MódaDobové formy: Dají se střihy ze 17. století nosit v moderní podobě?
Jan Boublík4. 1. 2024
Hana Valtová, studentka Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM, zaujala jednou z nejzajímavějších studentských prací za uplynulý rok. Nazvala ji Bodice.
Foto: Darya Rasokhina
Hana Valtová, kolekce Bodice
Ve své bakalářské práci pečlivě studovala formy oděvů ze sedmnáctého století, které výrazným způsobem deformovaly ženské tělo. Nabídla přesnou repliku základních střihů se zmnoženými dekorativními prvky v ohromující bílé, která připomínala, že je práce jakýmsi studijním kalikem, a podtrhla tím absurdnost historického šatníku.
Co bylo přesně tématem tvé bakalářské práce?
Bylo to vrstvení a pravidla odívání v historických etapách, především v sedmnáctém století. Vytvořila jsem pět modelů, které slouží jako podrobná studie těchto pravidel.
Jak ses k tématu dostala?
Historický šatník mě vždycky fascinoval, ale opravdu jsem se do studia tématu zakousla až s knihou Seventeenth Century Women’s Dress Patterns, kde jsem se setkala i s rentgeny historických rób.
Hana Valtová, kolekce Bodice
Foto: Darya RasokhinaPřišla jsi na něco, co jsi předtím nevěděla?
Zaujala mě technika bombast, to je v podstatě vycpávání oděvů takovými válečky třeba z pilin, kterými se vybrané kabáty zateplovaly. Překvapilo mě, jak těžké pak ty svršky byly.
Zkoušela jsi střihy i na sobě?
Částečně ano. Zarazilo mě především nepohodlí, v jakém byly ženy nuceny setrvávat. Některé z korzetů byly vyztuženy železem, což muselo tělo bezprostředně a výrazně deformovat. Přitom v korzetech podle dobových dokumentů ženy zůstávaly i několik dní.
Setkala ses s nějakými dalšími netradičními materiály?
Překvapily mě kostice coby výztuže korzetů nebo také dřevo.
Máš v plánu se tématem zabývat i dál?
Ano. Teď, když už jsem se s formami seznámila, bych je chtěla upravit do moderní podoby.
Foto: Darya Rasokhina
Hana Valtová, kolekce Bodice