Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Filmy

20 nejlepších filmových šatů podle Vogue

Julia Hobbs23. 5. 2020
Od flitrové róby s odhalenými zády, kterou oblékla Julie Christie ve filmu Šampón (Shampoo), přes Audrey Hepburn ve snímku Dva na cestě (Two for the Road) až po minišaty Julie Roberts v Mystic Pizza – jestli potřebujete inspiraci pro večerní outfit, který upoutá pozornost, máme pro vás výběr těch nejlepších šatů z filmových pláten všech dob.
Julie Christie, Šampón (Shampoo/1975).
Foto: Everett Collection/Alamy Stock Photo
Julie Christie, Šampón (Shampoo/1975).

#1 Julie Christie, Šampon (Shampoo/1975)

Bylo by těžké nevšimnout si až na zem dlouhé večerní róby, kterou oblékla v roce 1975 Julie Christie ve filmu Šampón. Šaty (pro značku Jean Varon je navrhl John Bates) velmi odvážně odhalující záda inspirovaly mnoho pozdějších imitací. Mezi nimi i modelku Kate Moss, která na party CFDA Fashion Award předvedla svůdný look právě ve ve stylu Christie.
Audrey Hepburn, Dva na cestě (Two for the Road/1967).
Foto: AF Archive/Alamy Stock Photo
Audrey Hepburn, Dva na cestě (Two for the Road/1967).

#2 Audrey Hepburn, Dva na cestě (Two for the Road/1967)

Přestože se shodneme, že Audrey Hepburn odhalila některé ze svých nejelegantnějších outfitů filmových pláten padesátých a počátku šedesátých let ve filmech Usměvavá tvář (Funny Face/1957) a Snídaně u Tiffanyho (Breakfast at Tiffany's/1961), její opravdu slavný look přišel až později, a to když v roce 1967 hrála Joannu Wallace v komedii Dva na cestě (Two for the Road), filmu, který je plný stylu šedesátých let. Náš oblíbený? Paco Rabanne šaty v kosmickém stylu, doplněné náušnicemi a nezbytnými výraznými očními linkami.
Diana Ross, Mahogany (1975).
Foto: Paramount/Kobal/REX/Shutterstock
Diana Ross, Mahogany (1975).

#3 Diana Ross, Mahogany (1975)

Vogue průvodce nejlepšími šaty na filmových plátnech by nebyl kompletní bez Diany Ross. Zpěvačka už byla rovněž uznávanou herečkou (poté, co hrála Billie Holiday ve velmi úspěšném filmu Billie zpívá Blues/Lady Sings the Blues z roku 1972), když přijala roli Tracy Chambers, studentky módního designu na nesnadné cestě stát se módní návrhářkou. Její garderoba pochopitelně nezklamala – nabídla epické zdobené kimono šaty, které bychom si tuto sezonu rádi půjčili.
Mia Farrow, Velký Gatsby (Great Gatsby/1974).
Foto: Everett Collection/Alamy Stock Photo
Mia Farrow, Velký Gatsby (Great Gatsby/1974).

#4 Mia Farrow, Velký Gatsby (Great Gatsby/1974)

Mia Farrow způsobila v roce 1974 módní senzaci v roli Daisy ve filmové adaptaci Velkého Gatsbyho od F. Scotta Fitzgeralda. Look, který tak uchvátil – večerní šaty pošité zářivými korálky s ladící čelenkou – zahrnuje i malou večerní kabelku na předloktí, nezbytný doplněk party sezony 2018.
Marilyn Monroe, Páni mají radši blondýnky (Gentlemen Prefer Blondes/1953).
Foto: Pictorial Press Ltd/Alamy Stock Photo
Marilyn Monroe, Páni mají radši blondýnky (Gentlemen Prefer Blondes/1953).

#5 Marilyn Monroe, Páni mají radši blondýny (Gentlemen Prefer Blondes/1953)

Afrodiziakální módní nadvláda Marilyn Monroe se začala psát v roce 1953, když ztvárnila roli Lorelei Lee ve filmu Páni mají radši blondýnky (Gentlemen Prefer Blondes). Její přitažlivost se nezměnila ani během dalších dekád. Hlavní jazzové číslo “Diamonds Are a Girl's Best Friend” představuje Marilyn ve fuchsiových šatech bez ramínek navržených kostýmovým designérem Williamem Travillou, které jsou doplněné dlouhými rukavicemi a blyštivými šperky. Všimněte si, jak oslnivě se vyjímá na červeném koberci. Její nesmrtelnou jiskru v očích nelze nemilovat.

#6 Julia Roberts, Mystic Pizza (1988)

Zapomeňte na Pretty Woman (prozatím), byly to minišaty s velkou mašlí v dekoltu, ve kterých zazářila Julia Roberts v roce 1988 v dramatu Mystic Pizza a které teď znovu určují “after dark style” této sezony podle Givenchy a Celine. A tím lekce ve stylu Mystic Pizza nekončí, ty ultra přirozené kudrlinky a lodičky s nízkým podpatkem jsou také in.

#7 Grace Kelly, Chyťte zloděje (To Catch a Thief/1955)

Pokud šlo o jeho filmové hrdinky, režisér Alfred Hitchcock nenechal nic náhodě. V roce 1955 Grace Kelly (rok před sňatkem s princem Rainierem III. Monackým) ovládla obrazovky v elektrizující paletě šatů ve filmu Chyťte zloděje (z dílny nejslavnější kostýmní návrhářky Edith Head). Bílá róba bez ramínek mezi nimi vede.

#8 Sharon Stone, Casino (1995)

Zatímco tupírování a pravé kožešiny vycházejí z módy, průsvitné lodičky ve stylu Yeezy a zlaté šaty od Boba Mackieho, ve kterých se vyzývavě prošla Sharon Stone ve filmu Casino, nikoliv.
Julia Roberts, Mystic Pizza (1988).
Foto: Samuel Goldwyn Co/Kobal/REX/Shutterstock
Julia Roberts, Mystic Pizza (1988).
Grace Kelly ve snímku Chyťte zloděje, 1955
Foto: Pictorial Press Ltd/ Alamy Stock Photo
Grace Kelly ve snímku Chyťte zloděje, 1955
Sharon Stone, Casino (1995).
Foto: Moviestore collection Ltd/ AlamyStock Photo
Sharon Stone, Casino (1995).
Demi Moore, Neslušný návrh (Indecent Proposal/1993).
Foto: AF Archive/Alamy Stock Photo
Demi Moore, Neslušný návrh (Indecent Proposal/1993).

#9 Demi Moore, Neslušný návrh (Indecent Proposal/1993)

Byl to návrhář Thierry Mugler, kdo vytvořil slavné černé šaty Demi Moore pro filmový hit Neslušný návrh z roku 1993 – pro něj typický grafický dekolt, který dokonale podtrhnul hereččino mikádo, inspiroval řadu napodobitelů. Až budete mít příště 15 minut (nebo dvě hodiny) nazbyt, inspirujte se na instagramovém profilu @manfredthierrymugler. Dejte si rychlokurz v jeho "umění na přehlídkovém molu" ještě před show plánovanou na rok 2019 v montrealském muzeu Thierry Mugler: Beyond Couture.
Maggie Cheung, Stvořeni pro lásku (In the Mood for Love/2000).
Foto: Entertainment Pictures/Alamy Stock Photo
Maggie Cheung, Stvořeni pro lásku (In the Mood for Love/2000).

#10 Maggie Cheung, Stvořeni pro lásku (In the Mood for Love/2000)

Kostýmní návrhář William Chang měl při natáčení mistrovského díla režiséra Wonga Kar-wai Stvořeni pro lásku, ve kterém herečka Maggie Cheung obmění více než 20 různých tradičních čínských šatů (cheongsam), nesnadný úkol. Velikost šatníku představitelky role Su Li-zhen zrovna neusnadňuje výběr toho nejoblíbenějšího. Ale kdo by mohl odolat šatům s růžemi, které mají skoro o dvě desetiletí později stále hvězdnou moc?
Sophia Loren, Arabeska (Arabesque/1966).
Foto: Silver Screen Collection/Getty Images
Sophia Loren, Arabeska (Arabesque/1966).

#11 Sophia Loren, Arabeska (Arabesque/1966)

Neapolská filmová siréna Sophia Loren měla úspěch s metry růžové organzy dlouho předtím, než se tento look stal globálním fenoménem červeného koberce. Šaty, o které tu jde, byly navrženy Marcem Bohanem (Dior) speciálně pro hereččinu roli v trileru Arabeska z roku 1966. Byl to jeden z nejvíce záviděníhodných šatníků na obrazovce všech dob – na tvorbě Sophiiných kostýmů se osobně podílel i Yves Saint Laurent.
Goldie Hawn, Smrt jí sluší (Death Becomes Her/1992).
Foto: Moviestore collection Ltd/ AlamyStock Photo
Goldie Hawn, Smrt jí sluší (Death Becomes Her/1992).

#12 Goldie Hawn, Smrt jí sluší (Death Becomes Her/1992)

Pokud jde o šarlatové šaty, nic nepřekoná róbu (à la Jessica z Falešné hry s králíkem Rogerem), kterou oblékla Goldie Hawn v roli Helen Sharp v devadesátkové černé komedii Smrt jí sluší. Mají ohromný rozparek na boku, který podtrhují šarlatové lodičky a objemný účes ve stylu Beverly Hills. Měli bychom ocenit i další hvězdu filmu Isabellu Rossellini za to, že oblékla korálkový náhrdelník jako top, ale o tom více jindy…
Michelle Pfeiffer, Zjizvená tvář (Scarface/1983).
Foto: Snap/REX/Shutterstock
Michelle Pfeiffer, Zjizvená tvář (Scarface/1983).

#13 Michelle Pfeiffer, Zjizvená tvář (Scarface/1983)

Michelle Pfeiffer byla relativním nováčkem, když zazářila jako Elvira Hancock ve filmu Zjizvená tvář po boku Al Pacina. Její šaty – splývavé s překřížením na zádech – navždy vešly historie módy, protože inspirovaly k party looku à la saténová noční košilka. Zmíněné šaty vymyslela kostýmní návrhářka Patricia Norris, která byla také blízkou spolupracovnicí Davida Lynche a podílela se na módní vizi Městečka Twin Peaks a Modrého sametu (Blue Velvet).

#14 Marlene Dietrich, Zahraniční aféra (A Foreign Affair/1948)

Milostná aférka celebrit s “nahými” šaty (jak jsme je viděli na Cher, Rihanně a Beyoncé) se pojí s jednou z prvních hollywoodských hereček, s Marlene Dietrich. Šaty, kterým se pro jejich nude efekt přezdívalo “iluze”, byly další senzací stříbrného plátna vytvořenou přední kostýmní návrhářkou Edith Head.

#15 Ava Gardner, Zabijáci (The Killers/1946)

Asymetrické černé saténové šaty, které Ava Gardner oblékla v kriminálním filmu z roku 1946 Zabijáci a jehož předlohu napsal Ernest Hemingway, se díky své čisté siluetě ukázaly být nadčasovým krejčovským kouskem. Kostýmní návrhářka Vera West si zaslouží uznání za elegantní minimalismus (páskové střevíce se středně vysokým podpatkem a hladké večerní rukavice prošly testem času se stejným úspěchem). A hodily by se nám ty volně vyčesané vlny ve vlasech, děkujeme!

#16 Ginger Rogers, Svět valčíků (Swing Time/1936)

Po více než než 80 letech od filmového debutu hitu Svět valčíků připomínají šaty Ginger Rogers s načechranými rukávy a kulatým límečkem s mašlí návrhy Alessandra Michela pro Gucci. Statement šaty, jako jsou tyto, si zaslouží zářit na tanečním parketu!
Marlene Dietrich ve filmu Zahraniční aféra (A Foreign Affair), 1948
Foto: Collection Christophel/ Alamy Stock Photo
Marlene Dietrich ve filmu Zahraniční aféra (A Foreign Affair), 1948
Ava Gardner, Zabijáci (The Killers/1946).
Foto: Moviestore Collection/REX/Shutterstock
Ava Gardner, Zabijáci (The Killers/1946).
Ginger Rogers, Svět valčíků (Swing Time/1936).
Foto: Entertainment Pictures/ Alamy Stock Photo
Ginger Rogers, Svět valčíků (Swing Time/1936).
Vivien Leigh, Jih proti severu (Gone with the Wind/1939).
Foto: Archive PL/ Alamy Stock Photo
Vivien Leigh, Jih proti severu (Gone with the Wind/1939).

#17 Vivien Leigh, Jih proti Severu (Gone with the Wind/1939)

Návratu šatů zdobených peřím se už nikdo podivovat nebude, pokud si připomene temně vínovou róbu, kterou oblékla Vivien Leigh jako Scarlett O'Hara ve filmu Jih proti Severu. Tento nepřehlédnutelný kousek byl dílem kostýmního návrháře Waltera Plunketta. (Jak říkal Rhett Butler: "Nic skromného nebo usedlého se pro tuto příležitost nehodí.”) Trefa do černého.
Nastassja Kinski, Paříž, Texas (Paris, Texas/1984).
Foto: Road/Argos/Channel 4/Kobal/REX/Shutterstock
Nastassja Kinski, Paříž, Texas (Paris, Texas/1984).

#18 Nastassja Kinski, Paříž, Texas (Paris, Texas/1984)

Ne všechny šaty, které okouzlily na plátnech, jsou róby pošité flitry nebo malé černé odhalující kůži. Například chlupaté růžové minišaty, které Nastassja Kinski oblékla spolu s průsvitnými černými punčochami v kultovním filmu Wima Wenderse, osloví každého, kdo rád porušuje tradiční dress code.
Lauren Bacall, Mít a nemít (To Have and Have Not/1944).
Foto: ScreenProd / Photononstop/ Alamy Stock Photo
Lauren Bacall, Mít a nemít (To Have and Have Not/1944).

#19 Lauren Bacall, Mít a nemít (To Have and Have Not/1944)

Důkaz, že šaty s průstřihy nejsou moderním vynálezem? Hedvábná róba, kterou na sobě měla Lauren Bacall ve filmu Mít a nemít. V klíčové scéně se filmová siréna opírá o klavír v zakouřeném baru a odhaluje přitom kousek svého pasu, zatímco zpívá "How little we know". Jedno je jisté: tyto šaty by se nám rozhodně hodily (a k tomu kostým s ramenními vycpávkami a sukně ze stejného filmu).
Anita Ekberg, Sladký život (La Dolce Vita/1960).
Foto: AF archive/ Alamy Stock Photo
Anita Ekberg, Sladký život (La Dolce Vita/1960).

#20 Anita Ekberg, Sladký život (La Dolce Vita/1960)

Režisér Federico Fellini připravil scénu pro jeden z největších módních momentů na plátnech kin, když dal prostor talentované Anitě Ekberg v roli slavné herečky známé prostě jako Sylvia. Film získal Oscara za nejlepší kostým, a to zejména díky scéně, kdy se Anita vrhá do Fontány di Trevi v dlouhých šatech bez ramínek navržených Pierem Gherardim.