Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Hudba

Mistři slovních soubojů aneb jak disstracky kazí rap

Jan Boublík29. 5. 2024
Diss tracks, hudební perly z hlubin hate popkultury, nejsou jen slovní přestřelkou, ale občas i originálním rapem a skvělým marketingem. 
Autor: Getty Images
Foto: Getty Images
Je rok 2013 a Tupac Shakur zrovna vydává svůj singl Hit 'Em Up. Nešetří emocemi ani výhrůžkami. V textu dnes už klasické skladby disstrackového žánru osočuje Biggieho, Puffa Daddyho a celou východní pobřežní hiphopovou scénu. Urážky v textu střídají narážky na odstřel. Ten, kdo byl nakonec ironií osudu zastřelen, byl sám Tupac, a to jen tři měsíce poté, co skladba vyšla. Disstracky jsou však starší než spory slavných rapperů. Jedny z prvních disstracků napsali John Lennon a Paul McCartney. Samozřejmě, že si v nich stěžoval jeden na druhého. Too Many People byla narážka na Yoko, How Can You Sleep At Night? zase na Paulovu výhru u Vrchního soudu v Londýně v kauze rozpuštění Beatles.

Popichování, trojka a marketing

V roce 2024 se však zdá, že kultura disstracků dosláhla svého maxima, a tak je nasnadě otázka, zda přežívající tracky ještě splňují kategorii kulturního fenoménu odhalujícího pozadí vztahů v hudebním průmyslu, nebo jsou jen skvěle promyšleným marketingem určeným pro sociální sítě. Drake a Kendrick Lamar se dostali do ostrého střetu, když Kendrick reagoval na Coleovo tvrzení, že je součástí Big 3 spolu s Drakem. Na šesté skladbě alba Metro Boomin a Future Like That proto Kendrick nešetřil slovy a vyzval Draka k souboji. Od března tohoto roku, kdy se kauza rozhořela naplno, zaznamenal dle oficiálních statistik Tik Tok přes padesát tisíc příspěvků, které byly určeny vysvětlování sporu. Další zhruba stovka tisíc postů pak jen přiživovala spor či obhajovala stanovisko jedné ze stran. Hot or not? 

Killshot will help you 

Disstrack Killshot od Eminema byl odpovědí na disstrack od Machine Gun Kellyho. Eminem tímto konfliktem získal obrovskou mediální pozornost. Killshot debutoval na třetím místě v žebříčku US Billboard Hot 100 a měl více než 38, 1 milionu zhlédnutí během prvních 24 hodin na YouTube. Stal se tak devatenáctým nejsledovanějším videem za prvních 24 hodin a nejsledovanějším audio videem na této platformě. V roce 2018 tak pomohl Eminemovi dostat se zpět na výsluní hudební scény. Takže, jak ve skutečnosti vážné jsou dnešní umělecké rozepře? 

Nicki versus Megan

Odpověď nabízí beef mezi dvěma největšími rapperkami současnosti, které spolu už jinak než přes vzkazy v textech svých písní ani nekomunikují. Přestože obě spolupracovaly na singlu Hot Girl Summer z roku 2019, vztah Nicki Minaj a Megan Thee Stallion ochladl poté, co se Megan údajně pokusila Nicki opít v době, kdy se aktivně snažila otěhotnět. Spor eskaloval, když Nicki vydala svůj singl Big Foot v reakci na Megan Thee Stallion s trackem Hiss. V něm Megan odkazovala na Meganův zákon, tedy federální zákon, který vyžaduje, aby informace o registrovaných sexuálních delikventech byly veřejně dostupné. Fanoušci spekulovali, že tímto způsobem zasáhla Kennetha Pettyho, manžela Nicki, který je registrovaným sexuálním delikventem. Nicki okamžitě odpověděla písní Big Foot, kde referovala k incidentu z roku 2020, při němž Tory Lanez postřelil Megan do nohy. Vesměs velmi nafouklá kauza však baví internet: Kdo co řekl a jak na to regovala ta druhá?! 

Kde zůstalo umění?

Spory mezi oběma umělkyněmi jsou komicky vyhrocené, a tak dodávají současné úrovni disstracků lehce ironickou příchuť, nehledě na to, jak se jejich písně rozmělňují v důsledku působení namožených příspěvků na TikToku. Čím ostřejší a aktuálnější šermířské umčo se slovy, tím větší zájem inetrentu a širší bulvarizace. S ní se však celá umělecká hodnota projektu snižuje. Velké art spory sice stále přispívají ke kulturnímu duchu doby a udržují umělce relevantními, zároveň je však pohřbívají v jepičím tempu sociálních sítí. Umělci tak ve své soutěživosti i nenávisti musejí najít novou rovnováhu mezi autentičností a zodpovědností. Fanoušci sice chytré slovní hříčky ocení, stejně tak ale ocení i hloubku nadčasového textu, který svědčí o osobním růstu umělce. Ani jedním však současné disstracky bohužel neoplývají, ač jsou jakkoliv zábavné.