CelebrityBlack is Beautiful: Rihanna o inspiraci nové módní kolekce Fenty
Sarah Mower31. 5. 2019
„Chceme, aby lidé vnímali paralely mezi tím, co bylo tehdy, a tím, co se děje právě teď, moderním způsobem,“ prozrazuje Vogue Rihanna, jak hnutí Black is Beautiful ze šedesátých let a jeho dvě nejvlivnější ikony, fotograf Kwame Brathwaite a Grandassa Models, inspirovaly její nejnovější módní kolekci Fenty.
Když Rihanna k uvedení
své módní kolekce v Paříži minulý týden prohlásila: „Každá kolekce se změní – uvidíte, že to přijde,“ v zelených očích se jí objevil záblesk. Od Robyn Rihanny Fenty, CEO a kreativní ředitelky, jsme překvapení očekávali, ale jen pár zasvěcených minulý týden vědělo, že má v rukávu svých bílých šatů další eso: odhalení nové kolekce v obrazech spolu s fotografiemi hrdiny hnutí Black is Beautiful.
„Když jsem přišla s konceptem, pustili jsme se do hledání a objevili jsme tyto obrázky. A mně se zdálo, že se hodí k tomu, co řešíme právě teď,” říká Rihanna Vogue. V archivu dnes 81letého fotografa Kwame Brathwaita narazila na svědectví o hnutí afroaamerické ženské módy, skupině mladých žen známých pod názvem Grandassa Models, které působily od počátku šedesátých let. „Byla to opravdu zvláštní a mocná paralela,“ říká Rihanna. „Kwame Brathwaite mi dal svolení snímky použít, což je samozřejmě skvělé.”
Móda jako nástroj odporu
Móda a krása se staly nástrojem odporu a změny vůči dominanci bílé popkultury. Grandassa Models organizovaly výprodejové přehlídky, na kterých ukazovaly vysoce elegantní a stylovou krásu a odkazy na africkou oděvní tvorbu. Byly vlivné řadu let předtím, než se takových odkazů ujali mainstreamoví návrháři. Modelky podporoval jak sám Kwame Brathwaite, tak i jeho starší bratr, grafický designér Elombe Brath. Oba hráli důležitou v rámci hnutí Black Power.
Toto pozadí souzní s osobní bajanskou minulostí Rihanny. „Kwame Brathwaite pochází z Barbadosu! A jeho příjmení je stejné jako mého dědečka, což bylo také jméno mé matky, než se stala Fenty.“
Rihanna ukazuje na studiový portrét ženy z roku 1964 ve vysokém turbanu a velkolepých náušnicích sahajících až pod ramena: „To je Nomsa, jeho švagrová!“ (Nomsa byla manželkou Elomba Bratha.) Další fotka Nomsu ukazuje, jak se v roce 1968 usmívá před mapou Afriky. Tedy v době, kdy se politické a společenské hnutí rozšířilo mimo Ameriku ve snaze podpořit boj za svobodu v Africe a Karibiku.
Foto: KWAME BRATHWAITE/JACK DAVISON
Foto: KWAME BRATHWAITE/JACK DAVISON
Na další fotografii, také z roku 1968, jsou Grandassa Models v Renaissance Casino Ballroom v Harlemu. Na pozadí je nápis „Buy Black“. Když snímek Rihanna uviděla, chtěla vědět více a za pomoci spisovatelky a historičky Tanishy C. Ford zjistila, že Grandassa Models navrhovaly a vyráběly vlastní oděvy. Kromě toho, že vypadají nádherně, vedly k vlně podnikání žen tmavé pleti, vznikaly módní butiky a vytvořila se celá komunita návrhářek, stylistek, kadeřnic a vizážistek.
Foto: KWAME BRATHWAITE/JACK DAVISON
To, jak Rihanna vystupuje jako multitalentovaná hudebnice, performerka, módní návrhářka a iniciátorka změn ve vnímání krásy, je těžké přehlédnout. Jak zvládá hudební kariéru vedle své masivně úspěšné firmy Fenty Beauty, spolupráce na řadě spodního prádla Savage X Fenty a teď navíc i módní značky Fenty? Jen se usmívá, když prozrazuje: „Pracuju pořád. Vidím Fenty jako spojovací bod, který přitahuje kreativní lidi. Cestujeme spolu, jíme spolu, neustále pracujeme. Tak to chci udržet.”
Jinými slovy je ztělesněním digitální a hyperkonetivní éry 21. století, které překračuje meze jednotlivých disciplín, vlastně přesně tak, jak to dokumentoval Kwame Brathwaite. Tím, že Rihanna jeho fotografie zprostředkovává svým followers, znovu navazuje spojení. Dává jim příležitost nechat se inspirovat touto progresivní kulturní revolucí, která se odehrála nepříliš daleko v minulosti, kdy se hudba, móda, krása, umění a politika překrývaly a všichni pracovali ve shodě.
„A tady jsou muži, kteří začali hnutí Black is Beautiful,” uzavírá Rihanna a ukazuje na poslední snímek, který vybrala. Jde o fotografii šesti spolupracovníků African Jazz-Art Society and Studios v úzkých oblecích z roku 1961, kteří považovali „jazz za současnou formu afrických tradic, který by měl být provozován černými umělci,“ vysvětluje. Kwame Brathwaite je za objektivem fotoaparátu, Elombe Brath sedí u stolu.
Foto: KWAME BRATHWAITE/JACK DAVISON
Chce Rihanna dosáhnout toho, aby lidé vnímali politické poselství, když nakupují kolekci Fenty? „Nevím, jestli je až tolik politická, jako spíše zdůrazňující skutečnost, že lidé by měli být vnímavější,“ krčí rameny a usmívá se. „Ale rozhodně chceme, aby lidé viděli paralely mezi tím, co bylo tehdy, a tím, se děje právě teď, moderním způsobem."