Vogue LeadersMounia El Hilali: Neměli jsme jinou možnost než táhnout za jeden provaz
Michal Froněk31. 5. 2021
Téměř každý máme doma něco z IKEA, firmy, která má vlastní kategorii vtipů, vydává ikonický katalog a u nás se jí nebývale daří i díky dlouhé tradici kutilství. Řídit švédský nábytkový gigant v České republice, na Slovensku a v Maďarsku přišla nová šéfka retailového prodeje před necelými třemi lety z Francie. Jejím velkým tématem je udržitelnost a říká, že k řešení klimatické krize „už není čas na drobení sil, je potřeba se spojit“.
S mým synem doma občas hrajeme fotbal. Podařilo se nám rozbít dekorativní sošku z limitované série, kterou IKEA kdysi prodávala. Náhradu jsem sehnal po dlouhém hledání až na americkém eBayi. Chci se tím dostat k otázce, jestli spolupráce s designéry jako Tom Dixon nebo Ilse Crawford slouží spíš pro budování značky, anebo hrají roli i z hlediska byznysu.
Tohle je u nás velké téma, ale zkusím ho shrnout. Vždycky jde o propojení s vizí toho, čeho chceme jako IKEA dosahovat. Usilujeme o vylepšování každodenního života, a to pro co největší množství lidí. A děláme to vybavením domácnosti. Jde tedy o celou šíři našeho sortimentu – ten tvoří naši identitu. Pracujeme s myšlenkou, kterou asi znáte, s demokratickým designem. Přičemž slovo „demokratický“ je v tom spojení klíčové. Celý koncept tvoří pět prvků a konstruktér nebo designér je musí mít vždy na paměti – přichází s kreativním a hezkým vzhledem, dobrou kvalitou, dostupnou cenou, bere ohled na udržitelnost a v neposlední řadě musí daný výrobek být funkční. A když mluvím o dostupnosti, znamená to klást si otázku, jak můžeme design zpřístupnit velkému množství lidí. To IKEA uskutečňuje dlouhodobě. Ušák, ve kterém sedím, byl ještě před několika lety zatraceně drahý, ale my jsme ho zpřístupnili skutečně široké škále lidí, zdemokratizovali jsme ho. Zároveň si uvědomujeme, že stále více lidí si chce bydlení přizpůsobovat podle svého. I proto jsme sortiment oživili a jsou v něm jak vytrvalí hrdinové, které u nás vždycky najdete, tak limitované kolekce. Ty jsou vymezené množstvím i časem – do vyprodání. Reagují na potřeby určité kategorie zákazníků. Designéři, se kterými spolupracujeme, tvoří rozdílným stylem a pro různé cílovky, žijí v New Yorku, Londýně, Paříži, takže kolekce jsou i patřičně rozmanité.
Lidé design obecně často vnímají jako exkluzivní, při spolupráci s designéry se jim ale snažíme předat myšlenku, že se snadno může demokratizovat a zpřístupnit velkému množství lidí. V případě speciálních kolekcí tedy nemíříme na obří prodeje nebo zisk, ale víme, že řadu lidí potěší. Sluší se taky dodat, že v mnoha zemích z těch více než třiceti, kde působíme, reagujeme vedle těch základních potřeb – spánku, stravování a podobně – i na ty specifické, třeba ramadán nebo čínský nový rok. Takže stavíme na té síle velké globální firmy, ale chceme působit i lokálně. A to včetně spoluprací se školami.
Ano, to je moc důležité. Už víc než třináct let učím na UMPRUM a spolupráce s firmami má nezastupitelnou roli v tom, co děláme.
Musíme dávat větší prostor mladší generaci. Agenda spojená se změnou klimatu, podnikáním udržitelnějším způsobem nebo podpora ohrožených skupin společnosti, to jsou všechno témata, kterých se chtějí chopit. Otázka tedy je, co jim chceme předat a také jak jim to vše můžeme zpřístupnit už teď, aby měli pocit, že mají dost informací a jsou zapojení. Vytvořit jim dobré podmínky. Proto naprosto souhlasím, že musíme ve větší míře zapojovat i studenty.
Každý z nás se po nástupu pandemie musel nějak změnit. U tak velké společnosti, která distribuuje na tolik trhů, to asi platí dvojnásob. Máte připravený nějaký inovační program?
Ta situace nás přinutila v některých oblastech zrychlit rozvoj, abychom během pandemie zlepšili obchodní výsledky. Kupříkladu omnichannel. Zaznamenali jsme, že i lidé, kteří nenakupují příliš rádi online, se museli přizpůsobit, tudíž jsme se museli adaptovat i my. Přišli jsme tedy s novými službami – jednou z nich je třeba poradenství při zařizování domova, které probíhá digitálně, video hovorem, virtuálně. To bylo dřív skoro nepředstavitelné. A lidé to přijali velmi dobře, otevřeli jsme teď mnohem více konzultačních oken a je to velký úspěch. Je z toho znát, že lidé cítí i v téhle době potřebu to doma měnit, reorganizovat a redesignovat. Zároveň to ale vytvořilo velký tlak na online objednávky. Jejich počet narostl dvanáctinásobně. My přitom nefungujeme jako klasické e‐shopy, naše podnikání stojí na obchodních domech. Museli jsme se s tím poprat. Nedokázali jsme v krátké době obsloužit všechny zákazníky, a některé jsme tak zklamali. Ale jsme také opravdu hrdí, protože jsme se od prvního lockdownu k dnešnímu stavu ohromně posunuli a významně zlepšili, lidé mohou využívat cenově dostupné služby Klikni a vyzvedni, urychlili jsme otevírání výdejních míst po celém Česku – šest už jich máme a další dvě brzy přibudou. Do zlepšení multichannel a omnichannel procesů investujeme nově jednu miliardu korun – znamená to nové systémy, metodologii a zlepšování procesů. Cítím taky velké zadostiučinění z toho, že v Praze brzy otevřeme plánovací studio, kde naši odborníci pomohou lidem s řešením kuchyně nebo ložnice. Neexistuje tedy jedno všemocné řešení, nabízíme jich širší škálu, protože každý má také jiné potřeby a preference. Napravujeme taky vlastní selhání, protože nás ohromně mrzelo, když jsme nemohli vyhovět všem zákazníkům v situaci, kdy to potřebovali. Je ovšem nutné dodat, že to celé se odehrálo za zcela nových okolností, přičemž jsme museli pečovat také o naše kolegy a jejich zdraví. Při pandemii nejde jen o to, poskytovat zákazníkům služby za každou cenu, ale poskytnout zaměstnancům bezpečné prostředí k tomu.
Aktuální číslo + Vogue Leaders 06/21
149 Kč / 5.99 €
První vydání Vogue Leaders vychází společně s červnovým číslem Vogue CS za cenu 149 Kč.
Koupit:
Ptá se: Michal Froněk
Dsignér, architekt a pedagog. Spoluzakladatel dlouhodobě uznávaného a oceňovaného studia Olgoj Chorchoj, které řídí společně s Janem Němečkem. Vytvořili úspěšné návrhy pro značky TON, Bomma, Kavalier Glass, Moser nebo Mikov. Oba také už přes dvacet let vedou ateliér produktového designu na pražské UMPRUM. Mezi jejich nejnovější počiny patří tuzemská hodinářská značka Bohematic.
Odpovídá: Mounia El Hilali
Vystudovala mezinárodní obchod na francouzské univerzitě v Rouenu. Od září 2018 pracuje na pozici Country Retail Manager a Chief Sustainability Officer ve společnosti IKEA Česká republika, Maďarsko, Slovensko. Ve firmě začínala jako ředitelka obchodního domu ve španělské Málaze, poté pracovala jako zástupkyně ředitele ve Francii. Dříve působila ve společnosti Decathlon a v jejích obchodních domech například ve Španělsku, Argentině a USA.