Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Přehlídky

Petra Balvínová: Tři sta odstínů podzimu

Cindy Kerberová12. 9. 2024
V létě oznámila česká návrhářka Petra Balvínová, že svou značku Tiqe nahrazuje řadou Balvin Couture, s níž se také prezentovala na MBPFW. Co stojí za jejím rozhodnutím odsunout zavedený brand a proč na českém trhu dává smysl zakázková tvorba před tradičním konceptem prêt-à-porter? Nejen o tom mluví v rozhovoru u příležitosti uvedení kolekce podzim – zima. 
Balvin Couture
Foto: Balvin Couture
Balvin Couture

Vaše kolekce Balvin Couture je vyráběna pouze na zakázku. Co vás vedlo k tomu, zaměřit se na tento typ tvorby a způsob prezentace? 

Nebyl to záměr, vyplynulo to zcela přirozeně. Původní byznys model, kdy jsme našily modely v pár velikostech a čekaly, kdo si je koupí, prostě nestačil. Jeden rok se stalo, že výsledek našeho dvouměsíčního navrhování a šití vykoupily dvě klientky hned první den a my neměly dalším co ukázat. Volala jsem jim, zda mohou modely vrátit zpátky, protože ostatní nevidí kolekci, když je vyprodaná. Byly úžasné, protože souhlasily a zároveň si všechny modely objednaly, a tím začal salon vytvářet modely pouze na zakázku. Máme tak skvělé klientky, že každý rok zaplní do tří týdnů objednávkami ateliér na několik měsíců dopředu. Představím kolekci každé objednané klientce zvlášť, ona má možnosti si vše vyzkoušet, sedneme si k vzorníkům látek a vymýšlíme barvy, materiál i různá střihová řešení. Klientky objednávají více modelů současně a pak postupně chodí na zkoušku jednoho, přičemž jim odevzdáme ten předchozí. Máme zavedený vlastní princip solidárnosti, a proto každá klientka dostane jednou měsíčně minimálně jeden model.

Jak se váš osobní styl odráží v nové podzimní kolekci?

Jsem designérka, takže moje osobní estetika se odráží v každé kolekci. Jsem ale i obchodnice, a tak se do kolekcí promítá i to, co klientky milují. Utváření kolekce je docela složitý proces, ale za ta léta vím, co funguje, co klientky si pořídí, do čeho investují. Na druhou stranu jim musím nabídnout něco, za budou ochotné i připlatit. Šijeme na zakázku, a to velmi precizně, zkoušky dělám já osobně, a podobu modelu vymýšlíme tak, aby si svoji cenu vynosily a v šatníku fungovaly. Teprve tehdy má smysl nakupovat modely od českého designéra. Právě skutečnost, že návrhář umí potlačit své ego a vnímá svou klientelu, je alfou a omegou v tomto velmi náročném byznysu. Tleskáním a lajky se návrhář neuživí, i když často vidím, jak někteří zejména začínající designéři tomuto bludu ze začátku podlehnou. Na inspirativní kolekce při zdravé finanční rozvaze si salon musí umět předtím vydělat. Tleskám každému módnímu návrháři, který díky svému úspěšnému byznysu ufinancuje i kolekci „pro oko a potlesk". Jak u vás ve Vogue řekl pan profesor Ťapťuch: „Úspěch módní značky by měl být přímo úměrný jejímu obchodnímu úspěchu." Tenhle výrok by se měl v Čechách tesat do kamene.
Balvin Couture
Foto: Balvin Couture
Balvin Couture

Podzim často inspiruje specifickou barevnou paletu a náladu. Jak vás toto roční období ovlivnilo při vytváření kolekce?

My máme kolekci na sezonu podzim – zima, takže se vždy snažím na obě období vytvořit ukázkové modely i barevné variace. Ve skutečnosti každá klientka má svou barevnou linii, i když je pravda, že 70 % objednávek v barvě je na ty odstíny, které jsem navrhla do kolekce. Letos jsem vzala klasické odstíny černé a bílé s paletou hnědé a doplnila je o akcenty magenty a korálové.

Jakou roli pro vás hrají barvy?

Barva, střih a materiál jsou základní stavební kameny v každém modelu. Barvou často lidem posíláme prvotní zprávu o tom, jak nás mají vizuálně vnímat, a odráží i naši náladu, rozpoložení životní etapu a roční období.

Vaše modely jsou dostupné ve více než 300 odstínech, ze kterých si klientky mohou vybrat. Jak se v praxi pracuje s tak širokou paletou barev, jak to ovlivňuje vaši práci?

Tak velkou paletu barev mají například šifony, jiné mají vzorník sedmdesáti, třiceti a jiné zase padesáti odstínů. Záleží na materiálu. Je to vcelku lehké a společně s klientkou barvu vybereme během pár sekund. V tomto mi důvěřují, protože si nesu v hlavě i jejich dosavadní šatník, a tak výběr barev spolu řešíme vzhledem k možným kombinacím se stávajícím šatníkem a vzhledem k tomu, co v něm ještě chybí. Každý model musí mít své místo.
Balvin Couture
Foto: Balvin Couture
Balvin Couture

Jaká je vaše vize do budoucna, pokud jde o další vývoj vaší značky?

Právě letos jsem musela změnit celou vizi. Značka Tiqe by Petra Balvinova změnila název na Balvin Couture. Je to luxusní řada, kterou šijeme pouze na zakázku, a je k objednání u nás v módní salonu. Je určena pouze pro privátní klientelu a klientky si u nás musejí předem objednat termín. Navazuje tak na ready to wear řadu Balvin seasonless a Balvin basic, které jsou již dva roky na trhu a jsou prodávané v butiku Balvin a na eshopu. Posiluji tak povědomí o značce Balvin. Oproti tomu z Tiqe jsem se do dvou tří let rozhodla udělat dostupnější značku, kterou si bude moc dovolit více klientek, stále se však budeme pohybovat v ready to wear. Realizace ale záleží na tom, jak si najdu čas, s malým dítětem a ateliérem plným zakázek je to těžší. V úvahu tak připadá i varianta, že na jednu dvě sezony zavřu ateliér na zakázku a budu se věnovat ready to wear. Ve hře se pohybuje více variant.

Jaký je váš dlouhodobý pohled na vývoj módních trendů? Jakým směrem se chcete jako návrhářka ubírat v budoucnosti?

Módní trendy nesleduji, bohužel jejich sledování nejde v ruku v ruce s mou filozofií, že modely si mají svou cenu vynosit. Stále vidím uplatnění české módní scény právě na té nadčasové lince, kde najde návrhář klientelu a i finančně to dává více smysl. Myslím, že v budoucnosti se bude cenit ruční práce. Vytváříme střihy ručně, zakreslujeme míry klientek přímo na látku, vše stříháme individuálně a připravujeme na zkoušku skoro celé v ruce. Hodně modely stehujeme a myslím si, že celý ten proces v budoucnu ještě získá více na prestiži a finančním ohodnocení.
Balvin Couture
1 / 7
Balvin Couture
Foto: Balvin Couture