Vogue DailySvět módy se probouzí z letargie a odpovídá na válečný konflikt
Jan Boublík3. 3. 2022
Téměř týden po ruské invazi na Ukrajinu přední luxusní značky prolomily mlčení a připojily se k odsouzení válečného konfliktu, který nemá v moderní historii Evropy obdoby.
Redakce Vogue Ukraine na svém instagramovém účtu 1. března publikovala výzvu k subjektům a módním značkám, aby přestaly obchodovat s Ruskem. K této výzvě se mimo naší redakce připojila i desítka ukrajinských návrhářů, nákupčích a také zástupci obchodního domu Cum Kyiv. Avšak až na výjimky se velká část mezinárodně uznávaných a sledovaných maisons doposud držela zpátky. Očekávaná změna postoje se dostavila začátkem týdne. Mezi první značky, které se ohradily vůči ruské agresi, patří Burberry, ale také Gucci a Balenciaga, vlastněné koncernem Kering.
Burberry přispívá organizaci British Red Cross Ukraine Crisis Appeal poskytující naléhavou pomoc. Balenciaga darovala nezveřejněnou částku Světovému potravinovému programu, zatímco Gucci 500 000 dolarů Agentuře pro uprchlíky při OSN. I LVMH Group se vyjádřila k válce na Ukrajině. Ve středu večer sdílela prohlášení o podpoře těm, kteří byli zasaženi válkou, a zároveň oznámila, že daruje 5 milionů eur Mezinárodnímu výboru Červeného kříže (ICRC) pro účely pomoci přímým a nepřímým obětem války. „Skupina LVMH pečlivě sleduje tragickou situaci na Ukrajině a stojí po boku všech, kteří jsou touto válkou těžce postiženi. Starostí společnosti je bezpečnost jejích 150 zaměstnanců na Ukrajině, kterým poskytuje nezbytnou finanční a provozní pomoc,“ uvádí v prohlášení LVMH Group. Skupina také zahajuje fundraisingovou kampaň na podporu ICRC, aby usnadnila příspěvky pro své zaměstnance v celé skupině a jejích 76 značkách.
OTB Group, která vlastní značky včetně Maison Margiela a Diesel, také přispěchala s akcí a komentářem. Včera oznámila neveřejný dar Agentuře pro uprchlíky při OSN. Mnichovská společnost Mytheresa už v pondělí zastavila dodávky zboží do Ruska. Společnost potvrdila, že už nemá v regionu žádné významné obchodní operace a její nejvyšší prioritou je: „blahobyt našich kolegů a partnerů na Ukrajině“. Podporuje také humanitární úsilí v regionu. Společnost Acne Studios, mezi jejíž ruské klienty patří například obchodní dům Tsum, concept story Leform a Aizel, zase uvedla, že pozastavuje e-commerce a velkoobchodní operace. „I když pro nás Rusko začalo být významným trhem, chceme zůstat věrni našim hodnotám,“ řekl Mattias Magnusson, generální ředitel Acne Studios.
Chanel dnes odpoledne na instagramových stories zveřejnil stať: „Jako dům Chanel jsme jedna komunita a držíme při sobě, stále věříme v diplomatické snahy.“ Chvíli po třetí hodině zveřejněné stanovisko dům doprovodil donací dvou milionů eur na účty Mezinárodního výboru Červeného kříže a Agentury pro uprchlíky při OSN. A Prada ve skoro stejný čas oznámila, že se spojuje s National Chamber for Italian Fashion na řešení těžké situace.
Pozadu nezůstávají ani řetězce. V prohlášení skupiny H&M se uvádí: „Skupina H&M je hluboce znepokojena tragickým vývojem na Ukrajině a stojí se všemi lidmi, kteří trpí.“ Společnost se spolu s prohlášením rozhodla dočasně pozastavit veškeré prodeje v Rusku a podobně je na tom i britský ASOS.
Foto: ACIELLE / STYLE DU MONDE
A alespoň gest jsme se dočkali i na molech týdnů módy. Na defilé značky Koché měla zakladatelka a kreativní ředitelka značky Christelle Kocher na saku připnutou modro-žlutou stužku a dnešní show Coperni byla dedikována kyjevským švadlenám.
Jsou ale takové reakce uspokojující? Je to dost? Nebo naopak ještě málo? A přišly včas? Teď už nelze soudit, teď už lze jen pomoci.