CestováníFotka snese vše. Ne každé instagramové místo stojí za návštěvu, říká travel designérka
Kateřina Špičáková8. 10. 2024
Času je málo, věcí k poznávání hodně. Ale to nevadí: Travel designérka Kateřina Lojková vám dovolenou snů naplánuje a připraví od A do Z. Její práce ji zavádí do starých buddhistických chrámů i na návštěvy k domorodým šamanům. Jak se sestavují prázdniny na míru a kde ve světě se jí nejvíc líbilo, prozradila v rozhovoru.
Co obnáší povolání travel designéra
Jednoduše by se dalo říct, že travel designér sestavuje dovolené na míru. Já je sestavuji pro VIP klientelu, na kterou se EliteVoyage celkově primárně zaměřuje. Součástí mé práce je také objíždět různě specializované veletrhy, kde se potkávám například s řediteli a majiteli
hotelů nebo s našimi partnery z různých destinací. Posiluji stávající a navazuji nové užitečné kontakty. Na denní bázi jsem pak primárně v kontaktu s našimi klienty a zjišťuji jejich potřeby a preference ohledně dovolené. S klienty spolupracujeme dlouhodobě, takže po čase už dobře víme, co mají rádi a co vyhledávají. Někdo rád jezdí za gastronomií a chce jíst v michelinských restauracích, někdo cestuje po větších rodinných resortech s veškerou výbavou, jiný zase stojí spíš o hotely butikové...
Takže to funguje tak, že vám váš klient zavolá a řekne: „Kateřino, v září chceme jet s rodinou sem a sem na dovolenou, prosím, zařiďte to“?
V podstatě ano, na mně ale je například i mu říct, že vybraná lokalita v září není nejvhodnější na dovolenou, pokud to tak je, a nabídnout alternativní varianty. Finální rozhodnutí zůstává na klientech, já se je však vždy snažím dobře nasměrovat a dát jim na výběr relevantní tipy. Přece jen klienti plánují dovolenou pouze několikrát do roka, my se plánováním však zabýváme prakticky každý den, takže dokážeme přijít s možnostmi, které by klienty samotné třeba ani nenapadly.
Jezdíte osobně do konkrétních destinací, poznávat je, testovat místní podniky na vlastní kůži?
Naštěstí ano, v našem segmentu je to nutnost. Možnost cestovat na krásná místa je jedna z hlavních věcí, která mě na mé práci baví. Nedávno jsem se vrátila ze
Zanzibaru, kde jsem měla možnost strávit líbánky. Byla jsem v resortu Tulia, který vlastní Češi, a byla jsem z naprosto nadšená. Navštívila jsem už opravdu mnoho míst, moc mě baví je porovnávat a musím říct, že Tulia se ocitla na špici mého žebříčku. Je potřeba všechno prověřovat, naši klienti to vyžadují. A když už se s některými z nich znám lépe, dokážu se do nich vcítit a na konkrétních místech si říct – ano, tady se jim bude líbit. Často si s klienty píšu, když jsem zrovna v dané lokalitě, a rovnou jim posílám fotky, videa a další detaily. S většinou z nich mám přátelské vztahy, ale samozřejmě znám hranici.
Jaká byla nejhezčí cestovatelská zkušenost, kterou jste prožila v rámci své profese?
Jednoznačně cesta na Kostariku, byla nádherná a v mém srdci zůstane už asi navždy na prvním místě. Od malička to byl můj sen – a vlastně i mého táty, který mi o ní už jako malé básnil, tak to ve mně zakořenilo. Miluji přírodu, květiny, hlavně zvířata, strašně mě baví je pozorovat. Na Kostarice jsem poznala úžasné lidi a skvělý byl průvodce, který mi ukázal i těžko dostupná místa. Poradil mi, kam přesně jít a kdy se na co dívat. Jedna místní paní mě pozvala k sobě domů na večeři, uvařila zdejší jídla… Takové autentické zážitky jsou prostě skvělé.
A když klientům předáváte hodnocení, jsou v něm jen pozitivní tipy a zkušenosti, nebo i ty negativní?
Právě proto, že se snažíme o dlouhodobou spolupráci, je nutné, abychom ke klientům byli upřímní. Pokud se mi někde nelíbí, řeknu to, zároveň to ale neznamená, že klientovi se tam také nebude líbit. Setkávám se hlavně s tím, že očekávání klientů jsou nastavená vysoko například kvůli
Instagramu – fotka snese vše. Některé destinace vypadají na sociálních sítích výborně, jenže realita je trochu odlišná. Pokud by pak klienti na dané místo dorazili a byli by zklamaní, vina by padla na moji hlavu. Proto máme na webu EliteVoyage například přehled hotelů, které jsou velmi sledované na sociálních sítích, ovšem doplněný upřímným hodnocením; například hotel Burj Al Arab, ten vůbec nejslavnější v Dubaji, či hotel Azulik v Mexiku za návštěvu opravdu nestojí. Anebo podobně – právě na Zanzibaru jsme s průvodcem rozebírali věhlasnou restauraci The Rock. To je instagramové místo, během přílivu vypadá úžasně. Ale vaří tam příšerně, a pokud dostanete špatný stůl, ani výhled nestojí za nic.
O jaké destinace je největší zájem?
Je to pestré, ale panuje velký zájem o dobrodružné destinace, například o Kolumbii, kam dnes už umíme zajistit zábavnou, a zároveň bezpečnou cestu. Musím říct, že od doby po covidu to vnímám i jako určitý trend. Dříve lidé cesty plánovali dlouho a hodně je odkládali, teď vidím chuť objevovat a poznávat hned.
A co konkrétně při cestování lidi nejvíce zajímá?
Největší zájem je o gastronomii, ale je to všechno možné v rozpětí od michelinských restaurací až po kvalitní lokální bistra. Na druhém místě je pak kultura a poznávání památek, ovšem když někdo jede popáté do
Paříže, samozřejmě už nepotřebuje vidět Eiffelovku. Řeším i velmi specifické požadavky, například nedávno jsem pro jednu klientku plánovala cestu po nejstarších, a zároveň málo známých buddhistických chrámech na Srí Lance. Hodně zajímavé pro mě bylo plánovat kombinovanou cestu na Kostariku a do Guatemaly, přičemž v Guatemale jsme organizovali setkání s místním šamanem. Klienti cestovali i s malou, asi osmiletou dcerou. Obávala jsem se, jak na ni šaman zapůsobí – oni mohou být trochu děsiví. Ale klienti byli nadšení a dopadlo to dobře.
Zmiňovala jste lokální průvodce. Spolupracujete s expaty?
To ne, ale máme místní partnery a ti na místě zaměstnávají svůj tým lidí, kteří se v dané zemi většinou narodili. Pokud se klient zajímá o
architekturu a jede například do
New Yorku, určitě pro něj bude zajímavější projít si město s někým, kdo v něm žije celý život a třeba architekturu i přímo vystudoval. Naši klienti jsou většinou jazykově dobře vybavení, takže to pro ně není problém. A pokud s jazykem problém je, nabízíme k průvodci také překladatele. Občas na místě máme i česky mluvící průvodce, bývají to třeba manželky pilotů.
Zní to všechno skvěle, organizovaně, perfektně naplánovaně. Říkám si ale – není krása cestování právě v tom, že něco poznáváte úplně od píky, bez návodu?
Já jsem dřív cestovala tak, že jsem si koupila jen letenku a vyrazila. Mnohdy jsem v tu chvíli ani netušila, kde na místě budu bydlet. Ale naši klienti jsou zpravidla hodně časově vytížení. Jsou to majitelé firem nebo lidé pracující ve vyšším managementu a nemají čas řešit obavu, že na dovolené nebudou mít kde přespat. Je pro ně důležité mít všechno zajištěné, potřebují mít ten komfort jistoty. Je běžné, že se týden před odjezdem klienti třeba i několikrát ujišťují, že je opravdu vše do detailu naplánované, zejména, když s námi cestují poprvé. Chápu to, protože ani já osobně nemám ráda nepříjemná překvapení.