MódaVogue Nominee: Mata Durikovic
Jan Boublík3. 10. 2024
Vyrobit jedny šaty ji stojí i dvaadvacet tisíc eur. Pokud se je po letech rozhodnete zakopat, rozloží se. Slovenská návrhářka, která si říká Mata Durikovic, vytváří kompostovatelný luxus. Díky tomu a díky své fantazii se dostala až do studií Chanel.
Vogue Nominee představuje nové talenty mezi českými a slovenskými návrháři
„Studium jsem začala v Bratislavě, pak jsem se ale rozhodla vydat do Londýna, kde jsem měla možnost v rámci školní fashion show uvést svou bakalářku Crystal Flower Galaxy,“ vzpomíná Mata. Při tvorbě absolventské práce se inspirovala vlastním dětstvím a častým fantazírováním během hraní u babičky. „Pobíhala jsem u ní doma a přitom si představovala, že každá část jejího bytu je jinou galaxií. V jednom z pokojů bylo snad sto padesát květin, právě do něj jsem umístila svou květinovou galaxii. Pak si taky vzpomínám na stolek s krystaly, u něhož byla zas krystalická galaxie,“ připomíná si autorka. Na webu britského magazínu Dazed po přehlídce napsali, že je její styl ukázkovým příkladem radostného a lehkého designu. Patronát nad závěrečnou prací převzala značka Swarovski, jejíž krystaly Mata do jednotlivých oděvů zakomponovala, i známý anglický umělec Grayson Perry. Slušný start!
Kabát, kabelka, brýle vše MADbyMAD
„Tvořit jsem si přála odmalička. V rodině matematiků a chemiků mi brzy došlo, že v číslech a vzorečcích chybí svoboda. Pamatuji si, že jsem si už jako hodně, opravdu hodně malá sama pro sebe říkala, že tohle teda rozhodně nechci, že se vydám jinam a že všem ukážu. Všechny ty vzorce mi do hlavy drtili zbytečně. Já si beztak chtěla jen vystřihovat a lepit, žít ve svých fantaziích,“ vybavuje si s úsměvem Mata. S babičkou se při hrách často převlékala za pohádkové postavy. „A když už jí došla chuť šít, někdy dokonce i háčkovat ty všemožné kostýmy, rozhodla jsem se, že si je vyrobím sama, což mě dovedlo k soutěži o pohádkový kostým, kterou tehdy vyhlašoval jeden dětský časopis. Bylo mi asi jedenáct a tu soutěž jsem nevyhrála. O to víc jsem si ale přála jít dál,“ dodává. Už tehdy se prý rozhodla pro kariéru módní designérky. Vliv rodiny ji ale nakonec přece jen zcela neminul. Začalo to častými experimenty s materiály. Lákal ji například silikon. Posléze si ale uvědomila, že je zapotřebí přijít s materiálem, který nebude přispívat k rostoucímu objemu textilního odpadu.
Vytvořila proto vlastní verzi bio kůže, která se v přírodě sama rozloží, a začala ji používat už během studií na Saint Martins. Bioplastická krystalická kůže, jak Mata svému vynálezu říká, se přitom dá snadno vytvořit z věcí, které máte. „Znovu jsem si vzpomněla na babičku. Pracovala jako chemička ve Slovnaftu a obecnými chemickými principy si často pomáhala v domácnosti. Uvědomila jsem si, že žila velmi udržitelně. Například škrobovou vodu z brambor si ukládala na zalévání květin a právě škrobová voda je základem i mé bioplastické krystalické kůže.“ Proces vzniku materiálu líčí v praktických krocích: „Na začátku vznikne tekutá směs a ta se postupně mění na rosolovitou. Aby získala vlastnosti kůže, musí se nechat vysušit přibližně dva dny. Potom se s ní dá pracovat jako s klasickou kůží. Výhodou je i to, že dokud je tekutá, můžu ji formovat prakticky do jakýchkoli tvarů.“ Inovace se stala také základem kolekce Pink Matrix, za niž získala titul Best Fashion Talent, patří jí i Národní cena za design v kategorii Móda a módní doplňky. „Zpočátku jsem vycházela z jistého naštvání vůči módě a vůči tomu, co všechno se v ní děje. Chtěla jsem a stále chci předkládat svou tvorbu jako protest. Jsem naštvaná, jsem mad a chci věci měnit. Moje móda by měla být statement,“ říká. Její značka nese název Mad by Mad. „Samozřejmě že Mad jsou i moje iniciály spojené áčkem, ale je to i symbol. Mad, tedy anglický výraz pro šílence a blázna, je příznačný pro mou povahu, jsem zvídavá, trhlá, chci objevovat nové možnosti a narušovat módní stereotypy.“
Chanel Baby
I přes svůj temperament se však Durikovic ocitla v jednom z největších, nejprestižnějších, ale také nejvýdělečnějších módních domů na světě: v
Chanel. „Do Paříže jsem se poprvé dostala se stáží v roce 2019, tedy před covidem. Lidi na stáž tehdy hledali přímo u nás na škole, na Saint Martins. Jakmile si mě vybrali, hned jsem se přestěhovala. Když mi stáž u
Chanel vypršela, vrátila jsem se na chvilku domů, na Slovensko. Jenže se pak ozvali znovu a vyžádali si mě zpět, a tak jsem školu přerušila, posléze dodělala jen zbývající ročník a teď už tu pracuji na plný úvazek,“ líčí návrhářka. V textilním oddělení pracuje na pozici general designer – je jednou ze šestice pečlivě vybraných tvůrkyň a tvůrců, kteří mají na starost vývoj nových textilií, jež jsou pro kolekce
Chanel stěžejní. Každého čtvrt roku se proto zaměřují na konkrétní téma, které popisují a pak jej prezentují týmu hlavních návrhářů vedenému kreativní ředitelkou domu Virginií Viard.
„Momentálně začínáme rešerši pro kolekci, která bude prezentovaná v prosinci. Pokaždé vytvoříme i několik stovek moodboardů. Když je vše odsouhlaseno, ručně vytváříme vzorky textilií nebo i vzorovou paletu barev a struktur,“ vysvětluje Mata Durikovic. „Následuje prezentace pro celý dům i pro kreativní ředitelku Virginii, která přijde k nám do studia a my s ní probíráme konkrétní detaily. U naší prezentace jsou přítomní také designéři z jiných oddělení a ateliérů zaměřujících se například na šperky nebo doplňky. Oni pak z naší prezentace vycházejí ve své tvorbě. Všechno totiž musí perfektně sedět. Na řadě už je pak jen komunikace s dodavateli a dalšími ateliéry. Ke konkrétnímu datu musíme vytvořit dostatečnou zásobu materiálů, aby se mohlo začít s přípravami vzorové kolekce. A když nám někdo není schopen textilii, co jsem navrhla, vyrobit, musím ji udělat ručně.“
Její nadšení pro drobné revoluce ovšem prací pro běžně fungující módní dům nijak neubývá. Právě naopak. „Teď nás čeká přehlídka kolekce v Manchesteru. Na té jsem se vyřádila, byla tam spousta rešerší o subkulturách na britských ostrovech, například o Joy Division, které jsem si zamilovala už tak před třemi lety," uzavírá návrhářka.
Šaty, boty a kšiltovka vše MADbyMAD