SpolečnostHannah Arendt: největší celebrita mezi intelektuály 20. století
Romana Schützová13. 4. 2025
Coby nejznámější politická teoretička své generace zformulovala Hannah Arendt nový vědní obor – politologii. Význam její práce, názory i teorie svým dopadem výrazně přesáhly akademický okruh, kvůli své slabosti pro nevhodné muže ale riskovala profesionální zavržení. Letos uplyne 50 let od její smrti.
Budoucí politoložka se narodila jako Johanna 14. října 1906 v německém Hannoveru do židovské rodiny inženýra Paula Arendta a jeho volnomyšlenkářské manželky Marthy Cohn-Arendt. Dívka byla jedináček a předčasně vyspěla – číst se naučila ještě předtím, než nastoupila do školky. Bylo jí sedm, když otec zemřel na syfilitidu. Matka se znovu provdala až za dalších sedm let. I když Hannah získala s příchodem otčíma i dvě nevlastní sestry, celé dětství strávila v ústraní a převážně četla. „Už jako malá jsem byla náruživou čtenářkou, ve třinácti jsem se intenzivně zabývala díly Immanuela Kanta a J. W. Goetha,“ zavzpomínala později (Thomas Meyer: Hannah Arendt; Piper Verlag GmbH 2023). Nadaná studentka absolvovala dívčí gymnázium v Královci a roku 1924 se zapsala na univerzitu v Marburgu, kde studovala filozofii. Do maloměsta přišla Hannah z kosmopolitního prostředí a ztělesňovala přímý opak místních žen. „Hannin bubikopf (krátké mikádo s ofinou - pozn. red.) a módní oblečení vzbuzovaly lehké pohoršení,“ prohlásila její sousedka Hannah Tillich.
Její účes a oblečení vzbuzovaly na maloměstě lehké pohoršení."
V roce 1925 se Hannah navíc sblížila se svým vyučujícím, pětatřicetiletým docentem filozofie Martinem Heideggerem, jedním z nejznámějších myslitelů 20. století. Hannah se svým mentorem během přednášek neustále polemizovala, až ho zaujala natolik, že se stala jeho milenkou. Ženatý profesor a otec dvou dětí psal své posluchačce milostné básně i dopisy, ale za žádnou cenu nehodlal ohrozit svou kariéru ani manželství. Nakonec zamilovaná žena přestoupila na univerzitu v Heidelbergu. Její poměr s Heideggerem však pokračoval až do roku 1928, kdy Hannah promovala. O rok později obhájila doktorát z filozofie a ještě téhož roku se na berlínském plese seznamuje s filozofem Güntherem Sternem. Spojovaly je společné zájmy, už za měsíc se k němu Hannah nastěhovala a vzali se.
Ženatého Heideggera studentka zaujala natolik, že ji svedl."
Když se ve 30. letech začal rozmáhat antisemitismus, tvořila knihu o Rahel Varnhagen, majitelce intelektuálního salonu v Berlíně na přelomu 18. a 19. století. „Fascinovalo mě, že jako Židovka musela trpět ponížení a urážky. Studium jejího života přispělo k tomu, že jsem se začala zabývat hlubšími příčinami antisemitismu, židovskými dějinami a vlastním postavením.“ (Thomas Meyer: Hannah Arendt; Piper Verlag GmbH 2023). Arendt začala spolupracovat s Kurtem Blumenfeldem, německým sionistou, a společně zveřejňovali informace o obětech nacismu. Když se dozvěděla, že její bývalý milenec Martin Heidegger vstoupil do nacistické strany, napsala mu: „Jsem hluboce zneklidněna zprávami, které ke mně doléhají. Je pravda, že vylučujete Židy ze svých seminářů, židovské kolegy nezdravíte, židovské doktorandy odmítáte a chováte se jako antisemita?“ (Elzbieta Ettingerová: Hannah Arendtová a Martin Heidegger; Academia, 2004). Přesto se po válce snažila jeho jméno očistit, za což ji spousta lidí odsoudila.
V roce 1933 Hannah na osm dní zadrželo gestapo, ale nakonec se jí podařilo prchnout do Paříže. Tam žila rušným kulturním životem, politicky se angažovala a stala se například členkou Světové sionistické organizace. Kromě toho zapálená Arendt pracovala jako sociální pracovnice pro mládežnickou organizaci Alija, která shromažďovala mladé Židy a zařizovala jejich přesun do Izraele. V roce 1937 jí proto nacistické Německo zrušilo občanství a Hannah se rozvedla s Güntherem. Už rok totiž udržovala milenecký vztah s historikem umění Heinrichem Blücherem, kterého si také v lednu 1940 vzala. Pouhých šest měsíců po sňatku však byli manželé následkem hitlerovské okupace odděleně internováni v táborech v jižní Francii. Hannah získala status nepřátelské cizinky, což ironicky komentovala slovy: „Nepřátelé vás uvrhnou do koncentračního, přátelé do internačního tábora.“ Po měsíci se jí podařilo z tábora Gurs utéct a setkat se s manželem i matkou. Všichni pak společně emigrovali přes Lisabon do Spojených států, kam dorazili v roce 1941. V New Yorku se Arendt aktivně přidala k tamější německo-židovské komunitě a psala sloupky do celé řady časopisů.
Nepřátelé vás uvrhnou do koncentračního, přátelé do internačního tábora."
Po válce se angažovala v židovských organizacích nebo cestovala do Evropy, aby vytřídila a zinventarizovala zbytky židovských kulturních pokladů. „Nikde se noční můra zničení a děsu nepociťuje méně a nikde se o ní nehovoří méně než v Německu. Všude člověka napadá, proč se neobjevují žádné reakce na to, co se stalo. Ale je obtížné říci, jestli se jedná o úmyslné zdráhání, či o výraz opravdové neschopnosti citů,“ napsala v knize Návštěva Německa (Hannah Arendt: Besuch in Deutchland; Rotbuch Verlag, 1993). V roce 1951 vychází její kultovní dílo Původ totalitarismu, v němž autorka sleduje původ nacistických a komunistických teorií státu a zkoumá vzestup antisemitismu, imperialismu a totalitarismu. Stává se z ní celebrita mezi intelektuály. „Rozhodně se nepovažuji za ztracenou dceru. Jsem hrdou Židovkou, kterou povolal zpět její národ, ten národ, který ji vyhnal z její vlastní země,“ prohlásila v Německu roku 1955, když vychází očekávaný překlad knihy do němčiny. Jako pedagožka působila také na řadě elitních amerických univerzit, mimo jiné byla na Princetonské univerzitě jmenována profesorkou – jako první žena vůbec.
Eichmann byl obyčejný úředník, který se zřekl morálky."
Od dubna do srpna 1961 se konal v Jeruzalémě soudní proces s Adolfem Eichmannem, hlavním organizátorem Hitlerova „konečného řešení židovské otázky“. Tribunálu přihlížela i Hannah Arendt v roli dopisovatelky časopisu New Yorker. Obžalovaný byl všeobecně považován za monstrum, psychopata motivovaného hlubokou nenávistí k Židům. Jenže čtyřiapadesátiletá novinářka ho vykreslila jako obyčejného úředníka a spořádaného otce od rodiny, čímž rozpoutala skandál. „Eichmann o svých činech nepřemýšlel ani nepochyboval – prostě jen poslouchal rozkazy a důsledně plnil své povinnosti, přičemž se zřekl vlastního svědomí a morálky,“ napsala Arendt. A ještě větší lavina kritiky se proti ní strhla, když o dva roky později vydala své zrevidované reportáže v knize Eichmann v Jeruzalémě: Zpráva o banalitě zla (Mladá fronta, 1995). Intelektuálové z demokratických zemí západní Evropy proti novinářce hromadně sepisovali petice, požadovali její vyhoštění z USA a označovali ji za „sebenenávidějící Židovku“. Dosud uznávaná myslitelka přitom jen originálně vyložila podstatu antisemitismu.
Na přelomu 60. a 70. let publikovala ostré články, ve kterých kritizovala zneužívání výkonné moci a americkou vojenskou intervenci ve Vietnamu. V roce 1974 přežila infarkt, po kterém se ale snažila pracovat dál. „Přeji si až do konce svého života zůstat při síle, vyučovat a psát,“ prohlásila. Jenomže za necelý rok devětašedesátiletou slavnou politoložku postihne v jejím manhattanském bytě druhý infarkt, na který 4. prosince 1975 umírá. „Hannah Arendt byla jednou z největších žen dvacátého století,“ řekl filozof Hans Jonas.