DesignCurious X: Sensorium Piazza. Zvídavost Stefana Selettiho oživuje design a propojuje světy
Sandra Mai Tranová11. 4. 2025
Tam, kde dříve stávala strojírna a sklady, je dnes kreativní hub, v němž vznikají nápady, které formují budoucnost designu. Není náhodou, že právě v Opificio 31 v srdci čtvrti Tortona Rocks vyrostla instalace Curious X: Sensorium Piazza. Právě tento industriální prostor každoročně patří mezi jednu z nejvýraznějších zastávek výstavní trasy Fuorisalone, která během akce Milano Design Week přitahuje davy návštěvníků z celého světa.
V současné době se ze všech stran ozývá doporučení „soustřeď se na sebe“. Jenže individualismus vede k určité formě izolace, jakkoliv se nám může zdát komfortní. Právě v takovém čase jsou cenné právě ty nápady, které vyzývají k opravdovému propojení a k tomu, abyste se znovu podívali na svět dětskýma očima – se stejnou zvídavostí a nadšením.
Zvídavost byla klíčovým impulzem pro vznik projektu Curious X: Sensorium Piazza, který těsně před vypuknutím milánského design weeku představila značka bezdýmného zařízení IQOS ve spolupráci s ikonou italského designu, značkou Seletti. „Naše spolupráce se Seletti vychází ze společného přesvědčení, že zvídavost je klíčem ke kreavitě, která nás inspiruje k propojování a objevování nových možností za hranicemi běžného,“ uvedl Stefano Volpetti, prezident pro bezdýmné produkty a ředitel pro zákaznickou strategii společnosti Philip Morris International. Výsledkem spolupráce je multisenzorický prostor, který propojuje fyzický svět s digitálními technologiemi.
Sensorium Piazza připomíná italské náměstí, na němž se čas na okamžik zastaví, a přesto dál nepřestává plynout. Prostor, kde se lidé setkávají, vedou rozhovory, tvoří zážitky. Život se tu odehrává v jiném tempu. Síla přítomného okamžiku nás vybízí zpomalit, vnímat a jednoduše jen být. Zároveň má každý návštěvník možnost spoluutvářet příběh tohoto místa – může si nechat ve fotobudce vytvořit koláž z různých částí svého obličeje, která se následně promítne na totemy v hlavní části instalace.
Na LED obrazovkách se pak střídají koláže tváří s motivy typickými pro Stefana Selettiho, kreativního ředitele značky. Jako sedmnáctiletý doprovázel svého otce na obchodních cestách na Dálný východ, které měly zásadní vliv na jeho budoucí profesní i osobní život. Sám rád na tyto cesty vzpomíná: „Žil jsem v malé vesnici nedaleko Milána, ale tyto cesty mi otevřely nové obzory. Začal jsem být nesmírně zvídavý,“ říká Stefano. Jeho vizuální styl je hravý, drzý a vždy překvapivý stejně jako značka Seletti samotná, která je proslulá svou odvahou bořit konvence a mísit pop-art s ironií.
Projekt nejenže odhalil společnou instalaci, ale také odstartoval IQOS Curious X, novou zážitkovou platformu, která se zakládá na přesvědčení, že zvídavost je tím nejmocnějším motorem jakékoliv změny. Její ambicí je nabídnout nezapomenutelné zážitky rostoucí komunitě uživatelů IQOS a společně vykročit vstříc smoke-free budoucnosti.