Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Daily

Daniel Arsham přetransformoval modrou krabičku Tiffany & Co.

Josef Šlaich8. 9. 2021
Spolupráce se slavným newyorským představitelem moderního umění posouvá vizi šperkařského domu do daleké budoucnosti. 
Když se Alexandre Arnault v lednu 2021 přestěhoval do New Yorku, byla to jiná metropole, než v jaké vyrůstal. Město se nacházelo ve víru zimní vlny pandemie, což znamenalo jediné: ztichlé ulice, zavřená divadla. Ale prázdnota poskytla devětadvacetiletému zástupci LVMH příležitost podívat se na městskou krajinu jinýma očima a nasát trochu inspirace přímo v terénu. Tu okamžitě využil ve své nové funkci výkonného viceprezidenta pro produkty a komunikaci ve společnosti Tiffany & Co. Konglomerát LVMH koupil Tiffany ještě ten samý měsíc. 
„Kdybyste se kohokoli na světě zeptali na tři newyorské značky, pravděpodobně by si jako první vzpomněl na Tiffany,” říká Arnault. 
1 / 9
Foto: TIFFANY & CO.
Nová kolekce Knot, kterou značka v Evropě uvede na trh v lednu 2022, nepřipomíná oplocení kolem opuštěného pozemku ani řetězy visící z kraťasů skateboardistů. Jsou to náhrdelníky, náušnice, náramky a prsteny ze žlutého a růžového zlata. Některé z nich jsou lemovány pavé diamanty a speciální edice náramku z bílého zlata, vyrobeného v rámci spolupráce s umělcem Danielem Arshamem, je zdobena diamanty a tsavoritem, vzácným zeleným drahokamem objeveným v Keni a představeným světu společností Tiffany v roce 1974. 
„Odjakživa jsem tíhl k věcem, které je možné okamžitě zasadit do kulturního kontextu. A modrá krabička Tiffany Blue Box takovou moc má,“ říká Daniel Arsham. „Chtěl jsem ji pojmout jinak, než jaký byl její původní účel, dodat tomuto objektu patinu a stáří vypovídající o jeho historii a o tom, jakou je dnes ikonou, a ukázat, že svou relevanci neztratí ani za desítky a dokonce ani za stovky let.“ 
Autor: TIFFANY & CO.
Foto: TIFFANY & CO.
Autor: TIFFANY & CO.
Foto: TIFFANY & CO.
Autor: TIFFANY & CO.
Foto: TIFFANY & CO.
Slavný představitel moderního umění vytvořil pro klenotnictví exkluzivní sérii 49 bronzových skulptur odkazujících na ikonickou modrou krabičku značky Tiffany. Jednotlivá díla jsou ručně patinována a vytvořena ve stylu výrazné estetiky charakteristické pro Arshama a ladí s typicky modrou barvou značky. Tiffany & Co ve své historii spolupracovala s mnoha newyorskými umělci, od Andyho Warhola až po Jaspera Johnse a Roberta Rauschenberga.
Tato krabička je zároveň nejnovějším přírůstkem do Arshamovy série děl z řady ‚budoucích archeologických nálezů‘, ve které umělec dodává nový kontext současným objektům optikou své představy o budoucnosti. Jsou zničené povětrnostními vlivy a vykazují známky opotřebení, jako kdyby snad právě byly vytaženy z bájné Atlantidy nebo vykopávek v Pompejích. Zajímavý způsob, jak připomenout myšlenku, že šperky Tiffany & Co jsou věčné.