FilmyVíc než jen známé příjmení: Antonie Martinec Formanová v těchto rolích okouzlila Česko
Jana Patočková4. 3. 2025
Antonie Martinec Formanová je víc než její příjmení. Tahle talentovaná mladá žena už stačila dokázat, že se v divadelní a filmové branži nepohybuje náhodou.
Foto: Stanislav Honzík
Antonie Martinec Formanová v seriálu Dcera národa
Toto jsou nejlepší role Antonie Martinec Formanové
Antonie Martinec Formanová je dcerou divadelníka Petra Formana a scénáristky a terapeutky Kláry, rozené Stránské. A taky vnučkou
Miloše Formana. Divadlo a film má takříkajíc v krvi. Od dětství byla zvyklá kočovat s divadlem svého otce a strýce (
Divadlo bratří Formanů), ale dobré geny nestačí. Od roku 2017 studovala na pražské DAMU obor alternativního a loutkového divadla, který zakončila bakalářským titulem, a v navazujícím magisterském programu vystudovala herectví. Nejprve účinkovala na malé scéně
Anti.kvariát Dejvického divadla ve hře
Játra a od roku 2023 je v Dejvickém divadle ve stálém angažmá. Věnuje se i improvizaci ve skupině Simony Babčákové
NO A!
Po studentských a krátkometrážních snímcích debutovala na televizních obrazovkách v dobovém dramatu
Dukla 61 a její doposud nejvýraznější rolí je Zdeňka Havlíčková v minisérii
Dcera národa. Za roli Milady ve filmu
Okupace získala
Českého lva. V loňském roce se provdala za režiséra Adama Martince (
Mord, 2024).
Pojďte si v našem přehledu připomenout nejvýraznější role Antonie Martinec Formanové a nezapomeňte její kariéru i nadále sledovat. Je totiž jasné, že o této herečce ještě hodně uslyšíme. Mimochodem, osobně se velmi těším na debutový snímek
Zvíře Milady Těšitelové, kde se v hlavní roli s Martinec Formanovou ocitne také
Alžbeta Malá. Premiéru by měl mít během letošního roku.
Dukla 61 (2018)
Do dvoudílného televizního filmu Dukla 61 prý doporučila Antonii Formanovou další výrazná herečka, jež v tomto snímku ztvárnila jednu z hlavních rolí, totiž Martha Issová. Potkala se s ní trošku netradičně, když Antonie působila coby brigádnice v šatně Dejvického divadla. Mimochodem, Formanová je dnes stálou členkou tohoto velmi oblíbeného divadelního souboru. Vysoce hodnocený film Davida Ondříčka pojednává o největším poválečném důlním neštěstí v Československu, při němž v roce 1961 v havířovském dole Dukla zahynulo v důsledku požáru 108 horníků. Příběh z doby, kdy se socialisticky žilo a kapitalisticky pracovalo, sleduje na pozadí děsivé katastrofy osud rodiny elitního havíře, zatímco socialistický plán je nutné plnit za každou cenu.
Okupace (2021)
Za snímek Okupace získala Antonie Formanová v roli Milady svého prvního Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli. Film Michala Nohejla podle scénáře z pera Marka Šindelky a Vojtěcha Maška se odehrává v baru během jediné noci. Ospalý večírek herců naruší návštěva nezvaného hosta, namol opilého ruského důstojníka, který přišel prodat kanystr armádního benzínu. Jenže obchod se zvrhne v závody v pití vodky a důstojník ne a ne odejít. Atmosféra houstne, charaktery se lámou, cigaretový dým je čím dál neprostupnější... Jak moc se tenhle večírek zvrhne? Na to se vyplatí podívat. Ostatně film drží hned několik Českých lvů (kromě toho pro Formanovou také za nejlepší hudbu a scénář) a také ocenění za film roku na Cenách české filmové kritiky.
Hranice lásky (2022)
Antonie Formanová se v Hranicích lásky Tomasze Wińskeho objevuje coby sympatická barmanka, do níž se zahledí hlavní hrdina Petr (Matyáš Řezníček). Ten spolu se svou přítelkyní Hanou (Hana Vágnerová) řeší vztahovou krizi – Hana totiž cítí, že do vztahu až příliš vstoupila rutina a zmizelo vzrušení. S Petrem tak začne sdílet své erotické představy a touhy a od vyprávění je to jen krůček k činům, ke zkoumání vlastní intimity, zážitkům s jinými partnery a stále intenzivnějšímu hledání hranic. Kam až se dá v lásce a sexu zajít a může to vztah hlavních hrdinů přečkat, nebo se podobné experimenty zákonitě vymknou všem zúčastněným z rukou?
Dcera národa (2024)
První seriál vlastní tvorby Canal+ v Česku pod taktovkou režisérského dua Cristina Groșan a Matěj Chlupáček nabízí stylizovaný návrat do dob českého národního obrození. Tvůrčí tým
Dcery národa se rozhodl historické téma pojmout současně a feministickou optikou a zaměřit se na silnou hlavní hrdinku: pubertální Zdeňku, dceru zesnulého Karla Havlíčka Borovského (Antonie Martinec Formanová). Její osud po smrti otce si vezmou na starost čeští obrozenci, kteří z mladé ženy chtějí vytvořit dokonalý symbol něžnosti a české kultury, ale
Zdeňka chce za každou cenu žít podle svého. A ještě k tomu se zamiluje do polského důstojníka rakouské armády, což se ve vlasteneckých kruzích považuje za vlastizradu. Milá Zdeňka má ze dne na den cejch coury a zrádkyně... Úspěšná minisérie nezapře inspiraci díly jako
Bridgertonovi, je plná současné hudby, tance i mluvy a slovutné vlastence veskrze sympaticky nezobrazuje jako vážené muže z čítanek, ale jako bandu senilních pánů, kteří chtějí aktivně řídit život mladé svobodomyslné ženy.