Vogue DailyJak válka ovlivní udržitelné přísliby velkých značek?
Jan Boublík8. 4. 2022
Výrazně, tvrdí analytici ze serveru Modern Retail. Už teď sledované poklesy prodejů na dosud velmi důležitých východoevropských trzích budou značky motivovat k úsporám, což nenahrává inovacím.
Švédský řetězec H&M minulý týden ve čtvrtek oznámil meziroční nárůst tržeb o osmnáct procent. To je sice daleko víc než se s ohledem na rostoucí inflaci čekalo, ale čerstvá zjištění dokazují i nenadálé poklesy, za které už může válka.
Tržby od prvního do osmadvacátého března, v porovnáním se stejným obdobím za minulý rok, klesly o šest procent. A prezentace gigantu Inditex odhaluje podobná čísla. Zpráva nezávislé mediální agentury a serveru Modern Retail dokládá, že značky budou muset některé plány minimálně lehce upravit.
Rusko pro retailery ještě nedávno představovalo čtyři procenta celosvětového příjmu. Velké značky si mohly dovolit zavřít jen v průměru deset procent obchodů provozovaných v Rusku. Je to symbolické, proto tedy důležité, ale uzavření celé sítě poboček ve federaci si dovolit nemohou. To vše vychází z aktuálního zpravodajství MR. Při představě, že zisky společností ovlivňuje uzavření i tak marginální části obchodní sítě na východě, se nelze nezeptat, jak ovlivní profit razantnější zásahy?
Je zřejmé, že dojde na úspory. Což v případě méně etických fast fashion značek znamená jediné, strategie ohleduplné výroby a inovací půjdou stranou. „Samozřejmě jsme ovlivněni důsledky války na Ukrajině, ale plány skupiny zůstávají nedotčeny,“ uvedla v nedávném tiskovém prohlášení pro MR generální ředitelka H&M Helena Helmerssonová.
Jediným způsobem, jak zachránit plány na ambiciózní produkční proměny, bude navyšování cen v důsledku inflace a války. Toho se však značky prozatím bojí. Jediná, která se k nové cenové politice upřímně přiznala, je znovu H&M. Detaily však zatím nebyly zveřejněny.
Sbírat data bude čím dál těžší a s jasnými stanovisky budou značky váhat. Můžeme se tak dostat do informačního vakua, v němž se utlumí i výraznější marketingové projekty. Situace však překážkám navzdory opět nabízí cenou lekci, jak pro výrobce, tak spotřebitele.