Vogue LeadersJosef Ťapťuch: Úspěch módní značky by měl být přímo úměrný jejímu obchodnímu úspěchu
Vogue Leaders20. 11. 2021
„Úspěch každé módní značky by měl být přímo úměrný jejímu obchodnímu úspěchu. Kreativní autorská móda se nikdy neprodávala snadno. Přesto v západních zemích, v USA, ale i v Japonsku a Číně, existuje poměrně rozsáhlý trh s extravagancí. Proč to nefunguje u nás? Více než nedostatek fantazie nebo tradice levné konfekce chybějí vizionáři mezi investory a nedostatek odvahy obchodníků.“ Josef Ťapťuch v odpovědi na otázku své studentky Terezy Rosalie Kladošové, proč neexistuje v české módě mentoring.
Když začíná mladá módní značka a chce si k sobě najít správného mentora, jakým způsobem by si ho měla vybrat?
Odpověď by mohla být velmi jednoduchá, nejlepší mentoring je praxe. Erasmus vám v tomto smyslu nabízí možnosti stáží v zahraničí, ale pár měsíců nestačí. Naprostá většina známých módních tvůrců začínala svoji kariéru jako asistenti v týmu nějakého studia, a ne jednoho, a teprve po letech zkušeností začnou přemýšlet o vlastní značce. Ale zároveň se spolu s vámi musím zeptat, kde ta studia u nás najít, kolik je tady funkčních značek v segmentu kreativní módy, které by vás byly ochotny zaměstnat a při tom předat vlastní know‐how.
Foto: Courtesy of Josef Ťapťuch
Váš projekt je výsostně autorský a umělecky i technicky velmi náročný. Výsledek je pak v mnohém směru jedinečný, autentický, ale také velmi nákladný. Vaše tvorba má však výhodu v jisté nadčasovosti, nemusíte hlídat trendy ani sezony a klientelu byste mohla najít napříč všemi generacemi. Nezbývá než se vrátit k archaickému, ale zároveň také jednoduchému způsobu práce, a to je zakázková tvorba. A tam nepotřebujete žádného mentora, naopak to bude chtít hodně práce, trpělivosti a pokory, protože tady se úspěch dostavuje jen pozvolna. Klientela, která je ochotná zaplatit vysokou cenu za unikátní model, tady je, počítá se však pouze v desítkách, což není – ekonomicky vzato – příliš povzbudivé.
A kdybyste chtěla amortizovat vysoké náklady vaší tvorby v malých sériích a nabízet kolekce obchodům, pak musím bohužel dodat, že ani tady vám žádný „mentor“ neporadí, jak rozvíjet módní značku v zemi, kde chybí to základní – specializovaný trh s butiky typu multibrand nebo concept store. Několik galerií v Praze, které můžeme spočítat na prstech jedné ruky, to určitě nespasí a e‐shop není ideální pro tuto kategorií náročné autorské módy. Produkovat kreativní autorské ready‐to‐wear nebo si zřídit vlastní maloobchod, to chce větší kapitál – a s tím se pak musí imperativně na evropský trh.
Nemáte dojem, že dnes je mentorem skoro každý?
Žijeme v době rychlých úspěchů a závratné – virtuální – slávy na Instagramu. A to tak trochu souvisí i s tím, že módě u nás každý rozumí a že kdekdo do ní také mluví. Je to důsledek obrovské demokratizace společnosti, bezbřehé svobody projevu, po které jsme sice vždycky toužili a pro kterou nám teď ve svrchované míře nabízejí prostor sociální média, ale najednou si s tím užvaněným světem nevíme rady. Nastal velký problém, jak oddělit plevy od zrna, jak nenaletět a jak si srovnat hodnotový žebříček.
Aktuální číslo + Vogue Leaders 12/21
149 Kč / 5.99 €
První vydání Vogue Leaders vychází společně s prosincovým číslem Vogue CS za cenu 149 Kč.
Koupit:
Ptá se
TEREZA ROSALIE KLADOŠOVÁ
Módní návrhářka, výtvarnice. Absolventka pražské UMPRUM. V roce 2019 získala za inovativní kolekci Merino Recycle v rámci Czech Grand Design ocenění Grand designér roku a Módní designér roku. V roce 2017 byla také nominovaná na cenu International Woolmark Prize.
Odpovídá
JOSEF ŤAPŤUCH
Oděvní a textilní designér, pedagog a ilustrátor. Přednáší na pražské UMPRUM, kde sám kdysi studoval. Dvacet let přednášel také v Paříži na Esmod a Formamod. V osmdesátých a devadesátých létech spolupracoval v Paříži
s některými významnými módními domy – pět let u Pierra Cardina –, také navrhoval a kreslil pro domy jako Jean Patou, Courreges nebo Paco Rabanne. V tuzemsku předváděl autorské přehlídky a spolupracoval s průmyslovými podniky Makyta, Textilana či Otavan.