Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Umění

Lekce lepšího designu i života podle Dietera Ramse

Patrik Florián24. 7. 2020
Co si můžeme v dnešní nejisté době odnést od jednoho z nejvýznamnějších designérů na světě? Kromě budíku nebo policového systému je to elegance, pokora, respekt k jednoduchosti a snadná odpověď na nelehkou otázku udržitelnosti i přetrvávajícího konzumu.
Dieter Rams, 1979
Foto: Martyn Goddard/Corbis via Getty Images
Dieter Rams, 1979
Dieter Rams platí za jednu z nejdůležitějších postav produktové designu. Vyučený architekt, interiérový designér a tesař proslul svými návrhy pro německého výrobce elektroniky Braun i britskou značku nábytku Vitsœ. Svůj talent se ale namísto velkolepých staveb rozhodl zasvětit objektům každodenní potřeby – budík, kávovar, hodinky, židle nebo police – se kterými trávíme den co den. Právě ty mají přímý vliv na naši osobnost i pohodlí. Rams nenavrhoval pro slávu, ale pro jasný účel, a proto na sebe jeho design nikdy nestrhával zbytečnou pozornost. Jeho produkty měly naopak tiše sloužit v pozadí po dlouhá léta.
Ramsův jedinečný přístup k designu nepřestává inspirovat ani po dlouhých letech. Vzpomeňte si na něj například, až budete v autě zapínat rádio otočením tlačítka ovládání hlasitosti, byl to jeho nápad sloučit tyhle dva knoflíky dohromady. Nebo až chytíte do ruky svůj iPhone, Apple se totiž ve vývoji svých produktů někdy až podezřele okázale inspiroval německým designérem. To bohužel platí jen do estetické míry, na tu etickou už firma chrlící miliony prakticky neopravitelných telefonů nějak zapomněla. Svými kvalitními, elegantními a dlouhotrvajícími produkty dokázal Rams redefinovat vztah kapitalismu a konzumu.

Desatero dobrého designu

Dobrý design je inovativní

Možnosti inovace jsou nekonečné. Technologický rozvoj vždy nabízí nové příležitosti pro inovativní design. Ten jde ruku v ruce s technologickým pokrokem, avšak sám o sobě není nikdy cílem.

Dobrý design dělá produkt užitečným

Produkty kupujeme, aby sloužily. Mají za cíl uspokojit určitou potřebu, a to nejen funkcí, ale rovněž psychologicky a esteticky. Dobrý design podporuje užitečnost produktu a zároveň odmítá cokoliv, co by jeho účelnost narušilo.

Dobrý design je estetický

Estetická kvalita produktu je nedílnou součástí jeho užitečnosti. Produkty každodenní potřeby ovlivňují naší osobnost a blahobyt. Jen dobře provedené objekty můžeme nazývat krásnými.

Dobrý design činí produkt pochopitelným

Objasňuje strukturu produktu. A co víc, nechá produkt promlouvat. V nejlepším případě je dobrý design samovysvětlující.

Dobrý design je nenápadný

Výrobky splňující účel jsou nástroje. Nejedná se ani o dekorativní předměty ani umělecká díla. Jejich design by proto měl být neutrální a zdrženlivý a ponechat tak prostor pro sebevyjádření uživatele.

Dobrý design je upřímný

Dobrý design se netváří jako inovativnější, výkonnější nebo cennější, než ve skutečnosti je. Nemanipuluje spotřebitelem sliby, které nemůže dodržet.

Dobrý design je dlouhotrvající

Vyhýbá se módě a sezonnosti, a proto nikdy nepůsobí zastarale. Na rozdíl od trendového designu vydrží mnoho let – a to i v dnešní konzumní společnosti.

Dobrý design je důkladný do nejmenšího detailu

Nic není ponecháno náhodě. Pečlivost a přesnost v procesu navrhování je důkazem úcty k budoucímu uživateli.

Dobrý design je šetrný k životnímu prostředí

Design přispívá k ochraně životního prostředí. Šetří zdroje a minimalizuje fyzické znečištění i vizuální smog po celý životní cyklus produktu.

Dobrý design znamená co nejméně designu

Méně, ale lépe. Dobrý design se soustředí na základní aspekty, tudíž výrobek nezatěžuje čímkoli nepodstatným. Navrací nás zpět k čistotě a jednoduchosti.

Co si z toho odnést? 

Dobrý design je v dnešním uspěchaném světě důležitější než kdy jindy. Ramsovy zásady se dají uplatňovat každý den – při práci, nakupování i při řešení všedních problémů. Dobrý design je totiž tou nejjednodušší odpovědí na ty nejpalčivější otázky současnosti – jak snížit náš environmentální dopad, vypořádat se s nadměrným konzumem a zůstat přitom vkusný. Pro výrobce zase cesta, jak nabídnout produkt, který budou chtít lidé na věčnost.
Co si z toho beru já osobně? Fakt, že i v sedmaosmdesáti můžete být víc cool než většina generace Z, a to se šatníkem, který jste pořídili už pár dekád nazpět – zpětně vzato tak nelituju téměř celé měsíční výplaty, která padla za jednoduchý černý trenčkot Jil Sander, vynosím ho totiž ještě v důchodu. Taky to, že i ten nejpřísnější minimalista se potřebuje obklopit maličkostmi sentimentální hodnoty, jako je soška usměvavého Buddhy, kterou Rams ukrývá v zahradě pod perfektně zastřiženými bonsajemi – budiž mi odpuštěny všechny polaroidy, pohlednice a rozkošné malůvky neteří mého přítele, které z naší lednice dělají největší kýč naší domácnosti. Otázku, jestli neexistuje podobné desatero, které by definovalo dobrý vztah, a nakonec nutkavou myšlenku, že pokud bych žil v padesátých letech v německém Wiesbadenu, nezamiloval bych se asi jen do Dieterových myšlenek:

Vogue atd.

Pusťte si dokument režiséra Garyho Huswita s názvem Rams. Přečtěte si knihy Dieter Rams: As Little Design As Possible a Less and More: The Design Ethos of Dieter Rams. Podívejte se na video z produkce The School of Life. Investujte do dobrého designu na vitsoe.com.