Vogue LeadersZ nuly na 150 milionů: Jak Jan Fabini mění trh s nádobím
Ondřej Lipár2. 8. 2024
Není úplně běžné, aby si jednadvacetiletý muž založil firmu na výrobu nádobí. A aby ji po pouhých pěti letech dovedl ke stamilionovému obratu. Co se můžete naučit z jeho uvažování o výrobě, obchodu a vlastní značce?
Foto: Instagram @fabinicz
Firmu jste založil v roce 2019, od té doby jste uvedli poměrně velké množství kolekcí nádobí, resp. jejich updatovaných verzí. Jak dlouho trvá vývoj kolekce a co obnáší?
Všechny produkty pořád posouváme dál, takže je automatické, že vznikne nová verze. Když začneme produkt prodávat, sbíráme zpětnou vazbu. Sami vnímáme, co a jak, a pořád vymýšlíme, jak výrobek posouvat a zlepšovat. Jak dlouho trvá dát výrobek dohromady, záleží na tom, jestli se jedná o nový produkt, nebo ne. Když jsme například nedávno uváděli nože nebo před lety vůbec první sadu nádobí, trvala příprava přibližně rok, což je docela dlouhá doba. Když updatujeme nebo rozvíjíme něco, s čím už máme zkušenost, trvá to asi půl roku.
Od koho a jak sbíráte zpětnou vazbu k výrobkům?
Sbírání zpětné vazby má tři roviny. Zaprvé, každý den jsme v kontaktu se zákazníkem. Na našem webu je kontakt přímo na mě a lidé se mi ozývají. Veškerá zpětná vazba, kterou sbíráme pomocí automatizovaného formuláře, chodí i mně. Všechnu si pročítám a dostává se i do produktového týmu. Druhá rovina je, že když naše nádobí používají v síti podniků Ambiente, pan Sahajdák v La Degustation a podobní profesionálové, kteří mu dokážou dát pořádně zabrat, jsme v průběžném kontaktu a je pro mě ohromně cenné, když nám dávají zpětnou vazbu. Třetí rovina je taková divoká realita, totiž fakt, že nikdy nedosáhnete dokonalosti. Na to člověk v podnikání přijde velmi rychle. A neplatí to jen pro produkt, ale i pro cokoliv jiného. Chci tím říct, že už když výrobek uvádíme na trh, víme, co by ještě šlo zpracovat líp. Ale člověk to v určité fázi musí pustit z rukou, protože výrobek nikdy nejde dát ven dokonalý už proto, že při vývoji získáte nějakou novou zkušenost nebo ji získáte ze zpětné vazby. Takže se velmi rychle naučíte, že prostor ke zlepšení je a vždycky bude.
Není sbírání připomínek od profesionálů příliš vzdálené potřebám a zkušenostem běžných spotřebitelů?
Ano je, ale i tak generuje další užitečné podněty. V podnikání si musíte umět informace vyfiltrovat. Když roky neřešíte nic jiného než nádobí, projde vám hlavou v rovině nápadů a myšlenek úplně všechno a je potřeba dobře prioritizovat. Fokus je v podnikání v zásadě to nejdůležitější. Umět dobře prioritizovat, co chcete dělat, co nechcete, které věci vám dávají smysl a jak souvisejí s dlouhodobou strategií a plánem firmy. Nevěřím, že někoho někdy – mě samotného – napadne zlomová myšlenka, která ještě člověku nepřišla na mysl. Musíte si umět vybrat, jinak by šlo dělat úplně všechno. Člověk má hroznou chuť dělat všechno – problém nejsou nápady, ale provedení dané věci.
Čerpáte zkušenosti a rady od lidí, kteří do vaší firmy investovali, případně od profesionálů, se kterými přicházíte pracovně do kontaktu? Učíte se od nich?
Ano, je to inspirativní a skvělé, když se člověk potkává s lidmi typu pana Sahajdáka nebo Jirky Hlavenky, který byl investičně na začátku naší firmy. Nebo s kýmkoli jiným, kdo má nějakou zkušenost a je mnohem dál než vy. To je jeden z hlavních důvodů, proč mě podnikání tak baví. Podnikání je skvělé v tom, že si budujete svůj svět a máte příležitost se bavit s těmihle lidmi. Dělám to velmi často. Potkávám se například s panem Jakimičem z Lasvitu nebo s dalšími velmi úspěšnými podnikateli. Je cenné s nimi trávit čas a poslouchat.
Má to vedle inspirace i praktickou rovinu? Co dalšího od nich čerpáte?
Se všemi se potkávám jeden na jednoho. Nemám moc rád – a je to spíš mojí povahou – typické networkingové eventy. Příležitost vést s někým diskuzi ve dvou nebo sdílet konkrétní témata, která se třeba ve firmě zrovna řeší, toho se snažím využívat na maximum, dokud tomu ještě pomáhá můj věk. Ale to už asi nebude trvat dlouho.
Jak si takové předávání zkušeností můžeme představit?
S panem Jakimičem je například inspirativní řešit vizi produktu nebo nastavení hodnot ve firmě. Pro nás to bylo v tomto roce docela aktuální téma, protože jsme ho doteď neřešili. Ale je potřeba jej řešit. Tým roste, a pokud je člověk introvertnější, nedokáže úplně dobře sdělit svým lidem, na čem pracují a co mají dělat. V tom je pan Jakimič naprosto inspirativní a výborný. S panem Uďanem, který vybudoval Shoptet, se skvěle řeší třeba management reporting a procesy a je pro mě taky velice inspirativní. S panem Novákem, který vede společnost M. L. Moran a je extrémně zkušený člověk a manažer a spolu s panem Šmejkalem udělal řadu zajímavých projektů, jsme řešili management a přístup k firmě jako celku. Podobných lidí, se kterými mám to štěstí se setkávat a řešit konkrétní témata, jsou desítky. A ta témata jsou neustále nová – zvlášť pro mě, který se jim věnuje poprvé a bez předešlých zkušeností.
Na rozdíl od řady dnešních mladých zakladatelů firem, kteří spouští digitální služby a mobilní aplikace, jste se pustil do výroby hmatatelného produktu. V přípravě a výrobě může určitě nastat spousta komplikací. Co vás na téhle zkušenosti nejvíc překvapilo?
Mě už nic moc nepřekvapí. A zároveň přicházejí malá překvapení každý den.
Nakolik obtížné bylo vybrat a ustálit skupinu dodavatelů a výrobců, se kterými spolupracujete?
Tenhle proces vlastně ladíte pořád. Sám o sobě náročný není a neměl by být překážkou. Když máte nějakou myšlenku a chcete se do ní pustit, tak do toho jděte – ono to nějak dopadne. Moc nad tím nepřemýšlejte. Ale počítejte s druhou rovinou, totiž že tenhle aspekt výroby ladíte neustále, získáváte každý den nové zkušenosti a snažíte se celou věc posouvat. Další věcí, kterou typicky řešíte ve firmě s takovýmhle produktem a při relativně rychlém růstu, je i rovina cash flow a financování, protože výrobky musíte držet na skladě. Ale to jsou zkušenosti, které získáváte průběžně.
Jak byste Fabini popsal v současné chvíli? V jaké fázi se firma podle vás jako zakladatele pohybuje?
Tento rok přesáhneme objemem 150 milionů, minulý rok to bylo přibližně 75 milionů. Je nás okolo 20 lidí, ke konci roku by se měl náš tým docela výrazně rozšířit, abychom se mohli dál posouvat dál a zlepšovat.
Jako zakladatel firmu pořád vnímám, jako by stála hodně na začátku. A doufám, že ji tak budu vnímat vždycky, protože člověk pořád žije v představě, jak by věci měly být a kam by se měly posunout. Někdy okolo počtu 20 lidí přišel první switch – v pěti lidech sedíte v jedné místnost, všechno si řeknete, utáhnete provoz v určitém chaosu. Ve 20 lidech by už firma mělo mít aspoň drobnou strukturu a zároveň by lidé měli chápat, s čím jsme začínali a co děláme dnes. Tohle téma teď řešíme a je pro nás hodně spojené s nastavením značky, s čímž souvisí i novinka, že k nám přichází z Footshopu Radim Stezka na brand a brandovou komunikaci. Nastavujeme první procesy. Ale furt to je punk.
V současné době prodáváte ve vlastním e-shopu v Česku a na Slovensku. Do jakého teritoria byste se chtěli rozšířit?
Koncem tohoto roku bychom si chtěli vyzkoušet test expanze v onlinu. Nejdřív v lokalitě, jako je Maďarsko nebo Rumunsko. A vzápětí bychom si rádi zkusili těžší západní trh – ideálně asi Holandsko, ale uvidíme.
Že bychom otevírali kamenný obchod, vnímám jako věc, která pro nás bude z pohledu prioritizace aktuální v roce 2026. Spíš si asi dřív otestujeme distribuci skrz partnery. Nebylo by to s našimi core produkty, ale s nějakými modifikovanými nebo přizpůsobenými. I to se budeme snažit otestovat.
Co na své práci máte zrovna teď nejraději?
Nejvíc mě baví, že je pořád jiná a neustále se vyvíjí. Bez toho by to s mojí povahou ani nešlo dělat – potřebuji, aby se věci hodně měnily. Baví mě, že firma je každého půl roku úplně jiná a vy se posouváte s ní. S tím souvisí i to, že řešíte neustále jiné typy výzev nebo komplexitu byznysu. Na začátku roztlačujete pomyslný vlak, ale roztlačujete ho vlastně neustále. Koncem minulého roku a v tomto roce, kdy jsme dosáhli objemu kolem 100 milionů, se na všechno konečně dokážu dívat jako na celkový obraz, řešit větší problémy a přinášet řešení, která mají větší dopad. S takovým objemem dokážete produkt posunout výrazně dál, dokážete některé činnosti výrazně zefektivnit, můžete si dovolit do podnikání přibrat mnohem zkušenější lidi.
Ale abych se vrátil ke konkrétním činnostem: Nejsem dobrý manažer v rovině nastavování cílů pro rostoucí tým a v tvorbě procesů. Tato schopnost mi opravdu nebyla úplně dána a nemám ani ambici se v ní výrazně posouvat. Čímž neříkám, že ji nevnímám jako důležitou, spíš chci říct, že se snažím tým stavět tak, aby byly cíle a procesy perfektně podchycené, ale do firmy jsem je nemusel přinášet já.
Obrovsky mě baví produkt v rovině toho, jak by měl vypadat – a tím nemyslím vizuálně, od toho tady jsou produktoví designéři, kteří to zvládnou líp. Ale mám myslím cit pro to, jak by výrobek měl na konci vypadat z pohledu funkčnosti a co je dobrý produkt z pohledu pricingu a pozice na trhu. Pořád se sem snažím přinášet svůj vhled, byť máme šéfa produktu a designéry. Ale můj příspěvek je v rovině toho, kam se budeme rozšiřovat a podobně. To mě baví a vidím v tom jistou přidanou hodnotu. Do jisté míry mě baví i marketing a jak má být produkt prezentovaný. A pak mi největší radost přináší celkový obrázek firmy – podívat se na P&L report, na čísla, hledat další řešení a další rozvoj. Líbí se mi přibírat do procesu ty správné lidi, kteří jsou v jednotlivých činnostech lepší než já. To mě baví.
Jan Fabini (1998) je zakladatelem firmy s nádobím a kuchyňskými potřebami. Přestože je stále velmi mladý, jeho podnikatelský příběh se začal psát už před mnoha lety. Začínal podnikat už na střední škole, sbíral dílčí úspěchy, až postupně dospěl do bodu, kdy založil značku nádobí Fabini. Na trh vstoupila před pěti lety. Na rozdíl od řady populárních zakladatelů z uplynulých let tak místo efemérních služeb, mobilních aplikací nebo softwaru zvolil hmatatelný výrobek. Podařilo se mu najít dostatečně velký volný prostor na trhu, což soustavně dokazuje pozoruhodným růstem a rozvojem. V tom ostatně hodlá pokračovat.