MódaDrsný, smyslný a zábavný. Paradox reality na milánském týdnu módy
Sotiris Kaberis23. 9. 2022
Móda měla vždy tendence vytvářet idealizovanou realitu, jako utopii pro každého, kdo si ji může dovolit. Tento model už však dávno neodpovídá dnešní době a tomu, čím společnost prochází, aby přežila. Lidé jsou nedokonalí, stejně jako realita, což je velký paradox, který otřásá fashion průmyslem a žádá si zcela nový pohled a přístup.
Přesně na to mysleli Miuccia Prada a Raf Simons ve své kolekci na jaro/léto 2023, když zahájili spolupráci s Nicolasem Windingem Refnem. Režisér akčního filmu 'Drive' vytvořil kolem hostů náladu, která přišla každému z nich povědomá. Dům s černými papírovými stěnami se stal kulisou přehlídky a v jeho velkých oknech se promítaly záblesky různých scén. Tu noha, tu prázdné křeslo, tu honosné šaty - malé dávky reality, které byly spojeny s naší myslí.
Brzy se podstata reality přenesla do lidskosti a křehkosti, když začaly přicházet modelky. Na začátku před námi defilovala řada klasických looků Prada. Přehlídku zahájil šedý popelínový catsuit, spojený se světlejším kabátem v šedé barvě, zatímco se později objevily šaty ve dvou tónech s vysokými rozparky ve společnosti kožených kabelek. Nová uniforma Prada je jakýmsi hybridem. Intimita a uvolněnost se snoubí s kůží, saky na míru, vlečkami s mašlemi a dekonstruovanými detaily. Myšlenkou designérů v této sezoně je minimalizovat realitu tím, že přijmeme její nedostatky. Nedokonalost se stala dokonalostí. Vrcholem kolekce a dokonalým příkladem jsou abstraktní rozparky sukní a šatů. Miucciiny geometrické rozparky se setkaly s dekonstruktivitou Rafa Simona. Dokonale vyvážený detail, stejně jako způsob, jakým modelky držely své kabáty. Přitakání osobnímu stylu návrhářů a také způsobu, jakým Raf Simons v minulosti předváděl kabáty během svých přehlídkových prezentací pro jiné módní domy.
Foto: Courtesy of Moschino
Foto: Courtesy of Moschino
Foto: Courtesy of Moschino
Skutečnost má však mnoho stránek. Ceny bydlení, potravin a benzinu rostou den ode dne, což se rozhodl reflektovat kreativní ředitel Moschino. Jeremy Scott proměnil celý přehlídkový prostor v bazén plný hraček. Přehlídka 63 Look byla surrealistickým a vtipným přiblížením reality, v níž se ústředním tématem staly plastové plovací kruhy jako vzpomínka z dětství. Bundy byly nafouknutými záchrannými vestami, zatímco plastové labutě dokreslovaly večerní róby. Může se to zdát směšné, ale technika záchranných vest jako bund je zakotvena v DNA značky Moschino. Sám Franco Moschino s ní přišel jako první a Jeremy Scott ji chytře nafoukl do vizuální podívané jako stvořené pro sociální sítě.
Foto: Courtesy of Blumarine
Foto: Courtesy of Blumarine
Foto: Courtesy of Blumarine
Realita má mnoho aspektů. Má chyby, dokáže s námi hrát zábavné a surrealistické hry, ale je také drsná a smyslná, přesně jako Blumarine a GCDS. Vždycky říkáme, že móda je o obsahu, no a tentokrát je vše o sexu, a sex prodává. Namísto toho, aby Blumarine představovala novou formálnost inspirovanou 00. léty, jako to udělala Prada na začátku své kolekce, šla naplno do Y2K a na molo vyrazila verze gotické Malé mořské víly. Zdá se, že dívka Blumarine se drasticky převlékla, aby se proměnila v ženu. Less pop but dirtier, jak řekl kreativní ředitel.