PřehlídkyDevátý Van Graaf Junior Talent vyhrál Tomáš Višňovský a Alejandre nás vzala na party
Jana Patočková26. 4. 2025
Letos si odbornou porotu získala kolekce inspirovaná silnou ženskou (anti)hrdinkou a srdce pražského publika si podmanila zahraniční hostka z Madridu: módní návrhářka Alejandre představila kolekci, která propojila estetiku Y2K se spodním prádlem.
Mercedes-Benz Prague Fashion Week pravidelně představuje nejen zavedená jména české scény, ale klade si za cíl představovat i ta nová. Chce být i platformou, jež podpoří talentované návrháře a návrhářky na začátku jejich profesní cesty. Proto se propojil se značkou Van Graaf a právě Stefanie Meyer, ředitelka nákupu dámské módy obchodního konceptu Van Graaf, je součástí poroty, která vybírá ze čtyř finalistů vítěze či vítězku. V letošním porotcovském panelu letos také usedli například ředitel týdne módy Lukáš Loskot nebo šéfredaktorka Vogue CS Danica Kovářová. Odbornou garantkou soutěže se stala nestorka české módy
Liběna Rochová. „Van Graaf pevně věří v podporu mladých talentů, a tak jsme velmi vděční, že můžeme být znovu součástí Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Velmi se těšíme na setkání s letošními finalisty a přejeme jim hodně úspěchu v soutěži,“ uvedla Verena Czaja, generální ředitelka společnosti. Výherce získá nejen PR podporu od pražského fashion weeku, ale také šek na padesát tisíc korun na tvorbu další kolekce a možnost ji odprezentovat během dalšího MBPFW.
Siluety květin, nezvyklé příběhy, každodennost i temný romantismus
O uznání poroty a padesát tisíc korun letos soutěžili tři ženy a jeden muž.
Tomáš Višňovský, student Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM pod vedením Simony Rybákové, nakonec suverénně vyhrál, a to i přes to, že všechny prezentované minikolekce byly obzvláště silné.
Višňovský se ve své tvorbě dlouhodobě inspiruje osobními múzami. Tentokrát se jí stala žena pro módní svět vcelku nepravděpodobná, totiž Marie Lávičková, hrdinka dvou dokumentárních filmů Olgy Sommerové. Marie přezdívaná Máňa byla zlodějkou se sklony ke kleptomanii a celoživotní recidivistkou. V kolekci se její charakteristika odrazila. Nešlo o povrchní glamorizaci, ale o fascinaci nezlomnou osobností a nejednoznačným charakterem, který dojímá a zvláštním způsobem hypnotizuje. Oděvní formy jí inspirované v podání Višňovského odkazují na exhibicionismus, kleptomanii, streetwear a v neposlední řadě na oděv, který se stává formou trestu.
Zuzana L’os-Božiková, taktéž z UMPRUM, ale z Ateliéru módní tvorby, propojuje tradiční techniky a moderní přístup. Její kolekce, jež vznikla z reflexe nad naší nejvzdálenější existencí v heideggerovském pojetí, tedy nad smrtí, vizuálně vychází z životního cyklu květiny.
Júlia Sadloňová (ze stejného ateliéru jako Višňovský) má ráda práci s materiálem, a především s kolektivem. Do procesu zapojuje přátele a své blízké a tvorbu vnímá jako budování komunity. Inspiruje ji každodenní život a ráda vychází z mikrodetailů ve svém okolí.
Zlínskou univerzitu Tomáše Bati, konkrétně Ateliér designu oděvu, tentokrát zastoupila Sofia Blahútová. Její Evening Mirror je kolekce temná a nepřehlédnutelná, inspirovaná nesmrtelnou klasikou romantismu, totiž Havranem od Edgara Allana Poea. Pochmurné inspiraci jako by vzdorovaly její přehnané siluety, jimž dominovala hlavně hyperrealistická ramena.
Core, core, core
Slovo
core je ve spojení s mikrotrendy snad nejvíc nadužívaným, ale španělská tvůrkyně Alejandre právě takto pojmenovala svou novou kolekci, kterou na pražském týdnu módy představila. Název
Core z její strany jistě ukrývá dávku ironie podobně jako samotná kolekce, v níž nechyběla spousta referencí odkazujících k módě
nultých let. Silná byla rovněž inspirace spodním prádlem, které bylo často viditelnou součástí modelů, a tím nejlepším i nejhorším z dob, kdy na nás ze stránek bulváru hleděla svatá trojice ve složení Britney, Lindsey a Paris. Viděli jsme tanga trčící zpod bokových bootcut džín, na kyčelní kosti posazené tříčtvrteční cargo pants nebo tzv. večerní topy ve zkrácených délkách. Jako soundtrack Alejandre pustila dunivé taneční techno a připomněla nám, že je pátek odpoledne, a tedy nejvyšší čas připravit se na party. Dresscode? Rozhodně nultá léta, ironicky, bez ironie, prostě jakkoli budete chtít.
Kolekce podzim - zima 2025/2026, ALEJANDRE
Foto: Arthur Koff