VůněKrásnější, voňavější a opravdovější svět podle Pigmentaria
Martin Váša22. 4. 2020
Nosí je Soňa Červená i Suzy Menkes. A není divu – vůně parfumérského domu Pigmentarium dovedou podtrhnout vaši osobnost, aniž by vás převýšily. Už to je řadí mezi nejlepší z nejlepších. Že jsou vyráběny ručně v Česku a čerpají inspiraci z naší kultury a historie, jsou třešinky na dortu. Velké a šťavnaté.
Můžete mít doma z parfémů hotovou terakotovou armádu a stejně ráno tápat, po kterém sáhnout. A nakonec třeba nesáhnout po žádném, protože žádný tak docela nevystihne vaše rozpoložení. V pořádku. Správný čas na pořízení nové vůně je kdykoliv. Teď je ale vůbec ten nejsprávnější čas na to věnovat pozornost vůním, za nimiž nestojí ani věhlasný nos, co namíchal desítky bestsellerů, ani stoletá tradice, již mazaný marketér opředl mýty. Stojí za nimi dva mladí Češi, jejichž značka funguje pouhý rok a půl. Možná se ptáte, proč se v dnešní době, kdy můžeme mít cokoliv odkudkoliv, zaměřit právě na ně. Odpověď: Protože jejich parfumérský dům pojmenovaný Pigmentarium nabízí, co žádná z celosvětově známých značek při sebelepší vůli nabídnout nemůže…
Foto: Michal Králíček
Flakony vůní Pigmentarium svádí elegantní jednoduchostí
Odbočka. Vogue má slabost pro skvělé, zato širokou veřejností dosud neobjevené značky. Žene se za nimi intuitivně a nezastavitelně, jako se barzoj žene za králíkem, kterého zahlédne v dáli. Musí být první. První ukázka, poslední slovo. Tak tomu bylo a je, ve světě i u nás. Lovestory mezi značkou Pigmentarium a československou Vogue se tak pochopitelně píše od samého začátku. Jsou téměř stejně staré. První článek o první vůni Ad Libitum, inspirované západem slunce nad Pražským hradem, vyšel právě u nás. První inzerce také.
„Měli jsme produkt a měli jsme myšlenku, kterou jsme se snažili předat dál. Snažili jsme se nadchnout okolí tím, čím jsme sami byli nadšení,“ vypráví Tomáš Ric, spoluzakladatel a CEO Pigmentaria. „Právě náklonnost Vogue nám velice pomohla. Když o vás píší profesionálové z takového média, dává vám to určitý kredit – jakési stvrzení kvality.“
Foto: Daniela Pilná
Tomáš Ric a Jakub Hiermann, zakladatelé Pigmentaria
Jak snadné by bylo dívat se na Tomáše Rice a Jakuba Hiermanna skrz prsty. Jsou mladí a ani jeden se předtím profesně vůním nevěnoval. Oba vždy inklinovali spíš k módě. Tomáš k marketingu, Jakub k retailu. Založit parfumérský dům, notabene když je trh přesycenější než August Gdoule, to chce kuráž. Anebo jistotu, že máte co unikátního nabídnout. A tu oni měli. Tomáše napadlo, že by mohli Jakubův koníček – skládání vonných kompozic – proměnit v byznys. Et voilà.
Co je doma
Co tedy Pigmentarium nabízí? Autenticitu. Nabízí opravdovost, která je zvlášť cenná, přihlédneme-li, kolik tvůrců urputně kopíruje cizí koncepty. (Průzkumy potvrzují, že nové české značky „vyznávající francouzskou nedbalou eleganci“ ročně usmrtí nespočet tuzemských redaktorů. Příčina smrti: klišé.) „My čerpáme z naší kultury a historie,“ říká Tomáš. „Jsme na ni pyšní. Ne že bychom se chtěli před světem uzavírat – naopak chceme dávat do kontextu národní a světové.“
Pigmentarium zatím uvedlo tři parfémy – jiskřivý Ad Libitum, tajemný Erotikon a živočišný Murmur. (Beauty vrabci na střechách si štěbetají o tom, že brzy přibyde další.) Veškerá produkce probíhá v České republice, dodavateli jsou malé rodinné firmy a značka spolupracuje také s lokálními řemeslníky a umělci. A jsou to krásné spolupráce. Důkaz místo slibů? Třeba ocenění Czech Grand Design pro Hanu Knížovou za fotografie k první kampani vůně Ad Libitum.
Těší mě
Přeskočme do nedávné minulosti. Je horké letní odpoledne. Slunce praží tak, že se na ulici nedá dlouho vydržet. Pasáž Lucerna, chladná jako vždy, poskytuje útočiště. Tomáš s Jakubem se jí akorát vracejí z obchodní schůzky, když v tom si všímají, že proti nim jde Soňa Červená. Míjí je. Na sobě má bílou košili zapnutou až ke krku, klobouk a – samozřejmě – dokonale nanesenou červenou rtěnku. Zastavují ji. Nevadilo by jí, kdyby se s ní vyfotili? Souhlasí. Její vřelost a náklonnost v nich zanechá hluboký dojem.
Ve Winternitzově vile, kde se shodou okolností fotila kampaň k Ad Libitum, se později koná recitál Soni Červené. Tomáš s Jakubem to samozřejmě vědí a nemohou si ho nechat ujít. Jako dar pěvkyni přinesou zbrusu nový parfém Erotikon, pro který jim jako inspirace posloužil stejnojmenný film Gustava Machatého a erotické fotografie z počátku minulého století. Flakon skrývá červená krabička. Kouzlo nechtěného. Jsou přesvědčení, že se ztratí v záplavě darů. Přesto až bude o několik měsíců později Jakub procházet Františkánskou zahradou, zahlédne Soňu Červenou na lavičce a zeptá se jí, zda si může přisednout, okamžitě ho pozná. Její tvář se rozzáří a začne parfém vychvalovat, jen aby záhy cukr vystřídal bič – tolikrát se je pokoušela kontaktovat, poví Jakubovi, ale nikde nenašla adresu.
Dopis nakonec přece jen dorazil a všichni tři se setkali ještě několikrát. Úsměvně na to vzpomínají – musela přijít devadesátiletá dáma, světová operní pěvkyně, aby tým mladých profesionálů upozornila, že jim na rok používaném webu chybí kontaktní adresa.
„Výjimečná.“ Tak Erotikon popsala Suzy Menkes, legendární módní kritička a International Vogue Editor, která si parfém přivezla z Prahy, kde hovořila na první konferenci Vogue o budoucnosti módy, luxusu a médií. Pigmentarium bylo partnerem akce a pro tuto příležitost vyrobilo personalizované flakony vůně.
Ty, kdo nosí vůně Pigmentarium, pojí chuť objevovat nové, malé, niche značky. Tak niche, že potřebujeme nové slovo, abychom popsali, jak niche jsou. Pojí je touha po parfému, který jim bude společníkem. Uvědomují si, jak důležitou roli v našich životech hraje vůně. (Spoiler alert!) Jednu z hlavních. Proto jsou ochotní do ní investovat. Investují totiž nejen do krásné esence v krásném obalu, ale také do myšlenky. Do hodnot.
#VogueValues
Hodnoty. Slovo, které je v redakci československé Vogue skloňovanější než jména našich psů, a to je co říct. Každé naše číslo je jimi (hodnotami, ne psy) protkané a lednová čísla mezinárodních edic jim byla přímo věnovaná. Udržitelnost. Nadčasovost. Kreativita. Upřímnost. Tradice. „Vogue values,“ mohli jste číst na naší obálce stejně jako na obálce americké, australské nebo třeba ukrajinské. Jak sympatické a vlastně i logické, že právě Pigmentarium naše hodnoty sdílí, šíří. Připomíná, na čem dnes skutečně záleží.
Současná situace se pochopitelně dotkla i parfumérského domu. Jeho úspěch je do značné míry závislý na obchodech, které ho zastupují a které musely dočasně zavřít své brány. Ingredients, Egoist Royal Parfums, Dea Orh a Myskino v Praze. Vavavoom Perfumery v Brně. Virvar a Le Parfum & Le Chic v Bratislavě. Slocz v Košicích. Tomáš s Jakubem zůstávají optimističtí. „Očekáváme, že spotřebitelé budou hledat více kvalitních domácích produktů a budou se i více zajímat o to, co za nimi stojí,“ uzavírá Tomáš.
A co najdou ve vůních Pigmentarium? „Svobodu, krásu, sebevědomí.“ Také se těšíte, jak bude tahle lovestory pokračovat a čím Pigmentarium provoní naše životy ve čtvrtém jednání?