Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Leaders

Žena jako ředitelka hotelu už není ojedinělý jev. Lidé chtějí rozmanitější typy lídrů

Kateřina Špičáková14. 4. 2025
„Moderní lídr musí být flexibilní a otevřený jiným názorům. Lidé chtějí vědět, proč mají něco dělat, už nemají ve zvyku slepě plnit povely,“ říká generální ředitelka hotelu Almanac X Alcron Prague Alena Spišiaková.
Alena Spišiaková, ředitelka Almanac X Alcron Prague
Foto: Ondřej Rychnavský
Alena Spišiaková, ředitelka Almanac X Alcron Prague

Jak jsou na tom manažerky v hotelovém byznysu v porovnání s muži?

V hotelovém byznysu historicky vždy převládali muži, obzvlášť na vedoucích pozicích. Žena jako ředitelka hotelu byla dlouho spíš ojedinělým jevem, teď se to ale mění i v Praze. I k nám do hotelového týmu v uplynulých pár letech přibylo mnoho žen. Myslím, že je skvělé, že ženy dostávají více prostoru. Nicméně když si vybírám lidi, beru v potaz především individuální zkušenosti, ne gender, protože nerada škatulkuji. Zároveň vnímám, že lidé chtějí rozmanitější typy lídrů, v dnešní době je ve vedení potřeba uplatňovat otevřenost a více empatie. 

A možná určitou uvolněnost dnes víc chtějí i hoteloví hosté…

Ano, určitě se proměňuje i klientela. Jsme lifestylový hotel, panuje u nás celkově uvolněnější atmosféra v duchu relaxed luxury, a přestože udržujeme vysoký standard služeb pětihvězdičkového hotelu, na některých detailech jednoduše nelpíme. Jezdí například více mladých lidí, kteří mají takový příjem, že si mohou dovolit luxusní zážitky. Jejich cestovatelské potřeby jsou úplně jiné než potřeby starší turistické generace. Mladším cestovatelům nejde jen o návštěvu památek, ale zajímají je lokální speciality nebo například gastro zážitky.

Vnímáte ze své zkušenosti nějaký specifický přínos v tom, když hotel vede žena?

Myslím, že v dnešní době je extrémně důležité, aby byl lídr flexibilní a otevřený jiným názorům. Musíme reagovat na současnou pracovní sílu a generační změny. Lidé chtějí vědět, proč mají něco dělat. Už nemají ve zvyku slepě plnit povely. Například náš tým je velmi mezinárodní, jsou v něm zastoupeny různé kultury. V hotelnictví se na tento fakt musíme adaptovat a pracovat s ním. 

Některé firmy v rámci podpory žen zavádějí například menstruační volno nebo kratší pracovní dobu pro matky malých dětí. Dají se vůbec v hotelnictví aplikovat takové benefity?

Svět hotelnictví je trochu specifický, flexibilní pracovní doba nebo home office u nás moc nefunguje, ale snažíme se ženy podporovat, jak to jde, byť je to proces trochu pomalejší než v klasickém korporátu. Jdeme cestou reagování na individuální potřeby a zaměstnancům se snažíme naslouchat. Když je potřeba, někde ubereme, a pak se to zase někde jinde dožene. Dbáme na to, aby u nás byly rovné podmínky a všichni dostávali stejné benefity.

Jakou nejlepší profesní radu jste v průběhu své kariéry dostala?

Není to jen profesní rada, snažím se ji uplatňovat ve vedení týmu i v životě celkově. A ta rada zní: „Chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě.“ Občas nad touto radou vzpomenu na některé své bývalé šéfy, což mi pomáhá uvědomovat si nejen co dělat, ale také co nedělat. Lidé si nepamatují, co jste jim řekli, ale jak se s vámi cítili. Tím se řídím.

Prahu čeká jarně-letní turistická sezona. Na jaké novinky nebo speciální nabídky se hosté hotelu mohou v nejbližší době těšit?

Budeme otevírat letní terasu, na které loni s velkým úspěchem probíhalo barbecue, na což chceme letos navázat. Koncem roku nás čeká také otevření střešní terasy s výhledem na Pražský hrad. Aktuálně spolu s naším šéfkuchařem Richardem Bielikem chystáme obměnu menu v hotelové restauraci, které bude pracovat s jarní svěžestí. Připravujeme eventy ve spolupráci s lokálními vinaři a čekají nás také speciální akce v hotelovém baru s hostujícími barmany.

To je zajímavý koncept, jak to funguje?

Pro tyto eventy oslovujeme zajímavé bary, které jsou oceňované na lokální úrovni. Na jeden den pak jejich barmani převezmou celý hotelový bar a hostům představují své signature drinky a originální koncepty. Loni jsme takto například pořádali akci ve spolupráci s populárním bratislavským koktejlovým barem Mirror. Letos v březnu u nás zase v rámci exkluzivního guest shiftu představil své umění uznávaný barman Nikos Bakoulis, který Almanac X Alcron navštívil během prestižního turné Moët Hennessy Eurasia Roadshow. A v červnu bude možné zažít u nás atmosféru londýnského baru Temini. Nabízíme tak jedinečný zážitek všem, které zajímá barová kultura, a vyhlášené podniky pak nemusí objíždět jednotlivě a na vlastní pěst. 

Podpora lokálních projektů a podniků je pro vás hodně důležitá, zároveň je celý hotel po rekonstrukci vyzdoben českým uměním.

Je to součástí DNA už od začátku, umění představuje jeden z pilířů filozofie značky Almanac. Chceme své hosty propojovat nejen s historickou tradicí Prahy, ale i se současnou lokální kulturou. Majitelka hotelu je velká milovnice a sběratelka umění, proto jsme už při rekonstrukci hotelu spolupracovali s několika českými umělci, například s Lucií Skřivánkovou, Patrikem Kriššákem nebo Michaelou Červenou. V každém hotelovém pokoji je nějaké umělecké dílo. Hostům zároveň umělce dokážeme doopravdy přiblížit; například nabízíme návštěvu skláren Rückl, které vybavily celé naše prezidentské apartmá, dokážeme zařídit návštěvu ateliéru Lu Skřivánkové a tak dále. Dlouhodobě spolupracujeme také s Janem Bicanem, který pravidelně maluje na okna hotelové kavárny Elias. Jsme velmi rádi, že spolupráce s umělci je s naším hotelem již natolik spojená, že v umělecké komunitě platí za pojem a tvůrci nás sami oslovují.

V hotelu probíhají také různé výstavy i akce „meet the artist“. Co v této oblasti aktuálně chystáte?

V březnu skončila několikaměsíční výstava Adama Jílka, na kterou byl mimo jiné navázán event Sip The Art, pro který umělec ve spolupráci s našimi barmany připravil speciální tematické drinky. Adamova díla teď putují do našeho sesterského hotelu ve Vídni, což mi přijde jako skvělá příležitost ukázat v zahraničí práci tuzemských umělců. Na začátku dubna proběhla vernisáž nové výstavy malířky July Haluzové a i ve spolupráci s ní jsme připravili speciální drinky. Rádi propojujeme výtvarné umění s uměním kulinářským. Její díla budou v hotelu k vidění až do 31. srpna a veřejnost si je může přijít prohlédnout kdykoliv. Zároveň u nás Linda Procházka vystavuje kolekci Coquette oceněnou na loňském Designbloku. V květnu budeme výstavu obměňovat, Linda připravuje nová díla.

Linda Procházka má zároveň vlastní showroom v hotelovém concept storu. Řeknete mi o něm víc?

Původně to mělo být čistě prodejní místo se suvenýry, postupně se to ale i s uměleckými spoluprácemi přirozeně rozvíjelo. Začali jsme jednat o tom, že by concept store fungoval jako showroom Lukáše Macháčka. Fungovalo to skvěle, do showroomu mohli nahlédnout i hoteloví hosté, kteří se u Lukáše mohli obléknout a nechat si poradit se stylingem, když se v rámci pobytu chystali na nějakou událost. V hotelu jsme uspořádali také několik přehlídek. Posléze concept store převzala Linda Procházka. Chceme dávat prostor umělcům, kteří vlastní showroom nemají, zároveň tak hostům nabízíme něco hodnotného navíc.
Alena Spišiaková, ředitelka Almanac X Alcron Prague
Foto: Ondřej Rychnavský
Alena Spišiaková, ředitelka Almanac X Alcron Prague
Alena Spišiaková je generální ředitelka hotelu Almanac X Alcron Prague, který provedla náročným procesem reopeningu a rebrandingu. Během své kariéry zastávala klíčové pozice v předních mezinárodních hotelových řetězcích, kde prokázala mimořádné schopnosti v oblasti strategického vedení, rozvoje týmu a budování značky. V oboru je známá svým osobním přístupem k hostům i zaměstnancům a silným citem pro detail. Pod jejím vedením se hotel Almanac X Alcron Prague stal symbolem moderní elegance propojené s prvorepublikovým dědictvím.