Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vůně

Muž, který zachycuje esenci měst vůněmi

Martin Váša12. 9. 2019
Parfémář Nick Stewart, zakladatel značky Gallivant, o tom, podle čeho si vybíráme vůně, jak často bychom je měli střídat, anebo jak by voněla Praha, kdyby byla parfémovou vodou.
Smysly a vzpomínky. Jedno bez druhého nemůže být. Milán mi chutná po profiterolce polité čokoládou a při vzpomínkách na poslední návštěvu Londýna mi v uších zní Boogie od Brockhampton. Každé z měst má pro mě přirozeně i specifickou vůni. A vždy tomu tak bylo.
Koncept Nicka Stewarta, zakladatele tehdy začínající značky Gallivant, mě tak přirozeně zaujal. Parfémář se totiž rozhodl skládat vůně tak, aby co nejlépe vystihovaly atmosféru měst. Propadl jsem jeho parfémové vodě Tel Aviv, přestože jsem v této izraelské metropoli nikdy nebyl, a vzrušuje mě představa, že až ji jednou navštívím, budu moct porovnat, nakolik se Nickovo vnímání města shoduje s tím mým.
Nick nedávno uvedl vůni novou, v pořadí osmou – Los Angeles. Shodou okolností jen pár dní předtím, než jsem do města andělů odjel. Jedinečná příležitost pro porovnání. Ať už jsem se později maniakálně projížděl na kole mezi Venice Beach a Santa Monicou, tam a zpět bez šance nabažit se, ztrácel se v ulicích West Hollywoodu nebo odpočíval na lavičce kavárny Alfred Coffee v Beverly Hills, musel jsem mu dát za pravdu. V parfémové vodě – tradičně skryté v praktickém 30mililitrovém flakonu – bylo opravdu cítit tak nějak vše, od uklidňujících, exoticky působících květin lemujících ulice přes osvěžující vítr proudící od moře až po pulsující energii města, kde je pro všechny ty vjemy těžké soustředit se na cestu před sebou…
Když jsme spolu mluvili naposledy před dvěma lety, vaše značka byla zbrusu nová. Co se od té doby změnilo?
Čas letí. Připadá mi, že jsme ušli velký kus cesty. Máme nyní osm vůní a prodáváme se ve třinácti zemích světa. Co se naopak nezměnilo, je to, že se zaměřuju na pomalé parfémářství, dělání krásných a nápaditých vůní, které lidem přinesou potěšení.
Gallivant je sice mladá značka, ale vy jste v tomhle byznyse celá desetiletí. Vypozoroval jste, podle čeho si vybíráme novou vůni? Je to tvář, která ji představuje v kampani, nebo jsou to vzpomínky, co v nás vyvolává? Určitě existuje nějaký vzorec.
Je pravda, že pro mainstreamové, komerčnější značky to jsou často reklamy, tváře kampaně, balení… Až to někdy vypadá, jako by samotná vůně hrála druhé housle. Já přesto věřím, že by si lidé měli najít čas na to, aby jejich volba byla více v souladu s čichem – aby si vůni zkusili na kůži, chvíli si ji tam nechali a pozorovali, jak k nim promlouvá. Ptejte se sami sebe, jestli vám voní na vás, jestli vám způsobuje radost.
Pokud se nepletu, sloveso „gallivant“, kterým se dnes označuje toulání, původně znamenalo „flirtovat“. Napadá mě – jak důležitou roli skutečně hraje vůně v momentě, kdy potkáme někoho nového?
No, jsme zvířata. Takže čich zásadně určuje, jak budeme reagovat na nové lidi i nová prostředí. Ať už si to uvědomujeme, nebo ne, my všichni neustále lidi okolo očucháváme. Proto bychom taky měli našim nosům důvěřovat.
Rádi věříme na lásku až za hrob, ale představa jedné vůně na celý život je směšná. Jak často bychom měli obměňovat to, jak voníme?
Rozmanitost je koření života, takže já jsem velký obhájce budování sbírky vůní. Váš čich se navíc zlepšuje, když svou vůni měníte. Rozšiřuje to paletu. Proto bychom podle mě vůni měli měnit často, s ohledem na náladu a outfit.
Jednou jste mi vyprávěl, že vůně nejen cítíte, ale i slyšíte. Jak vám zní vaše poslední skladba Los Angeles?
Parfémová voda Los Angeles, Gallivant (prodává Gallivant), 75 €
Foto: Archiv Gallivant
Parfémová voda Los Angeles, Gallivant (prodává Gallivant), 75 €
Vzpomínáte si na výlet do LA, během něhož vás napadlo, že byste rád zachytil esprit města do parfémové vody? Čím vám tak učarovalo?
Do LA jsem začal jezdit v osmdesátých letech, tehdy ještě jako dítě s rodinou, a připadalo mi tak exotické a barvité. Tím spíš, že pocházím z vcelku šedé Anglie. Ale moment, kdy se zrodila tahle vůně, byl podzim roku 2016. Procházel jsem se po Sunset Boulevardu, slunce zapadalo a já cítil výjimečný mix horka, barev a vzrušujícího glamouru. Inspirovalo mě to. Město andělů je z mého úhlu pohledu továrnou na americký sen.
Kolik času musíte opravdu strávit v daném městě, abyste se dostal k jeho esenci?
S osmi vůněmi, které jsem zatím pro Gallivant vytvořil, to bylo velice intuitivní. Jsou to místa, která znám velmi dobře a častokrát jsem je v průběhu let navštívil. Rád cítím, že jsem se dostal za turistické klišé a vnímám dané místo jako lokální lidé.
Už s tím musím být otravný, ale… kdy přijde na řadu Praha?
Není to otravné! Vždycky mi zalichotí, když se lidé ptají na svá města, a pro mě je to dobrá záminka k tomu je požádat, aby mě provedli po okolí. V Praze jsem byl několikrát a v mých vzpomínkách slyším hluk tramvají. Takže by to mohla být metalická vůně s chladnými, kořeněnými tóny zaoblenými temnými, dřevitými ingrediencemi pro gotický dotek.