MódaNový rytmus u LaFormely: Je třeba neustále pracovat, tvrdí návrháři, pro které už neexistuje pauza
Jan Boublík20. 2. 2023
V prosinci minulého roku představili kolekci, která dovršila pomyslné tvůrčí dospívání. Tím si musí projít každý designér. „Vše teď víc rozvažujeme, a hlavně nepřestáváme pracovat,“ tvrdí Antonín Soukup a Miroslava Kohutiarová.
„Bylo to pro nás pokaždé velmi náročné. A vždycky to začínalo stejně. Intenzivní tvůrčí proces završila přehlídka, po ní přišel absolutní vrchol, protože během přehlídky nejvíc cítíš tu esenci značky, ale i absolutní vyčerpání. Přirozeně pak potřebuješ pauzu. Time-off tě ale připraví o kontakt s kolekcí. Takže se do toho musíš znovu vrhnout, což ti ve finále vezme víc energie než na začátku. Ještě před covidem jsme ale nad tím začali uvažovat trochu jinak a pandemie nám potvrdila, že nový směr je správný.“ Je deštivý pátek. Vše kolem se zdá být v těkavém poklusu, ale Antonín do telefonu zní naprosto klidně. Možná za to může i rýma, kterou jim domů zavlekl malý Theo. Vysvětluje mi, že po každé kolekci, takzvané Main line, teď pracují na edici, která z ní vychází a která nese označení Essentials.
S prvním Essentials začali ještě před lockdownem, chtěli vytvořit kolekci, která bude dostupnější a bude se lépe prodávat on-line. Nicméně postupně přišli na to, že tyhle základy nejsou žádnou komerční zkratkou, nýbrž prémiovou nadstavbou a rozpracováním původní Main line, zároveň ale také skvělým komunikačním nástrojem s klientem. „S Essentials jsme se pokaždé udrželi v kreativním procesu, což nás vedlo dál, motivovalo nás dál objevovat, rozvíjet rukopis, styl, střihy a nápady. To přirozeně vede k větší kontinuitě, což eliminuje ty vyčerpávající, řekněme ponory,“ vysvětluje mi Antonín.
Bavíme se o poslední Main line 23, kterou představili v prosinci minulého roku. Přehlídka před Vánoci se zdála být rozhodnutím na poslední chvíli a svým způsobem to tak i bylo. „Nevyšla nám původní lokace, a tak jsme zvažovali, zda se do toho pustit, nebo ne, protože jsme chtěli návštěvníky vzít na úplně nové místo, kde by naše práce rezonovala tak trochu jinak.“ Nakonec ale skončili v „Kongresáku“, kde už v minulosti prezentovali. Přehlídka se odehrávala v jedné z původně zařízených místností, která zatím nepodlehla nepříliš zdařilé renovaci vnitřních prostor obrovského paláce. Místnost s označením Posluchárna vypadá jako vanue první Demnovy přehlídky pro Balenciagu, Main Line 23 ale perfektně sedla.
V základech kolekce artikulovala sílu – sílu ženy. Zamyslete se znovu, opelichaně tenhle obrat zní jen na papíře. Síla ženskosti a takzvaného womanhoodu je třeba neustále připomínat a Antonín s Mirkou to navíc rozehrávají neohraně. Tak schválně, co si pod pojmem woman power představíte? Zvýrazněná ramena? Jak jinak! Je tedy pravda, že ani to u LaFormely nechybí, ale do toho jemně zasahuje i křehké nastudovaní protažených denimových siluet, krajkových kompletů a měkkých, takřka plyšových střihů. Právě materiálové nastudování a v něm vyjádřené napětí pomohlo umocnit osvobozující nesourodost. Antonín s Mirkou se tentokrát chtěli vymanit z vlastního podpisu, chtěli experimentovat a na poli jednadvaceti loků vystřídat hned víc podob jedné ženy. Všechny body přitom pospojovali do jedno obrazu, který v základech definoval protáhlá vertikální silueta.
Celou show jsem si nadmíru užil i díky skvěle padnoucímu soundtracku. Tracklist mi přišel ještě před přehlídkou, když jsem od „Synkáče“ stoupal nahoru na Vyšehrad.
„Mrzí mě, že jsem nestihl o vaší kolekci napsat už před Vánoci, ale bylo toho hodně,“ lituji. Jako odpověď přichází pochopení. Prý jim bylo jasné, že se v lokálních podmínkách vydávají směrem k riskantnímu datu, ale paradoxně v mezinárodním měřítku jim to vyšlo na výbornou. Pro-fall kolekce, které značky vydávají, drží International buyers na značkách, ale zároveň se dokážou soustředit, protože je nerozptylují velcí hráči. „Ozvali se nám nákupčí z LA. Velmi nás to překvapilo, ale zároveň jsme se po zkušenostech z minula nechtěli z ničeho nic předřít. Jsme jednoduše víc opatrní a vyčkáváme, ale z možnosti nové spolupráce máme radost,“ dosvědčují návrháři.
Takových příběhů už tu bylo, napadá mě na chvilku, ale záhy mě dohání pocit, který z celého hovoru s Antonínem mám. LaFormela, zdá se, coby značka dozrála. Na novou příležitost je připravená, a i by si ji zasloužila. Když klikám na červené sluchátko, doufám, že jim spolupráce vyjde. Držím vám palce, řeknu dokonce po chvilce nahlas.