SpolečnostPseudofeminismus Hollywoodu je nakažlivý, skrývá mnohá tajemství a odvádí pozornost od zákulisí velkolepých produkcí
Jan Boublík29. 10. 2023
Nebýt společnosti Disney, mohla by Rosario Dawson žít poklidným životem vysloužilé filmové hvězdy po čtyřicítce: tedy bez rolí, zároveň však bez problémů. Jenže právě ve studiích franšízy Star Wars se rozhodli využít osobního příběhu herečky ke ztvárnění první galaktické hrdinky. Byla její role v seriálu Ahsoka medvědí službou, nebo promyšlenou marketingovou strategií? A jde tvůrcům Disney o blaho womanhoodu, nebo jen o vlastní zisky?
Námět na neanimovaný seriál Ahsoka z univerza Star Wars, který se zaměřuje na Ahsoku Tano, postavu rytířky řádu Jedi, vznikl už v roce 2018. Ambice rozvíjet příběh této postavy byla v obsahové strategii Disney prioritou už dlouho. Jedná se přece o neohroženou ženskou hrdinku, a tak v LA během několika let vznikla celá řada projektů zahrnujících tuto válečnici z fiktivní rasy Togruta. Po úspěchu animovaných Star Wars: Klonové války a Star Wars: Rebelové bylo proto rozhodnuto, že bude mít Ahsoka vlastní příběhovou linii vsazenou do seriálu s opravdovými herci. Postava měla ožít, dostat skutečnou tvář i silný hlas.
Klíčový výběr
Casting na hlavní roli seriálu započal ještě před pandemií. Autor projektu a zkušený režisér Star Wars námětů Dave Filoni měl vytipovaných několik jmen. Muž, který se filmařskému, potažmo seriálovému řemeslu učil přímo od George Lucase, chtěl do hlavní role představitelku americké etnické minority, aby snadno splynula s představou exotické Star Wars rasy Togruta.
Volba proto po nedlouhém vyjednávání padla na Rosariu Dawson a to hned z několika důvodů: Jedná se o hispánku, v Hollywoodu měla pověst spolehlivé herečky, tvář Ashoce už v minulosti jednou propůjčila (v několika epizodách druhé řady seriálu Mandalorian), ale hlavně se věnuje nadacím, charitám a dalším neziskovým společnostem zaměřeným na ženská práva a práva Latinoameričanů žijících a pracujících v USA. Jackpot!
Nenaplněná očekávání
Seriál Mandalorian přinesl společnosti Disney astronomické zisky (podle
Forbes.com) a přibylo jí taky mladých diváků. Možná proto se producenti snažili vyhovět všem požadavkům. Jenže ani etnická, ani feministická nota nezabrala. Ahsoka sice na první pokus nepropadla, ale ani nedoručila očekávaný výkon. Celkově skončila s pouhou polovinou takzvaných views úspěšného Mandaloriana – podle údajů zveřejněných v přehledu analytického serveru
Samba TV. Disney si přitom od výdělků slibovala dostatečné množství prostředků na rozvoj dalších akvizic.
„Jenže Disney zřídkakdy zveřejňuje kompletní čísla o svých projektech. Všechna data, která máme k dispozici, pocházejí od třetích stran," přiznává seriálová znalkyně Lili Loofbourow v textu pro The Washington Post a dodává: „Se zastřenými společenskými tématy ale děj seriálu nakládá dost neohrabaně a fanoušci, jichž přibývá, obzvlášť z queer komunity, dokážou faleš rozpoznat." V internetovými fórech, především na TheForce.net, což je největší diskusní platforma pro fanoušky Star Wars, se začaly množit negativní komentáře. Postřehy upozorňovaly na rozdílnou dynamiku v chování hrané a animované rytířky Jedi a vyrojily se i zmínky o purplewashingu. „Už jen fakt, že je Ahsoka součástí příběhu o Mandalorianech, z ní činí prakticky sekundární produkt, který zanikne v momentě, kdy se Disney rozhodně investovat víc energie do Mandaloriana. Ani vesmírné velryby nezachrání tento průšvih. Ahsoka má být silná ženská postava, avšak v celém seriálu vyzařuje charisma dřevěného polene," tvrdí v drsné recenzi pro Forbes seriálový kritik Erik Kain.
Nešťastné volby
„Točili jsme sedm až dvanáct hodin bojů denně a po skončení jsem se šla učit další bojové scénáře. Nikdy jsem tak nemakala. Byla to intenzivní emocionální i fyzická zkušenost," prohlásila na jedné z tiskových konferencí herečka Rosario Dawson. Ač prý všechny scény s hvězdným mečem zvládla na jedničku, roli hrdinky vlastního příběhu se jí v osobním životě plnit nedaří. Kontrakt s Disney ji zavázal k dlouhým propagačním cestám na comic cony, kde ženské představitelky dostávají mnoho sexistických dotazů, a navíc teď není jisté, zda Ahsoka bude vůbec pokračovat. Neověřené informace zmiňují pokračování, ale i zklamání a zaříznutí projektu.
Rosario Dawson má zkrátka smůlu na projekty, v nichž možná nechtěně popírá ženskou hrdost. Tím je proslulá i její vedlejší role vůdkyně skupinky prostitutek ve snímku Sin City. Přitom začínala v New Yorku jako nadějná herečka. Její výkon v prvním původně hrdě ženském projektu Star Wars však vyznívá jako medvědí služba všem ženám. Disney se totiž Ahsokou také snaží překrýt dlouho známý fakt, že vede v žebříčku společností, kde jsou ženské pracovnice dlouhodobě podplacené. Drtivou zprávu o nepoměrech uvnitř jedné z největších zábavních platforem přinesl na začátku letošního léta The Guardian. „The Walt Disney Company systematicky podhodnocovala mzdy žen, což zaměstnankyně připravilo o více než 150 milionů dolarů," tvrdí hned v úvodu textu novinář z LA Sam Levine.
Purplewashing je jedním z nejnebezpečnějších. Díky společenské zdrženlivosti vůči feminismu se o něm ve veřejném prostoru nemluví tak často jako o greenwashingu nebo pinkwashingu. Příliš odvážné ženské hlasy máme tendenci označovat přídomkem extremistické a vyhovuje nám korporátní snaha v podobě falešného mega projektu za miliony dolarů, jehož hlavní účel se tváří jako výrazné přispění společenské diskuzi, přestože ve skutečnosti znamená jen honbu za zisky. Hollywoodský pseudofeminismus přitom jede na plné obrátky a díky emocím ve filmech a seriálech dokáže odvádět pozornost od zákulisí, které je však třeba s ostražitosti sledovat, protože ne vše je tak fialové, jak se zdá.