Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Společnost

Voices of Ukrajina: První den po skončení války se všichni vrátíme do Kyjeva

Cindy Kerberová2. 5. 2022
Tým Vogue Czechoslovakia nadále úzce spolupracuje s ukrajinskou redakcí a jejími přáteli, abychom vám přinesli slova těch, kterých se válka přímo dotýká. V nejnovějším dílu série rozhovorů #VoicesofUkrajina mluví Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS, o tom, jak se dělá móda během války a jak i vy můžete aktivně pomoci s ukrajinské módní scéně. 
Kolekce AI Met a Woman, TTSWTRS
Kolekce AI Met a Woman, TTSWTRS
Anna Osmiekhina se vrhla na podnikání před devíti lety, kdy představuje svou vlastní značku TTSWTRS, nepřehlédnutý design si rychle našel cestu na mezinárodní scénu a do šatníku celebrit. Anninu tvorbu najdete u Iriny Shayk, Grimes, Niny Kravitz, Kourtney Kardashian, Nicky Minaj a dalších. Designérka se svým početným týmem si od počátku dala za cíl nabídnout alternativu k fast fashion. Nevyrábět tisíce položek za co nejmenší náklady a následně prodat s co nejvyšším ziskem s pomocí masivních investic do marketingu. Z počátku idealistický postoj se ukázal tou správnou cestou. „Chci, aby moje značka byla vzorem pro ostatní. Vzor pro nulový odpad, pro super povědomí o výrobním procesu,“ říká Anna, která po 24. únoru odešla do zahraničí, odkud se snaží navázat na předválečné aktivity a úspěch.
Válka ji, stejně jako zbytek rodné země, zastihla nepřipravenou. Den před útokem vojsk Ruské federace se svým týmem připravovala experimentální focení, plánovala vše do posledního detailu, aby se projekt, který podle jejích slov ještě nikdy nikdo neudělal, nakonec nemohl uskutečnit. V pět ráno ji probudil telefonát: „Maminka mi volala, že začala válka. Moje hlava to vůbec nemohla pobrat. Byla jsem zrovna v Barceloně, kde jsem spolu s projektovou manažerkou zjišťovala naše možnosti na místím trhu.“ Po prvotním šoku odcestovala na španělský venkov, odkud se snažila pracovat. Zajistit, co se jen v dané situaci dalo, spojit se se všemi lidmi z týmu a maximálně jim pomoct.
Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS
Foto: archiv značky
Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS
„Hlavní prioritou je jejich bezpečí. Docházejí nám zdroje, proto jsme se rozhodli přesunout celý byznys do Gdaňska,“ popisuje současnou situaci Anna. V Polsku našla bezpečí a podporu místních. „Přijali nás s otevřenou náručí.“ Odsud funguje i sklad pro e-shop, ale nové kolekce a výroba zůstávají ve hvězdách. Na rozdíl od ostatních kolegů Anna pro svou značku potřebuje mnohem více specializovaných technologií týkajících se potisků látek, na nichž je založená její tvorba. „Musíme nakoupit nové vybavení a nové látky, protože všechno zůstalo v Kyjevě,“ popisuje. „Stejně tak se snažíme zajistit přestěhování zaměstnanců a jejich rodin, najít a pronajmout pro ně byty. Snažíme se nepanikařit a prostě jen dělat to, co je potřeba.“ Zda a v jakém rozsahu se jí to povede, v této chvíli netuší. Začít od nuly v cizí zemi a bez potřebného vybavení je nesmírně náročné. 
„V tuto chvíli je to pro nás nemožné. Proto hledáme v Polsku výrobce, kteří by byli schopni zajistit stejně vysokou kvalitu tisku.“ TTSWTRS, zkratka slov Tattoo Sweaters, na módní scéně zazářila právě díky potiskům, zejména pak kolekcí v nude odstínech se vzorem tetování. V té aktuální AI Met a Woman je ale nehledejte. Anna tentokrát vsadila na téma umělé inteligence a pohrává si s motivy modifikace těla a jeho napojení na počítačové technologie. Ta se stává druhou kůží a zároveň boostuje lidskou energii, která se do hi-tech dimenze propisuje stejně jako virtuální realita do skutečného světa. „Věřím, že ženy mají nějaký druh kosmické energie a mohou s ní dobýt svět, ale raději ji využívají pro mír. Jsme tak posedlí myšlenkou AI, že často zapomínáme na své vlastní schopnosti a potenciál. Takto v TTSWTRS připomínáme, abychom to nikdy nedělali – a nikdy nepodceňovali sílu lidstva,“ popsala ještě před válkou ve své rodné zemi Anna. Její slova v dnešním kontextu působí až vizionářsky.
Snažíme se nepanikařit a prostě jen dělat to, co je potřeba.
Přes všechny peripetie bývalá kostýmní výtvarce a stylistka pokračuje v každodenní práci, chodu úspěšné značky a připravuje novou kolekci. „Ano, navrhujeme. S radostí i bolestí v srdci,“ svěřuje se. „Všichni jsme si uvědomili, kolik věcí jsme brali jako naprostou samozřejmost. Ať už šlo o pohodlné podmínky k práci, úžasné  lidi, nebo jen o obyčejný úsměv a krásu kolem nás.“ Anna a jejích sto dvacet kreativců nyní žije na různých místech, někteří odešli do bezpečí na západ, jiný se stále musí skrývat v protileteckých krytech, bdít celé noci kvůli neustálým sirénám ohlašující blížící se nebezpečí. Přitom jak Anna přiznává, dál pracovat je pro celý tým naprosto klíčové.
Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS
Foto: archiv značky
Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS
„Každodenní život a práce se zcela změnily,“ popisuje. „Někdy se nemůžeme spojit s někým z týmu, protože jsou v krytech, nebo vázne spojení. Jiní se zapojili do nejrůznějších dobrovolnických aktivit, další se přidali do ozbrojených sil. Vše je teď jinak.“
Příští rok oslaví TTSWTRS desetileté výročí od svého založení. Ovšem za předpokladu, že se Anně podaří ustát současnou situaci a najít nové cesty, jak pokračovat a udržet značku nad vodou. „Největší výzvou je teď restart výroby, docházejí zdroje, protože všechny naše peníze investujeme do látek. Obnovení výroby ve stejném rozsahu jako dříve vyžaduje velké investice,“ vysvětluje a doufá, že brzo najde vhodné prostory, kde bude moct vytvářet oblečení stejně udržitelným způsobem a ve stejně vysoké kvalitě jako doposud. „Jednou z největších výzev je také udržet tým a restartovat naše podnikání v EU s tak omezenými zdroji.“
Anně leží na ramenou velká zodpovědnost, tým spolupracovníků čítá stovky lidí. Restart produkce je proto naprosto zásadní. „Chci je všechny zachránit, je to více než 400 osob,“ říká. Vše závisí na tom, zda se jí podaří rozjet podnikání v Polsku. 
„Od začátku války uplynuly dva měsíce a teprve nedávno jsem měla možnost konečně přijet navštívit svou rodinu do Budapešti, kde zůstala u příbuzných, a teď jsme se konečně sešli, moji rodiče, babička, můj pes a já. První den po skončení války se moje rodina chce vrátit do Kyjeva.“
Přestože se rozvoj a růst značky oblíbené celebritami a hvězdami street stylu zastavil, Anna to rozhodně nevzdává a přes všechny překážky, kterým musí každý den čelit, myslí na budoucnost. Díky Lilii Litkovské (rozhovor s ní najdete v květinovém vydání Vogue na straně 40 až 43, pozn. red.) zrovna připravuje pop-up v pařížském obchodním domě Printemps. Litkovskaya, která utekla s malou dcerou do Paříže, se aktivně podílí na zviditelňování a pomoci svým ukrajinským kolegům. Organizuje charitativní pop-upy, spojuje lidi napříč celou módní scénou. „Lilia mě inspirovala k tomu, abych se stala designérkou. Byla jediná, kdo mě podpořil,“ říká Anna na adresu jedné z nejvýznamnějších ukrajinských návrhářek. 
Všem našim značkám hrozí, že budou v příštích měsících uzavřeny.
Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS
Foto: archiv značky
Anna Osmiekhina, zakladatelka značky TTSWTRS
Zatím zůstává odkázaná na již ušité oblečení, které se podařilo zachránit z Oděsy a Charkova. Během pár dnů plně obnoví e-shop, TTSWTRS ale najdete také například na Farfetch. I přes citelný nedostatek financí deset procent z prodeje značka věnuje na charitu. Jedním z projektů, které se rozhodla podporovat, je Come Back Alive. Nevládní organizace patří mezi nejtransparentnější a nejefektivnější dobrovolnickou iniciativu působící od roku 2014. Funguje na základě crowfundingu a specializuje se zejména na technickou podporu, nákup termografických kamer a zařízení pro noční vidění. Vedle toho podporuje fondy pomáhající dětem a uprchlíkům. „Zvažujeme také vytvoření capsule kolekce, ať už vlastní, nebo ve spolupráci s někým jiným, abychom veškerý výtěžek nasměrovali do Come Back Alive.“
Apeluje na všechny, aby nákupem ukrajinské módy pomohli místní ekonomice, obraně před Ruskou federací a záchraně celé módní scény, která má obrovský potenciál v globálním měřítku, jak dokazuje úspěch mnoha značek a návrhářů. „To, co opravdu potřebujeme, je financování, protože přemístění podniku je extrémně komplikovaný a nákladný proces. A skutečně nám k tomu chybí zdroje. Moji kolegové jsou ve stejné situaci – všem našim značkám hrozí, že budou v příštích měsících uzavřeny,“ upozorňuje Osmiekhina. „Abychom mohli pokračovat, přesunout naše podnikání a restartovat výrobu, potřebujeme finanční podporu. Nepochybně budeme pokračovat v pomoci naší zemi, obnově našeho podnikání, a jakmile válka skončí, vrátíme se zpátky na Ukrajinu.“

Kolekce AI Met a Woman

Kolekce AI Met a Woman, TTSWTRS
1 / 17
Kolekce AI Met a Woman, TTSWTRS

Představení kolekce Technological Singularity 

Další rozhovory ze série Voices of Ukrajina najdete zde.