Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Společnost

Móda se stala nástrojem k ochraně svobody, identity a budoucnosti, říká zakladatelka Ukrainian Fashion Week

Cindy Kerberová12. 2. 2025
Když v roce 1997 zakládala ukrajinský týden módy, první svého druhu ve východní Evropě, netušila, do jakých rozměrů se událost rozroste, ani jakým výzvám bude muset čelit. Iryna Danylevska, zakladatelka a generální ředitelka Ukrainian Fashion Week, v tomto díle série Voices of Ukrajina rozebírá současnou situaci na ukrajinské módní scéně, její proměny i to, co znamená, když se rozhodnete uspořádat módní přehlídku v zemi, která se třetím rokem zmítá ve válce. 
Designéři na ukrajinském fashion weeku v Kyjevě
Foto: Ihor Gaidai
Designéři na ukrajinském fashion weeku v Kyjevě

Ukrajinští návrháři netvoří jen módu – vyprávějí příběhy o identitě, odporu a znovuobjevení, které hluboce rezonují s globálním publikem

Už dvacet sedm let neúnavně pracuje na tom, aby módní návrháři, značky a nové generace talentů byli vidět nejen na lokálním trhu, ale také se etablovali na mezinárodní scéně. Skutečnost, že je o ukrajinské módní tvorbě slyšet a hodně se o ní mluví, je z velké části právě její zásluha. Zakladatelka ukrajinského týdne módy Iryna Danylevska se se svým týmem rozhodla, že vrátí do své země radost a podpoří kreativitu a smysluplnou práci tisíců řemeslníků a po přestávce vynucené ruskou invazí na Ukrajinu znovu obnoví platformu Ukrainian Fashion Week v plném rozsahu.
Co znamená pořádat módních přehlídky ve válečných podmínkách, jaké překážky a výzvy takové rozhodnutí s sebou přináší a proč má cenu věnovat se módě navzdory všem okolnostem? Nejen o tom se rozpovídala v rámci série rozhovorů Voices of Ukrajina, kterou jsme ve Vogue Czechoslovakia začali v únoru 2022. 

Jakou roli hraje móda v době války? Vnímáte ji jako nástroj odolnosti, kulturní identity nebo dokonce aktivismu?

V době války se móda stává mocným nástrojem odolnosti a ochrany kulturní identity. Móda slouží jako prostředek k zachování a vyjádření kulturní identity. Ukrajinští návrháři prostřednictvím řemeslného zpracování, tradičních technik a moderních reinterpretací zachovávají naše dědictví a zároveň se o něj dělí se světem. Každá kolekce nese hlubší příběh, který posiluje skutečnost, že ukrajinskou kulturu a kreativitu nelze vymazat. Móda je na Ukrajině dnes především důkazem odolnosti. Navzdory zkáze způsobené válkou návrháři pokračují v tvorbě, inovacích a inspiraci – a dokazují, že kreativita může být i v těch nejtemnějších dobách hybnou silou odporu a obnovy.

Pořádání týdne módy v zemi, která se nachází ve válce, je mimořádnou výzvou. Jak zajišťujete bezpečnost návrhářů, modelek a návštěvníků?

Dělat fashion week v zemi, která se nachází ve válce, vyžaduje rozsáhlé plánování a přísná bezpečnostní opatření. Hlavní místo konání je vybaveno protileteckým krytem a v případě leteckého poplachu budou přehlídky okamžitě přerušeny. Návrháři, modelky a návštěvníci budou vyzváni, aby se odebrali do krytu. Pro akce konané mimo hlavní místo konání je striktním požadavkem, aby se protiletecký kryt nacházel v blízkosti. Bezpečnost naší komunity zůstává nejvyšší prioritou a jsme odhodláni dodržovat veškeré nezbytné protokoly na ochranu všech zúčastněných a zároveň i nadále poskytovat platformu pro ukrajinskou módu. Abychom se vypořádali s výpadky proudu, bude hlavní místo konání vybaveno dvěma generátory, které zajistí nepřerušované napájení a minimalizují tak výpadky.

Ovlivnila válka výběr míst konání, rozsah produkce nebo formáty přehlídek? Existují nějaká jedinečná řešení, která jste zavedli, aby se akce za těchto okolností mohla uskutečnit?

Probíhající válka nepochybně ovlivnila některé logistické aspekty Ukrainian Fashion Week a vyžádala si, abychom se přizpůsobili nové realitě a zároveň zachovali tvůrčí integritu akce. Navzdory těmto výzvám zůstává rozsah a kreativita přehlídek stále stejně působivá jako kdykoli předtím. Ukrajinští návrháři i nadále posouvají hranice a dokazují, že kreativita vzkvétá i v nepřízni osudu. V této sezoně očekáváme řadu mimořádných akcí, které zaujmou a inspirují místní i mezinárodní publikum.
Hlavní vizuál Ukrainian Fashion Week 2025
Foto: Sergii Khandusenko pro J'AMEMME/UFW
Hlavní vizuál Ukrainian Fashion Week 2025

Jaké je hlavní poselství a vize tohoto ročníku Ukrainian Fashion Week?

Tento ročník se nese v duchu silného poselství naděje do budoucnosti. Tváří v tvář pokračujícím výzvám, které válka přináší, ukrajinští návrháři pokračují v tvorbě. Pro představení kolekcí podzim – zima 2025/2026 rozšiřujeme fyzické akce o virtuální rozměr ve formě virtuálních showroomů, digitálních výloh, plně digitalizovaných zážitků, což umožní globálnímu publiku prozkoumat ukrajinské designéry. Kromě toho spouštíme NewGen Lab – dynamický prostor věnovaný mladým talentům. Tato platforma poslouží jako odrazový můstek pro začínající návrháře a připraví je na hlavní pódium. Součástí jsou také přednášky a besedy s lídry z oboru.

Má ukrajinský fashion week nějakou specialitu, kterou nenajdeme nikde jinde?

Jsme hrdí na to, že můžeme představit iniciativu Clothing with a Function, která se zabývá naléhavými společenskými výzvami. Tento program se zaměřuje na adaptivní módu, která zajišťuje sebevědomí a nezávislost zraněným osobám, které se po rehabilitaci vracejí do civilního života, a také osobám se specifickými potřebami po zranění, které používají protézy nebo pomůcky pro pohyb. Integrací funkčnosti a estetiky chceme vytvářet návrhy, které umožní lidem procházet každodenním životem důstojně a snadno.

Kdybyste měla popsat ukrajinskou módu třemi slovy, jaká by to byla?

Odvážná, odolná, autentická.
Gasanova
Foto: Volodymyr Bosak
Gasanova
Ukrajinští návrháři překonávají nepřízeň osudu a nově definují, co znamená být součástí globálního módního průmyslu v době krize."

Které značky a návrháři představí své kolekce?

Jedná se o více než 40 ukrajinských módních značek, včetně jmen jako Frolov, Gasanova, J'amemme, Kseniaschnaider, Nadya Dzyak, TG Botanical. Představí své kolekce v rámci oficiálního programu prostřednictvím klasických přehlídek, prezentací a také digitálních showroomů. Mezi zajímavé události této sezony patří debut několika značek, které se chystají prosadit na ukrajinské i světové módní scéně – značky udržitelné módy PLNGNS, Omelia, Santa, kterou nosí globální celebrity včetně Madonny, Lady Gaga a Jennifer Lopez, nebo Shypelyk. 

Jak se ukrajinská módní scéna změnila za poslední tři roky války?

Celý módní průmysl se ukázal jako neuvěřitelně silný, odolný a hluboce inspirativní. Jednota a vytrvalost byly vždy charakteristickými rysy ukrajinských návrhářů, ale uplynulé tři roky války jejich význam ještě více zesílily a móda se stala silným nástrojem vyprávění příběhů, obhajoby a odporu. Návrháři vytvářejí hluboce symbolické kolekce, které světu sdělují realitu Ukrajiny. Prostřednictvím módy přetvářejí emoce do univerzálně srozumitelných příběhů, a nabízejí tak formu neverbálního vyprávění, které překračuje hranice. Každá kolekce není jen o estetice – je svědectvím o odolnosti, identitě a neochvějném duchu národa bojujícího za svou budoucnost.

Vidíte nějaké další změny u lokálních značek a jejich fungování nebo filozofii?

Ukrajinské módní značky přijaly kromě kreativity také silné poslání. Téměř každý návrhář začlenil do své práce charitativní složku, podporuje humanitární úsilí, získává finanční prostředky na obnovu a poskytuje naději v této náročné době. Ukrajinská móda se dnes stala silou kulturního a společenského dopadu na globální scéně.

Jaké jsou největší výzvy, kterým dnes ukrajinští návrháři čelí, a jak je překonávají?

Válka, kterou Rusko vede na Ukrajině, postavila ukrajinské návrháře před obrovské výzvy a mnoho značek muselo přesídlit nebo částečně přesunout svou výrobu. Invaze v roce 2022 způsobila vážné narušení dodavatelských řetězců. Výrobní zařízení, zejména ve východní Ukrajině, byla zničena a značný počet profesionálů z oboru byl vysídlen. Ekonomický dopad byl hluboký a mnoho značek zaznamenalo prudký pokles prodeje.
Navzdory těmto těžkostem prokázali návrháři pozoruhodnou odolnost. Nyní, v roce 2025, vykazuje domácí módní trh silné známky oživení, což je klíčový faktor pro rozhodnutí vrátit Ukrainian Fashion Week zpět do Kyjeva. Návrháři obnovují své podniky, přizpůsobují se novým skutečnostem a nacházejí inovativní způsoby, jak pokračovat ve své tvorbě. Mnozí navázali nová mezinárodní partnerství, diverzifikovali své výrobní strategie a využívají digitální platformy k oslovení globálního publika.

Stále více ukrajinských značek se objevuje na programech světových týdnů módy. Co podle vás stojí za tímto úspěchem?

Tento úspěch je dán několika klíčovými faktory. Zaprvé mají ukrajinští návrháři osobitou estetiku a řemeslné zpracování. Od inovativních postupů v oblasti udržitelnosti až po odvážné, smysluplné návrhy přinášejí svěží pohledy, které jsou v souladu s vyvíjejícími se hodnotami globálního módního průmyslu.
Zadruhé, mezinárodní módní komunita projevila Ukrajině silnou podporu a v této náročné době zesílila hlas ukrajinských návrhářů. Po ruské invazi jsme spustili iniciativu Support Ukrainian Fashion, abychom umožnili návrhářům prezentovat své kolekce v zahraničí. Díky tomu se čtyři po sobě jdoucí sezony UFW nekonaly v Kyjevě, ale na mezinárodních přehlídkových molech, což návrhářům umožnilo představit globální módní komunitě kolekce vytvořené v době války. V rámci této iniciativy představilo 69 ukrajinských návrhářů své kolekce na 11 prestižních týdnech módy v Evropě a USA, mimo jiné na London Fashion Week, Berlin Fashion Week, Copenhagen Fashion Week, MBFWMadrid, Vegan Fashion Week (Los Angeles), ModaLisboa a Budapest Central European Fashion Week. Tato spolupráce byla zásadní, aby ukrajinská móda zůstala v těchto těžkých časech viditelná a podporovaná.

Jaké poselství byste chtěla vzkázat světu módy a čtenářům Vogue v roce 2025?

Buďte odvážní a tvořte budoucnost.
Iryna Danylevska, zakladatelka a generální ředitelka Ukrainian Fashion Week
Foto: UFW
Iryna Danylevska, zakladatelka a generální ředitelka Ukrainian Fashion Week
Další rozhovory ze série Voices of Ukrajina najdete zde.