Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Novinky

New season, no clothes?

Andrea Běhounková13. 8. 2019
Holá záda a starý kabát.
Prý to NIKDO nečekal.
Kdo bude na obálce prvního vydání?
Je to přesně rok, kdy jsme slavili a vy s námi. Česká a Slovenská republika dostaly dárek. Většina z vás řešila, KDO bude na obálce, mě spíš znepokojovalo, CO bude na obálce. Rozumějte oblečení. Ne že by nebylo z čeho vybírat, ale měl by to být český designér? Slovenský? Nebo něco klasického? Chodský kroj například? Chanel, nebo Dior? Nebo opak luxusní módy? Pláštěnka Vetements?
Jenže už loňská podzimní sezona měla jeden společný rys. Všechno bylo najednou jiné. Dámské a pánské kolekce začaly být prezentovány společně. Opraná, permanentně vyprodaná mikina stála skoro stejně jako sako na rue Cambon. Sezony se sice stále jmenují podzim/zima a jaro/léto, s daným ročním obdobím toho však mají společného asi tolik, co veggie burger s hamburgerem.
Giedre Dukauskaite
Foto: Michal Pudelka
Grace Bol
Foto: Dan Beleiu
Georgia May Jagger
Foto: Vince Aung
A divíte se? Celý svět se mění. Klimatická změna. #MeToo. Brexit. Digitální radiace. To všechno nemůže nemít dopad na módní svět. A na časopisy. A na Vogue. Prezentovat na obálce rozevláté šaty jen proto, že jsou krásné, je stejně pasé jako ukazovat svlečenou dívku v titulech pro muže. Obojí může být pro někoho i dnes dechberoucí, ale... Sama jsem zaskočená, jak symbolický pro nadcházející sezony a dění v módním průmyslu náš výběr první obálky byl.
Nestěžujte si na svět a na to, co se s ním děje. Můžete za to vy všichni.
„Nestěžujte si na svět a na to, co se s ním děje. Můžete za to vy všichni,“ vyčítá svým vnoučatům Muriel v posledním dílu seriálu Roky a roky a dodává, že zdánlivá banalita, jakou je koupě trička za jednu jedinou libru, dokáže roztočit spirálu, která může vyústit v globální katastrofu.
Nová sezona je ještě bezradnější, než byly ty předchozí. Neznamená to, že je špatná. Pokud můžeme mluvit o nějakém trendu objevujícím se napříč kolekcemi, pak je to jednoznačně udržitelnost a zodpovědnost. Módní průmysl začíná přemýšlet o svém devastujícím vlivu na životní prostředí. Změnit stereotypy ještě nějakou chvíli potrvá, mezitím může každý z nás začít u sebe. Třeba tím, že přestaneme kupovat nesmyslně levná trička. Spirálu globální katastrofy to asi nezastaví, ale může ji to zpomalit. A zpomalit. A zpomalit. A zpomalit.