Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vůně

Štěstí je krásná a voňavá věc. Mohou vůně přinést pocit štěstí?

Cindy Kerberová20. 3. 2025
V době, která přináší více otázek než odpovědí a ve které se staré jistoty a pravidla bortí jako domečky z karet, je rostoucí touha po pozitivních emocích, dosažitelných nejrůznějšími způsoby, velmi pochopitelná. Díky niche značkám, kreativním parfémářům a neurovědě zažívají vůně s potenciálem zlepšit náladu obrovskou vlnu zájmu. Skutečně ale fungují? Jak? 
Autor: collage Emma Kotian
Foto: collage Emma Kotian
Znáte ten pocit, kdy se pro nic za nic začnete usmívat a je vám dobře, přestože kolem vás všichni šílí pod návalem stresu a adrenalinu? V poslední době se mi to stalo několikrát a pokaždé v souvislosti s novou vůní, případně svíčkou, která se mi dostala v redakci na stůl. Ač se řadím mezi milovnice výrazných, hodně kouřových, dřevitých vůní, několikrát jsem se přistihla, že se cítím lépe v parfému, po kterém bych jinak (zřejmě) nesáhla. Na scéně se totiž stále častěji začínají objevovat vůně, které se netají svými ambicemi v pozitivním smyslu ovlivňovat náladu a v ideálním případě ve svém nositeli probouzet pocit radosti a štěstí. 

Čím to voníš? Štěstím

Příkladem je nejnovější přírůstek k řadě vůní Glossier, který značka právě dnes, tedy na Mezinárodní den štěstí, uvádí na trh. Náhoda? Nemyslím si. Fleur je „vzdušná a zářivá květinová kompozice zachycující zázračnou krásu vás samotných“. „Čím to voníš?“ ptá se mě šéfredaktorka, když procházím její kanceláří asi hodinu poté, co jsem se navoněla žhavou novinkou. Sama se usmívá, a to má za sebou velmi dlouhý a náročný den plný schůzek, interních porad a meetingů. Shodujeme se na tom, že je na této vůni rozhodně něco jinak... Nemluvě o tom, že její uklidňující, jemná aura silně ovlivnila mou náladu na zbytek dne.
„Tuto kompozici jsem vytvořila tak, aby zachycovala zářivé teplo slunečního světla, které jemně klouže po sametové, sluncem políbené pokožce,“ popisuje její autorka, francouzská parfémářka Dora Baghriche. „Vzniká tak podmanivá květinová vůně, která působí intimně a zároveň zářivě –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ vůně, která odhaluje různé stránky svého charakteru, stejně jako vy odhalujete různé stránky sebe sama. Fleur ale není jen parfém, je to odraz vaší vnitřní krásy, neviditelný podpis, který je nezaměnitelně a nádherně váš.“ Klíčovou roli vedle květin hraje trojice meruňkových slupek, kašmeran a ambroxan, které společně vytvářejí uklidňující až hladivý efekt. Dotek teplé, kašmírové deky, do které se doma v klidu zabalíte a relaxujete. 

Pocity nostalgické radosti hluboko uvnitř mozku

Autor: D Jonez/Unsplash
Foto: D Jonez/Unsplash
Před pár týdny jsem si volala s kamarádkou, parfémářkou celebrit Azzi Glasser, která se proslavila unikátními parfémy na míru pro herecké superhvězdy a celebrity. S nadšením mi vypráví o svých cestách po Bali, kde měla zakázku od hotelového resortu, a popisuje při tom emoce, které dostala za úkol zachytit. „Jak podle tebe voní štěstí?“ ptám se. „Jako čerstvě upečené dortíčky a paprsky slunce,“ odpovídá bez váhání.
Okamžitě se mi vybaví jeden z jejích soukromých projektů – parfém, který namíchala pro Johnnyho Deppa, aby se lépe vcítil do role šíleného kloboučníka ve zpracování Alenky v říši divů od Tima Burtona. Ten moment, kdy jsem si před lety mohla kapku této vůně dát na zápěstí, jen tak z hlavy nedostanu. Zaplavila mě endorfinová vlna a navzdory totální únavě a nevyspání jsem se rázem cítila skvěle, plná pozitivní energie a radostných emocí. Jak je to možné? „Čich je propojen s nejhlubšími primitivními částmi mozku, jako je limbický systém, hipokampus a amygdala, které zpracovávají emoce, paměť a učení. Všichni jsme propojeni čichem a vůně čerstvě upečených dezertů smíchaná se slunečními paprsky v nás vyvolává pocit radosti, požitkářství a nostalgie,“ vysvětluje parfémářka a rovnou dodává, že téměř totožnou kompozici vtiskla do nejnovější svíčky Alice Unlocked s lákavě růžovou etiketou, která dává na první pohled najevo, že se od zbytku jejího portfolia sofistikovaných parfémů liší. 
„Při tvorbě vůně Alice Unlocked jsem se soustředila na bohaté gurmánské suroviny, jako je například absolut z tonka bobů, které vkusně a elegantně osladí kompozici. Absolut pomerančového květu dodává exotický, medový olfaktorický profil, který ve směsi s tuberózou a šampaňským zosobňuje slunce a světlo způsobem, který působí na naše emoce a je povznášejícím, potěšujícím zážitkem.“ Když se naplno rozvine její vůně, máte pocit, že jste na čajovém dýchánku, kde problémy, úzkosti a veškeré negativní emoce mizí v nenávratnu. 

Vůně plné úsměvů

Autor: Nikki Van Toorn/Unsplash
Foto: Nikki Van Toorn/Unsplash
Dortíky a radostnými vzpomínkami se inspiroval také Olivier Cresp, když před lety vytvářel parfémy na míru své tehdy malé dceři Anaïs. Vloni ji v rámci portfolia své vlastních niche značky Akro uvedl pod názvem Smile. Smích jako vůně? Vůně pro smích? Spíš úsměv jako vyjádření emoce, pozitivní nálady. Chvilky, kdy, aniž byste o čemkoliv přemýšleli, se usmíváte, protože je vám jednoduše dobře. Jen tak, bez zjevného důvodu. Tím důvodem může být samotná vůně. Parfémář pracoval s nótami šalvěje, bergamotu a sladkých malin, čímž zachytil křišťálově čistou esenci překypující příjemnou energií.
Pozitivní emoce vyzařuje také limitovaná kolekce Louis Vuitton x Takashi Murakami, která kromě kabelek a doplňků čítá také ilustrovanou edici vůně Spell On You. Rozesmáté květiny od japonského umělce vyloženě evokují radostnou náladu. V kombinaci s obsahem jinak velmi minimalistického flakonu se tak zaručeně můžete těšit na silné emoce a komentáře okolí, protože samotný parfém se sice profiluje jako romantický, ale působí zároveň příjemně provokativně. 

Štěstí ve skle: Sladké dezerty, na slunci usušené prádlo 

Autor: Stan B/Unsplash
Foto: Stan B/Unsplash
Myšlenka možnosti pořídit si štěstí v lahvičce je velmi lákavá, zejména v době, kdy se realita s touto emocí zcela rozchází. Rostoucí nejistota tuto touhu maximálně podporuje a jak stoupá poptávka, stoupá i nabídka vůní zlepšujících náladu. Není náhodou, že se klíčovým trendem opět staly takzvané gurmánské parfémy (za jejich vznikem stojí právě zmiňovaný Cresp a jeho nejslavnější dílo –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Angel pro značku Mugler) a více či méně nasládlé vůně. Ty najdeme mezi novinkami niche značek stejně jako u největších globálních hráčů. 
Na strunu nostalgického štěstí hraje i Francis Kurkdjian v rámci svého brandu. Nejnovější parfém od toho mistra parfémů se jmenuje Kurky a autor ji popisuje jako „vůni pro dospělé, kteří se nebojí snít jako děti“. Pro Kurkdjiana velmi netypický parfém přináší sofistikovanou kombinaci ovocných a sladkých tónů s krémovým tutti-frutti akordem a krémovým pižmem v základu. 
Nejen český trh v poslední době zaplavily arabské vůně. Výrazné parfémy z Blízkého východu, které vedle nepřehlédnutelné intenzity přinášejí spoustu sladkých kompozic. Jednou z nejoblíbenějších je Eclaire od značky Lattafa, jejíž jméno se přímo odkazuje na francouzský dezert. Stejná značka nedávno představila další ultra sladkou kompozici, která navazuje na svou nejprodávanější vůni. Yara Candy s dominantní vanilkou a akordem jahodových bonbonů posouvá hranice toho, kam až s nositelnou sladkostí lze zajít. 
Pocity štěstí a spokojenost si ale spousta lidí nespojuje k cukrem a sladkostmi, proto parfémáři pracují k vůněmi komfortu každodenních detailů. Třeba vůně čerstvě vypraného prádla usušeného na sluníčku se řadí mezi velmi populární a vyhledávané. Jednu takovou nabízí francouzská značka D'Orsay, kterou na český trh před pár dny přivedl Jakub Kopčák, spoluzakladatel beauty concept storu Ingredients. Jak voní? Nejlépe to popisuje sama autorka, parfémářka Fanny Bal: „À cœur perdu. L.B. je očistná vůně, která evokuje prostěradla schnoucího na slunci ve větru vonícím po květu pomerančovníku. Vůně, která začíná jako úsměv – vyjádřený tóny citrusů a kosatce – a postupně se mění v lásku v podobě květu pomerančovníku, aby se pak díky ambroxanu v základu stala vyloženě tělesnou.“ Vůni prádla, ovšem tentokrát v intenzivnější formě, přináší také švédská značka Byredo. 
Vůně mají prokazatelnou schopnost transportovat nás na nejrůznější místa či měnit náladu, tak proč toho nevyužít a nedopřát si aspoň kapku toho štěstí, když se přímo nabízí a ještě v tolika podobách. 
Parfémová voda Fleur, GLOSSIER, 2 450 Kč
1 / 8
Parfémová voda Fleur, GLOSSIER, 2 450 Kč
Foto: Glossier