Vogue DailyTo nejzajímavější z diskusí #kulturajenarod. Sledujte živě od 18:00
tým VOGUE18. 6. 2020
Cyklus debat Činohry ND #kulturajenarod před prázdninami končí rozhovorem s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem. Rekapitulační díl přinese výběr toho nejzajímavějšího z předcházejících diskusí, co bude mít smysl znovu probrat právě s nejvýše postaveným „úředníkem české kultury“. Jak jeho ministerstvo zvládlo tříměsíční mimořádnou situaci? Co nového se dozvěděl o svém resortu? Co se v české kultuře nejzásadněji promění? Sledujte živě od 18:00 na Vogue CS. #VogueSupportsLocalCulture
#kulturajenarod
Činohra Národního divadla od dubna pravidelně pořádá streamované debaty s názvem #kulturajenarod pod hlavičkou cyklu ND Talks. V nich se setkávají dramaturgové Činohry ND s divadelními profesionály a spolu s nimi odpovídají na kritické otázky vyvstávající v souvislosti se současnou mimořádnou situací divadel a kulturní scény vůbec. Cílem je apelovat na význam divadla, ale i pojmenovat, v čem má pro společnost nezastupitelnou úlohu a jak může divadlo z dané chvíle těžit – jak jeho umělci, tak jeho diváci. Debaty probíhají každý čtvrtek od 18 hodin ve Stavovském divadle a jsou streamovány na
YouTube kanál Činohry ND.
14. 5.: Jak pandemie ovlivnila kulturní akce
Open Air programy jsou v nejistotě a nikdo není schopen v tuto chvíli říct, kdy a za jakých podmínek bude možné pod širým nebem přivítat diváky. Jak se s touto situací vypořádávají zkušení pořadatelé? Lze za takových podmínek zůstat kreativní a vymýšlet alternativní program? A má to vůbec smysl? Ze Stavovského divadla 14. 5. diskutovali Karel Kratochvíl, dramaturg festivalu Art Parking, Janis Sidovský, producent projektu Noc na Karlštejně a zakládající člen asociace producentů, a Jiří Turek, ředitel festivalu Letní Letná. Moderovala Nina Jacques.
21.5.: Jak může politika podpořit kulturu?
Jak může politika kulturu podpořit? Jedná se jen o podporu finanční, nebo lze uvažovat i o jiných formách? Jak se mají o zodpovědnost podělit jednotlivé úrovně státní správy? Co znamená vícezdrojové financování a jak si v jeho realizaci stojíme? Ze Stavovského divadla diskutovali Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně TOP09, Jaroslav Dubský, předseda výboru pro kulturu a památkovou péči Zastupitelstva Ústeckého kraje, a Jiří Sulženko, ředitel odboru kultury a cestovního ruchu na Magistrátu hl. m. Prahy. Moderoval Jan Tošovský.
28. 5.: Jakými cestami by se měla ubírat kultura dál?
Pojďme se přestat ohlížet, co bylo, a začněme se bavit, co bude. Jakými cestami by se měla ubírat kultura dál? A jak se k tomu postaví místní zastupitelé? Jak bude vypadat pražská grantová politika? A poučili jsme se z mimořádné situace tak, abychom z ní dokázali vytěžit něco pozitivního?
Co v souvislosti s novými grantovými pravidly chystá Praha, prozradil Martin Benda, zastupitel hlavního města Prahy, místopředseda výboru pro kulturu, výstavnictví, cestovní ruch a zahraniční vztahy, a o potřebách nejen své organizace mluvila Šárka Maršíková, umělecká ředitelka Centra pro nový cirkus CIRQUEON. Změní se něco ve vztahu brněnské radnice ke zřizovaným institucím? I na to přišla řeč mezi Tomášem Koláčným, náměstkem brněnské primátorky pro majetek, kulturu a informační technologie, a Miroslavem Oščatkou, ředitelem tamějšího Centra experimentálního divadla.
4. 6.: Jak se karanténa promítla do uvažování a tvorby umělců?
Dva měsíce celostátní karantény a přerušený provoz divadel po dlouhých týdnech pomalu končí. Jak se tato mimořádná událost promítne do uvažování a tvorby umělců? Je možné pokračovat tak jako předtím? Přinesla tato specifická zkušenost nová témata, která bude třeba umělecky zpracovat? Jakým způsobem „social distancing“ zasáhne oblast divadla a performance? Jak lze uvažovat o prostoru hlediště a jeviště ve světě, kdy je minimální vzdálenost mezi lidmi stanovena i nařízena na dva metry? Můžeme uvažovat i o jiných formách diváckého zážitku? A je takový stav trvale udržitelný?
Hosty byli tentokrát tři umělci, kteří se věnují odlišným divadelním žánrům a jejichž tvorba je typická tím, že důsledně reaguje na aktuální trendy a výzvy. Tvůrci, kteří se snaží promýšlet budoucnost divadla i nad rámec mimořádných událostí. Přinesla jim koronavirová krize nové umělecké podněty? Režisérka Kamila Polívková, umělecký šéf brněnské platformy Terén Matyáš Dlab a dramaturg Boris Jedinák diskutovali o tom, co je v posledních dvou měsících zasáhlo a čemu se chtějí věnovat v měsících nadcházejících. Moderovala Nina Jacques.
11. 6.: Je televize pro mladou generaci mrtvý formát?
Během koronavirové krize přestala veřejnoprávní televize na dva měsíce vysílat pravidelný pořad Události v kultuře. Sportovní zpravodajství ovšem uváděla dál. Ale nebyl právě v této době prostor pro to přivést diváky i k jinému typu kultury? Anebo je televize pro mladou generaci úplně mrtvý formát? Ostatně velká část kulturního zpravodajství se už definitivně přesunula do online prostoru.
Jakým způsobem tedy o kultuře, divadle a umění referovat? Liší se v tomto veřejnoprávní a komerční média, odborná periodika i zábavné časopisy? Proč novináři v souvislosti s kulturou tak často akcentují peníze a nikoliv jiné hodnoty? Rozumějí vůbec média divadlu? Hosty Ilony Smejkalové byli Barbora Etlíková – teatroložka a divadelní kritička, Michaela Vetešková – vedoucí kulturního zpravodajství Českého rozhlasu a Petr Vizina – novinář webu Aktuálně.cz a bývalý vedoucí kulturní redakce zpravodajství České televize.