Móda

Kolekce pro české olympijské sportovce od návrháře Jana Černého má silný rukopis

Nástupová kolekce pro české olympioniky a paralympioniky na letošní pařížské hry z dílny Jana Černého ve spolupráci s Alpine Pro vnesla do tradičně sportovní a funkční módy svěží vítr a silný autorský rukopis.
„Tvořit kolekci pro český olympijský a paralympijský tým je pro mě velká pocta. Krásnou shodou okolností je to právě pro hry, které se konají v Paříží, k níž mám velice blízký vztah. Proto jsem se snažil českou a francouzskou kulturu propojit a najít mezi nimi pojítko, které by se objevilo i v kolekci. Věřím, že naši sportovci budou v Paříži reprezentovat Česko co nejlépe, a já jsem chtěl, aby se při tom cítili hrdě a pohodlně,“ říká ke svému pojetí nástupové kolekce Černý, dlouhodobě tvořící pod brandem Jan Société. Tu slavnostně spolu s Českým olympijským a paralympijským výborem odhalil v Karlových Varech v rámci doprovodného programu mezinárodního filmového festivalu, který zde probíhá až do soboty. Černý ve spolupráci s Alpine Pro připravili linii, která je současná a zároveň navazuje na klasické sportovní kousky, jakými jsou například polo trička. Právě navázání na klasiku, kterou Černý aktualizoval a v níž použil mnoho detailů, které jsou pro něj typické, ale ne samoúčelné, je zde patrné na první pohled.

Česko-francouzský trenč

Černý nehistorizuje, naopak. Jako tvůrce, jehož dominantou je mladá móda vycházející ze streetstylu, dokázal tyto světy organicky propojit. Práce s tiskem na nejvýraznějším kousku pro české olympioniky, totiž trenčkotu, odkazuje ke grafikám Vladimíra Boudníka, který se narodil v roce 1924, což byl rok, kdy se olympiáda v Paříži konala naposledy. Navíc je tento styl potisku vycházející z Rorschachova testu pro Černého práci typický. Trenčkot zde navíc tvoří pomyslný statement piece celé linie. Je výrazný, klasický střihem, ale barevným zpracováním odkazuje k francouzské módě i k českému stylu, pro který je typická jistá neokázalost. Právě toto kritérium klasický baloňák naplňuje. Barevné gradienty trik a kalhot zase navazují na historické barvy českých dresů, sem tam je rozbíjí nečekaný hráškový akcent, který dává dojem aktuálnosti a svěžesti. Národní barvy Černý záměrně posunul – temně modrá, tlumená červená a krémová bílá jsou decentnější a působí elegantnějším dojmem. Dalším detailem jsou razítkové tisky CZE nebo české vlajky, opět ve stylu Černého práce. Stylovým a téměř magickým doplňkem, sloužícím jako jakýsi amulet, jsou pak skleněné listy lípy od české designérské společnosti Lasvit – i ta zosobňuje tradici v symbióze s modernitou.
Foto: Jakub Zeman
Nástupová kolekce pro české olympioniky od Jana Černého
Lípa je symbol lásky, vytrvalosti, ochrany a také české národní hrdosti. Sportovcům budou lístky sloužit jako pomyslné propojení s domovem a připomínka, že na ně doma myslíme a fandíme. Celý tým myslel samozřejmě i na paralympioniky – těm Černý místo trenčkotu vypracoval neméně výrazné statement bundy, které se svou délkou lépe snoubí například s vozíčky: „Ani v davu nás rozhodně nikdo nepřehlédne. Právě toho chceme dosáhnout v srdci Paříže, hlavního města módy,“ shrnul letošní nástupovou kolekci Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru.