhé elegantní svíčky pro každodenní používání a jednoduché oživení domácnosti. Pak dlouho připravovanou kolekci svíček inspirovanou mými babičkami – jedna voní jako rajčatový keř a druhá jako návštěva českého kostela. Čeká mě také relaunch zásadního produktu – vzpomínkových svíček. To jsou svíčky, které chcete za někoho nebo za něco zapálit, aby vám i v těžké chvíli udělala… radost. Někdy je obyčejná čajová svíčka k tomuto účelu nepatřičná. Cítím, že k nim chci nyní vydat pár tištěných slov pro všechny další vzpomínající. Pár obrázků. Pár veršů. Opatrná naděje, ale žádná neupřímná „upřímná soustrast“. A taky mě dost pravděpodobně čeká výlet do nesvíčkového sortimentu, ale ještě se neodvažuji o tom mluvit podrobně.
Jak se vám daří skloubit mateřské povinnosti? Přece jen máte dvě malé děti, vlastní značku a ještě včely.
Jak kdy. Daří se mi to především proto, že mám partnera, který se může a chce zapojit do každodenní péče o děti, i když jeho žena nevydělává stejné množství peněz za stejné (ne-li větší) množství času. Ale bez dětí bych se do toho možná nikdy nepustila. Neměla bych odvahu jen tak nepracovat v kanceláři. Mám dětský koutek v dílně a velké nadšení pro logistiku. Ale jsou dny, kdy nezvládám ani jedno, ani druhé (ani třetí), doma je skládka, v dílně taky, nemám prachy ani sílu. A další den mám najednou telefonát ohledně zajímavé zakázky, zvládnu jak maily, tak večeři, a já vím, že jsem to vyhrála, protože mám dvě nejlepší děti a zároveň pracuju svýma rukama ve svém prostoru na svých svíčkách. A ke svým včelám jsem už před pár lety přizvala spolužáka ze včelařského učňáku, bez něj už bych se neobešla.
Vytváříte také kolekce na zakázku? Nebo jedinečné kusy na míru klientům?
Ano, šíleně ráda. Ostatně přímo pro Národní divadlo vznikla jedna z mých prvních svíček. Zakázkové svíčky byly zatím vždy za odměnu. Ráda vzpomínám na svatební svíčku pro českou nevěstu a italského ženicha – vyrobili jsme svíčku s dvojjazyčným poděkováním pro svatebčany, která symbolicky propojila dvě věže z jejich rodných měst. A naše spolupráce s městem Brno, pro které jsem dělala kolekci městských svíček, dokonce pokračuje. Obal pro chystané dlouhé svíčky, na kterém pracuji se svým art directorem Lukášem Franzem a studiem Činčera, dokonce rovnou navrhujeme tak, aby šel snadno customizovat, a lidé si tak mohli vytvořit vlastní dárky.