Vogue Planet26 šéfredaktorů Vogue o fotografiích a obrazech, které jim v roce 2020 přinášejí naději
tým VOGUE3. 8. 2020
Při příležitosti zahájení projektu Hope každý z 26 šéfredaktorů Vogue na celém světě sdílel snímek ze zářijového vydání a prozradil, proč pro něj či pro ni představuje naději pro budoucnost.
Dítě se dívá do kamery přes průsvitné sárí; východ slunce v Hongkongu; usmívající se tvář britského stoletého kapitána Toma — to jsou jen některé ze snímků, které najdete v zářijových vydáních světových Vogue, které se poprvé ve své historii spojily v rámci myšlenky a tématu Hope.
Americká Vogue, Anna Wintour
„Během pandemie byl guvernér New Yorku Andrew Cuomo vším, čím náš prezident není — byl jasný, čestný, uklidňující a řídil se vědou a fakty. Koho jiného se tedy ptát na naději? Díky tomu, co guvernér řekl k tomuto tématu, jsem se cítila hrdá na to, že jsem Newyorčankou. Někdy slova (a ikonické logo Miltona Glasera) dokážou stvořit ten nejlepší snímek.“
Britská Vogue, Edward Enninful
„Na našem snímku je kapitán Tom, který určitým způsobem představuje naději velmi britského typu — nic netušícího hrdiny, který zanechal významnou stopu v našich životech. V dubnu, pouhých několik týdnů před svými stými narozeninami, se veterán z druhé světové války rozhodl ujít 100krát délku své zahrady ve snaze získat 1 000 liber pro státní zdravotnictví. Událost se odvysílala ve sdělovacích prostředcích a během několika málo dní částka vzrostla na 32 milionů liber a brzy následoval i rytířský řád od královny. Jeden jediný člověk dokázal, alespoň na chvíli, dát národu naději, kterou potřeboval více než kdy jindy.“
Foto: Sumayyah Al Suwaidi
Vogue Arabia, Manuel Arnaut
„Poutavé dílo umělkyně Sumayyah Al Suwaidi nazvané Rybářská naděje, znázorňuje jeden z nejtrvalejších symbolů oblasti Perského zálivu: tradiční dřevěnou loď, tzv. abru. Na tomto surrealistickém díle se abra stává plavidlem naděje. ‚Když jdete rybařit, máte naději, že něco chytíte, a jste na to připraveni. Pokud rybář není připraven, nikdy nic nechytí. A stejně tak je to i v životě,‘ vysvětluje Sumayyah. ‚Člověk musí být připraven udělat to, co je potřeba, aby měl úspěch, a zbytek nechat na vesmíru.‘ Obraz umělkyně žijící v Abú Zabí považuji za zajímavý a inspirativní — dokonale představuje moderní Perský záliv a zároveň respektuje jeho bohaté tradice.“
Vogue Australia, Edwina McCann
„Betty Muffler není jen neuvěřitelnou umělkyní, je také Ngangkari, tj. tradiční domorodou australskou léčitelkou s velkým darem pomáhat ostatním prostřednictvím doteku. Uzdravuje z Iwantja Arts ve vzdálené komunitě Indulkama na severovýchodě jižní Austrálie, přibližně 400 km jižně od Alice Springs. Po loňské letní devastující sezoně požárů buše, pandemii Covid-19 a hnutí Black Lives Matter jsem chtěla vybrat jedinečný australský snímek, který pro nás všechny představuje naději, uzdravení a solidaritu. Léčivá síla a pozitivní energie Betty jsou do tohoto díla zakomponovány díky červenému okrovému pigmentu a textu písně, která představuje pohyb její duše na obloze.“
Vogue Brasil, Paula Merlo
„Umělec Samuel de Saboia a fotograf Rafael Pavarotti (který Saboiu nafotil) představují novou silnou a kreativní brazilskou generaci. Zobrazený pták symbolizuje všechny druhy na pokraji vyhynutí nebo druhy žijící v zajetí, ale přesto spolu zpívají, což je znamením naděje a jednoty. Barvy vibrují schopností zapojit pocity a sen o svobodě.“
Vogue China, Angelica Cheung
„Umělec Wang Yong vycházel ze starodávné čínské historie a vytvořil dílo nazvané Kruh. Zejména pak hledal inspiraci u dynastie Chan, kdy umění a architektura vzkvétaly, asi před 2000 lety. Bylo tehdy tradicí mít na domech kulaté okapy s vyrytými kresbami a texty, a tak posílat přání všeho nejlepšího a naděje do budoucnosti. Wang odkazuje právě na dlaždici z tohoto období, na níž je vyryto 12 postav, které společně hláskují poselství míru a pohody pro lidi na celém světě. Kruh také představuje číslo nula, které odráží umělcovo přání, aby infekce Covid-19 v blízké budoucnosti dosáhla tohoto cíle. A dále kruh představuje celistvost a dokonalost.
Umělec vzal projekt velmi vážně a provedl podrobný výzkum čínské historie, aby našel vhodnou inspiraci. Každý, kdo čte čínské znaky, by pochopil, že Wang vyjadřuje pochmurné téma, ale nakonec předává poselství, že lidé by měli být pozitivní a dívat se kupředu s nadějí. Všichni se můžeme v této nepokojné době připojit k tomuto poselství. Wang pracuje s mnoha prostředky, ale u tohoto díla se držel základů, použil inkoust na papíře s pouhým nádechem červené barvy, tj. barvy, která sama o sobě v čínské kultuře symbolizuje štěstí.“
Vogue Czechoslovakia, Andrea Běhounková
„Rok 2020 nám v mnoha ohledech otevřel oči a přiměl nás vystřízlivět. Ale potichu meditovat není dostačující. Naší jedinou nadějí je se zvednout a začít jednat, nechat se slyšet a pevně stát za tím, co považujeme za zásadní. Osamělá borovice stojí na zemi již 350 let. Prošla těžkými časy a bouřkami, a to jak doslovnými, tak politickými, kvůli pohromám způsobeným člověkem i kůrovcem. Je čas, abychom naslouchali přírodě a učili se od ní.“
Vogue Germany, Christiane Arp
„Profesorka a doktorka Marylyn Addo v mých očích ztělesňuje veškerou naději, že dříve či později dospějeme znovu k ‚normalitě‛, nové normalitě, kde nic nebude takové, jaké bylo dříve. Jako jedna z předních světových vědkyň v oblasti infektologie a virologie je přesvědčena, že brzy bude k dispozici vakcína proti Covid-19. Její optimistická víra v globální vědeckou týmovou práci bez hranic zdůrazňuje mou naději ve svět bez hranic v našich myslích a srdcích.“
Foto: Dionisis Andrianopoulos
Vogue Greece, Thaleia Karafyllidou
„Tato fotografie je pro všechny v mém týmu letní vzpomínku na dětství. Čas, kdy jsme byli bezstarostní, šťastní, ve spojení s přírodou. Kdy jsme si užívali života naplno. Je to snímek dvou mladých lidí, kteří jsou plni radosti, vzájemně se drží a ponořují do moře a světla. Světla, které všichni potřebujeme v našich životech. Světla, které nám dává naději. Naději na lepší den!“
Foto: Cheung Chau Sunrises #57 by Michael Wolf, courtesy of © Estate of Michael Wolf, Courtesy Flowers Gallery Hong Kong
Vogue Hong Kong, Kat Yeung
„Pro všechny ve Vogue Hong Kong východ slunce představuje naději na začátku nového dne. Kouzelný východ slunce poeticky zachycený fotografem Michaelem Wolfem je symbolem toho, že nezáleží na tom, kdo jste a kde jste, my všichni žijeme pod jednou velkou oblohou.“
Vogue India, Priya Tanna
„Při hledání naděje jsme našli naše společné lidství a sjednocující nit v generaci, která zdědí svět po nás. Tento snímek je jednoduchý: pohled dítěte skrz ručně tkané sárí, které navrhl jeden z našich předních designérů a vyrobili naši umělečtí řemeslníci, zachytil jeden z fotografů nastupující generace naší země. Reprezentuje historii, současnost i budoucnost Indie.“
Vogue Italia, Emanuele Farneti
„Chtěli jsme představit naději jako paprsek světla, který protíná temnotu. Proto jsme vybrali fotografii Massima Vitaliho, radostný symbol léta, které přichází po chladné zimě, letmý pohled na bezstarostný a šťastný životní postoj, který vždy charakterizoval italský způsob života — symbol pospolitosti a lásky.“
Vogue Japan, Mitsuko Watanabe
„V Japonsku byla hora Fudži od starověku jediným centrem pro uctívání přírody a zůstává i nadále symbolem přání a naděje lidí. Její přítomnost není jen velmi krásná, ale zároveň inspiruje. Zkoumá také vztah mezi lidmi a přírodou. Hora Fudži, kterou zachytil ze svého domu jeden z předních japonských fotografů Daidō Moriyama, tiše hlídá město a lidi při západu slunce. Posvátnou přítomnost hory lze vnímat jako pramínek naděje v noční tmě.“
Vogue Korea, Kwangho Shin
„Čím je ‚postkoronovirová‘ éra lidštější? Nic není bližší než lidské spojení. Tak vznikla naše výzva Deokbune, což lze přeložit jako děkovná výzva. Celebrity a občané dále zveřejňují tento znakový jazyk na svých sociálních platformách, aby poděkovali a vyjádřili respekt těm, kteří pomáhají v boji proti viru. Tento snímek se stal národní ikonou poté, co se dostal na odznaky a nálepky. Tváře korejské módy (Hyun Ji Shin, Sohyun Jung, Heejung Park, Yoon Young Bae) šíří naději prostřednictvím postoje Deokbune.“
Vogue México y Latinoamérica, Karla Martínez
„Náš tým pracuje již několik měsíců doma. Krize v Mexiku a Latinské Americe stále roste. S tak velkou nejistotou po celém světě a v našem regionu je jen těžko uvěřitelné, že do září bude všechno lepší, ale o nás Latinoameričanech lze zcela určitě říct, že nikdy neztrácíme naději. Myšlenka naděje, španělsky ‚esperanza‘, je něčím, co se v Latinské Americe učíme ve velmi raném věku. V mnoha latinskoamerických zemích jsme zažili občanské války, drogové války, zkorumpované vlády, domácí násilí a krize přinesla další dávku nejistoty. Stejně jako v případě všech ostatních krizí věříme v sílu komunity a společně vytváříme lepší prostor pro lidi, které milujeme.
Během této doby více než kdy jindy věříme v sílu komunity a vzájemnou pomoc. Pracovali jsme s latinskoamerickým fotografem Stefanem Ruizem, který sdílel snímek rybářů z malého mexického města Pátzcuaro. Tito muži mají specifickou techniku rybolovu a vždy vyrážejí lovit ryby společně. Jako ‚Latinos‘ se scházíme a společně se snažíme vytvářet jasnější budoucnost plnou naděje pro příští generaci. Takto dokážeme překonat mnoho překážek, které máme před sebou.“
Vogue Netherlands, Rinke Tjepkema
„Dočasné obětování vlastních potřeb, abychom ochránili zranitelnější, bylo při sociálním distancování během karantény zcela zásadní. Dunja van der Heijden a její 94letý dědeček Fred tvořili nerozlučnou dvojici do doby, kdy musel kvůli pozitivnímu testu na Covid-19 na dva týdny karantény. Když zemřel, byla u jeho postele. Konec jejich vztahu byl symbiotický a Dunja byla vyfocena v jeho oblíbeném rybářském svetru.“
Vogue Paris, Emmanuelle Alt
„V této těžké době jsem ráda a je mi ctí, že mohu být součástí této neuvěřitelné iniciativy, spojení 26 světových edic Vogue v jeden jediný a silný hlas. Ve Vogue Paris jsme se rozhodli vyzdvihnout více než kdy jindy mládí, rozmanitost, začlenění a povědomí, které jsou pro nás dnes ztělesněním naděje.“
Vogue Poland, Filip Niedenthal
„Polsko se v současné chvíli nachází ve stavu zmatku. Věříme, že naděje naší země, a vlastně celé planety, spočívá v mládí, v úžasných mladých lidech, kteří se podle mě snaží dokázat, že vědí stejně dobře, ne-li dokonce lépe, co je pro nás dobré. Jsem ohromen jejich vyzrálostí a optimismem, jejich vlastnostmi, které jsou pro ně tak přirozené, což mi někdy chybí u starších generací, jejich otevřeností, odpovědností a empatií. Polská Vogue si vybrala tuto konkrétní skupinu studentů kvůli jejich rozmanitému zázemí a společnému zájmu — učinit svět lepším. Věříme, že se jím díky nim stane.“
Vogue Portugal, Sofia Lucas
„Vzájemná pomoc. Vzájemná podpora. Být lepší verzí sebe samých. S vědomím, že ať se děje cokoli, budeme se vždy snažit každého v našem okolí podpořit a nikdy ho nebudeme potlačovat. Naděje znamená vědět, že máte na dosah pomocnou ruku, ať už jsou věci jakkoli špatné. To je naděje. A proto tato alegorie lžic, která nás inspirovala a připomíná nám tuto skutečnost. Ale především skvěle odpovídá době, kterou právě prožíváme. Době, kdy se láska ve zlomku vteřiny změní v nenávist a my můžeme jen doufat, že se lidé spojí a za sebe vzájemně postaví.“
Vogue Russia, Masha Fedorova
„Autorem zářijové obálky ruské Vogue je Erik Bulatov. Je klasickým představitelem umění Sots (sovětského populárního umění) a umělcem na úrovni Davida Hockneye a Johna Baldessariho. V sedmdesátých letech se proslavil pracemi, které kombinovaly rétoriku sovětského plakátu a krajinomalbu, nyní žije v Paříži a stále patří k nejslavnějších a nejdražším ruským umělcům. Надежда (rusky ‚naděje‘), létající v oblacích, je pro nás univerzálním symbolem, kterému může každý člověk na Zemi přisoudit svůj význam a v němž může vidět své aspirace. My ve Vogue věříme v sílu slov, umění a vizualizace, stejně jako věříme ve styl a vkus.“
Vogue Singapore, Norman Tan
„Při výběru vizuální reprezentace jsme chtěli spojit minulost s naší budoucností. Orchidej Vanda Miss Joaquim se stala národní květinou Singapuru v roce 1981. Byla vybrána díky zářivé barvě, vytrvalosti a odolnosti — klíčovým atributům singapurského ducha a také odvahy singapurské Vogue v této nové éře. Nazvali jsme orchidej nově Vanda Vogue Singapore a zadali jsme 3D vykreslení květiny, abychom ukázali, že i když jsme hrdí na své dědictví, naše oči upnutě hledí na vytváření nové budoucnosti.
V kombinaci s prózou od Amandy Lee Koe si přejeme, aby se 3D orchidej Vanda Vogue Singapore stala majákem naděje; připomínkou toho, že za krásné věci je třeba bojovat; že sny se bez boje nesplní; že společně to zvládneme a z boje vyjdeme silnější.“
Vogue Spain, Eugenia de la Torriente
„Břeh moře je originálním dílem umělkyně s pseudonymem Coco Capitán, které dokonale shrnuje to, o čem většina zemí v posledních měsících jen snila: svobodu moře a naději, že bouře přejde. Coco je brilantní španělskou umělkyní, která tento bezstarostný snímek vytvořila ve svých osmnácti letech na Mallorce. Téměř o 10 let později svým jedinečným rukopisem obraz aktualizovala, a to se zcela odlišným významem.“
Vogue Tchaj-wan, Leslie Sun
„Věštění je významnou součástí naší tradiční kultury, a ačkoli jej nepraktikuje celá populace, věřím, že každý doufá, že jeho přání bude splněno s pozitivním výsledkem. Rituál věštění z těchto půlměsíců se v tchajwanštině nazývá ‚bwa bwei‘, a když je výsledkem jedna vypouklá strana a jedna plochá strana nahoru, jak je vidět na fotografii, znamená to božskou odpověď ‚ano‘.“
Vogue Thailand, Kullawit Laosuksri
„‚Aatsha‘ je způsob víry, která se v Thajsku hojně praktikuje. Buddha na této fotografii (od Aekarata Ubonsriho) je patrně největší sochou v oblasti. Jakmile bude výstavba dokončena, dílo se stane centrem naděje pro celou komunitu.“
Turecká Vogue
„Tzv. ‚Velký bazar‘ od 15. století přežil mnoho přírodních katastrof a hospodářských krizí. ‚Velký bazar‘ představuje sílu, odolnost a naději. Jako symbol řemeslného zpracování, tradice, začlenění a rozmanitosti po celá staletí je připomínkou toho, že bez ohledu na výzvy se tváří v tvář postavíme těžkostem a překonáme vše, co si pro nás život připravil, a to s využitím našich nejváženějších hodnot. Připravili jsme toto speciální nafocení ‚Bazaru‘, abychom ukázali krásu jeho střech a kopulí spolu s modrou oblohou. Jako nejautentičtější turecké ‚já‘, je to místo naděje, které spojuje minulost s přítomností a přítomnost s budoucností. Spojuje Istanbul se světem a svět s Istanbulem.“
Ukrajinská Vogue, Vlasov Philipр
„Umělkyně Alevtina Kakhidze používá kresby a text bez ozdob. Narodila se na východní Ukrajině a zkoumá prostřednictvím svých kreseb genderové a sociální konflikty a otázky životního prostředí a tato témata jsou i inspirací práce, kterou jsme jí zadali — její vlastní portrét v budoucnosti, kdy syntetické látky nahradí látky rostlinného původu. Kresba s názvem ‚Alevtina Kakhidze děkuje rostlinám za punčocháče v roce 2050‘ je působivá a plná naděje, má ironický nádech a je vytvořena pseduo-primitivním způsobem — a právě proto je tak přesvědčivá.“