Móda#VogueCSAtelier: Tomáš Němec o svých cílech, nevšední tvorbě a lidech, kterými se obklopuje
Magda Žůrková12. 4. 2023
V centru Prahy, mezi Václavským a Staroměstským náměstím, se ukrývá ateliér módního designéra Tomáše Němce. Právě tady vznikl další díl série #VogueCSAtelier.
Jeho tvorba je výrazná a zapamatovatelná. Vyniká paletou barev, geometrickými detaily, doplňky, ale i prací s objemem a formou. Jeho zatím největší úspěchy? Poprvé na sebe upozornil v talentované soutěži pro mladé návrháře Van Graaf Junior Talent, kterou loni vyhrál.
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
A v září, pouhý půlrok po triumfu ve zmíněné soutěži, pak v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Week proběhla jeho samostatná přehlídka. Na ní Tomáš ukázal kolekci odkazující na český muzikál z 60. let Dáma na kolejích. Na kolekci se však kromě něj podíleli také Vojtěch Smrž a Marcela Kašparová, kteří u Tomáše během minulého léta sbírali cenné zkušenosti jako stážisté.
Svůj ateliér sdílí Tomáš s Alexandrou Gnidiakovou a Hanou Valtovou, spolužačkami z UMPRUM.
Tomášův tým dokazuje, že není třeba studovat vysokou školu nebo být zajetý profesionál k tomu, aby se mladý člověk dostal ke skutečné tvorbě. Mezi studenty na odborných středních školách je v posledních letech běžné, že si stáže hledají u vysokoškolských studentů či starších spolužáků. Je to právě odhodlání a píle, které mohou vést k praxím v zahraničí nebo zajímavým pozicím. Více se ale dozvíte v následujícím rozhovoru.
V jaký moment designér, který je sám ještě student, povolává stážistu?
Tomáš: Když prostě potřebuje stážistu. To znamená, že nestíhá a má hodně práce. Marcelka přišla na stáž k Alex v rámci klauzur a pak v létě pracovala se mnou. Stážista nám vypomůže, zatímco my mu na oplátku nabídneme praxi.
Kdo je ideální adept na stážistu?
Tomáš: Kdokoliv, kdo umí šít. Šít na stroji. Na to zaučovat někoho od začátku totiž úplně nezbývá čas.
Kolik času jste spolu při práci na kolekci v létě trávili?
Tomáš: Každý den.
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Jak jste si dělili úkoly?
Vojta: Tomáš se snažil zadávat nám práci variabilně.
Marcela: Udělal nám harmonogram.
Čím kdo v Tomášově týmu vyniká?
Tomáš: Marcelka je rychlá, Vojta precizní. A já? Já jsem zmatenej.
Znali jste se předtím, než jste spolu začali tvořit?
Tomáš: S Vojtou ne, ale Marcelka již pomáhala Alex předtím, takže jsme si vlastně s Alex, s kterou sdílím ateiér, stážisty předali.
V jakých momentech nastávala v týmu tenze?
Tomáš: Vojta chodil pozdě, to byla trochu tenze, ale jinak si nic nevybavuju. Spíš klasický stres z toho, že se kolekce nestihne dokončit.
Jak vnímáte Tomáše coby svého mentora? Jak se vám s ním spolupracovalo?
Marcela: Dobře. Dodával nám energii, neshazoval nás, když se něco nepovedlo, a naučil nás spoustu věcí.
Vojta: To, jak teď chápu módu, oděv a šití, je hodně ovlivněné Tomášem. Nechci říct výhradně, ale dost velká část je od něj. K němu chodím i na konzultace, chci se hlásit na vysokou školu uměleckého zaměření. Teď jsem ve třeťáku na gymnáziu.
Co nejdůležitějšího jste se na stáži naučili?
Marcela: Právě ten kontakt s realitou. Není sranda udělat přehlídku, protože hrozí spousta komplikací. Ale důležité je je vyřešit.
Vojta: Hrozně mě baví sledovat proces vytváření kolekcí — a samozřejmě si ho i celý projít.
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Vnímáš to, co tvoříš, jako svoji značku?
Tomáš: Určitě, ale moc nad tím nepřemýšlím. Spíš tak tvořím a doufám. Člověk by měl pracovat, šít, zkoušet, hledat, značka neznačka.
Jaké jsou hlavní rysy Tomášovy tvorby a čím je rozpoznatelná?
Marcela: Typické jsou korzety a nekonfekčnost. Není úplně všední.
Vojta: Tom má vždy jasnou vizi. Z kolekce čiší velká inspirace.
Tomáši, vyhrál jsi soutěž Van Graaf Junior Talent a mohl ses tak blýsknout v rámci Merccedes-Benz Prague Fashion Week. Cítíš, že to tvůj brand někam posunulo?
Tomáš: Stoprocentně. Určitě v rámci uvažování nad módou a samozřejmě i v rámci klientek a nabídek. Jako hodnotnější vnímám ale samotnou zkušenost než ten výsledek.
Kam bys teď chtěl posouvat svou tvorbu? Chystáš se módou živit?
Tomáš: Teď mám především v plánu dokončit diplomku, což by mělo být v květnu. Potom v září asi fashion week. Kolekce nebude úplně konfekční, ale o to víc konceptuální… Chtěl bych se navrhováním živit. Nevím, jestli bych chtěl být pořád v ateliéru a šít, ale líbilo by se mi jednou za rok udělat kolekci, a k tomu si střihnout i jiné projekty.
Co myslíš, že by pomohlo posunout tvůj brand výš?
Tomáš: Zahraniční stáž. Opustit Prahu a zkusit štěstí jinde.
Jak vás připravila škola na realitu?
Marcela: Pro mě jsou hlavní stáže, které ukazují realitu více než škola.
Tomáš: Studoval jsem v Uherském Hradišti obuv. Tam mě to připravilo na realitu, jenže jinou, než bych chtěl: firma, pravítka, šablony, všechno na produkci. A nejlépe potom jít někam do Bati. Vysoká nás na bakalářském programu udržovala hodně v naivitě. Člověk pak do reality skočí stejně sám a jen doufá.
Tomáši, proč si myslíš, že na uměleckých školách jsou někteří studenti vidět víc než jiní?
Tomáš: Jsou lidi, kteří se o to zajímají méně a někteří více. Na základě toho se to už vyvíjí nějak přirozeně. Ten rozdíl tvoří jejich angažovanost a snaha...
A poslední otázka — co si podle tebe lidé myslí o oděvních návrhářích, a není to pravda?
Tomáš: Že jsou bohatí.