Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Sustainability

Udržitelnost má mnoho podob: Tři módní značky a jejich různé přístupy

Kristýna Jandová22. 4. 2024
Pro mnoho módních značek je udržitelnost hnacím motorem. Nejde jim jen o používání organické bavlny a recyklovaných materiálů, ale o komplexní přístup, který má mnoho podob.
KLEED
Foto: KLEED
KLEED
Tradiční model rychlé módy, založený na neustálé produkci levných trendů, má za následek značné dopady na životní prostředí i lidská práva. Naštěstí existují alternativní přístupy k módě, které usilují o udržitelnější a etičtější fungování. Udržitelnost v módě navíc není jen trend, ale nutnost. Změnou nákupního chování a podporou udržitelných značek můžeme přispět k šetrnějšímu módnímu průmyslu. Podívejte se na alternativní cesty značek, pro které je udržitelný přístup k módě prioritou. 

KLEED: Udržitelná móda, která pomáhá

Carolina Guedes Cruz věnovala dvě desetiletí ochraně divoké přírody a zvířat v Africe. Zkušenosti ji v roce 2016 vedly k založení značky KLEED, která vyrábí loungewear oblečení a snoubí pohodlí a styl s respektem k životnímu prostředí. Kimona a šaty tu vznikají ručně s využitím tradičních tiskových a barvicích technik, jako je ikat a blockprint. Tyto metody nejen dodávají oblečení jedinečný vzhled, ale také pomáhají uchovávat a předávat znalosti a kulturu indických řemeslníků budoucím generacím.
Část zisku z prodeje oblečení pak slouží k financování projektů na ochranu životního prostředí, jako je například Saving the Survivors zaměřený na ochranu nosorožců v Africe nebo Greenspark, věnující se obnově lesů po celém světě.
Cruz chápe udržitelnost jako „delikátní, ale nezbytnou rovnováhu". Nevnímá ji jako pouhý trend, ale jako nezbytnou součást práce a života: „Snažím se o zodpovědný přístup, který respektuje potřeby místních komunit, chrání planetu a zároveň zajišťuje prosperitu našeho podnikání," říká. Zbytky látek z kolekcí KLEED se teď rozhodla proměnit v jedinečné a limitované kolekce v rámci projektu Green Label. „Naši talentovaní návrháři jsou i ze zbylých látek schopni vytvořit exkluzivní kousky, které prodáváme za zlomek ceny. Díky stylistce Kuhu Puniaa pak vznikly i krásné fotografie těchto nových produktů,” dodává Cruz. „K vytvoření tohoto konceptu nás vedlo vědomí, že módní průmysl generuje enormní množství odpadu a jako zodpovědná luxusní značka jsme cítili nutnost tento problém řešit aktivně."
KLEED
1 / 5
KLEED
Foto: KLEED

Lubay: Kabelky ze slupek hroznů

„Udržitelnost je srdcem všeho, co děláme,” říká Soho Francotte, která stojí za belgickou značkou veganských kožených doplňků Lubay založenou v roce 2021. Kabelky Lubay se vyrábějí lokálně z materiálů šetrných k životnímu prostředí, jako jsou slupky z hroznů a korek. Díky inovativnímu materiálu GrapeSkin od společnosti Vegea dává Lubay nový život zbytkům hroznů z italských vinařství: „Zbytky hroznů, které se běžně vyhazují, se tak přeměňují na cennou surovinu," vysvětluje Francotte. „Výrobní proces je navíc energeticky nenáročný, šetří vodu a neprodukuje žádný toxický odpad."
Jak materiál GrapeSkin vzniká? Slupky, semínka a zbytky hroznů se rozdrtí a smíchají s ekologickým polyuretanem na bázi vody a olejem z hroznových jader. Tato směs se obarví a nanese na recyklovanou polyesterovou tkaninu. Po zalisování vzniká měkký materiál s texturou kůže, který je certifikovaný GRS (Global Recycled Standard). Tato certifikace zaručuje, že kabelky Lubay splňují ty nejpřísnější normy z hlediska recyklace a ohleduplnosti k životnímu prostředí.
Francotte uznává, že cena je významnou překážkou pro udržitelnou módu. „Současný trh je značně ovlivněn rychlou módou, která nabízí nízké ceny a vysoký obrat," uvádí návrhářka. „Udržitelné materiály, jako je právě hroznová slupka, sice vznikají ekologickým procesem, ale je velmi náročný. To zvyšuje náklady ve srovnání s konvenčními, sériově vyráběnými materiály." Výroba v Belgii také znamená dodržování vyšších standardů sociálního zabezpečení, předpisů o bezpečnosti pracovníků a požadavků na ochranu životního prostředí. Francotte navíc dodává, že „mnoho spotřebitelů si neuvědomuje dopady fast fashion na životní prostředí a společnost. Značky, které kladou důraz na udržitelné a etické principy jim nemohou cenově konkurovat, a je tak těžší pro nás uspět.”
Kabelka Lubay
1 / 3
Kabelka Lubay
Foto: Jonathan Steelandt

Identity Lingerie: Móda s posláním a beze zbytků 

Diana a Igor jsou partneři v pracovním i soukromém životě. Značkou Identity Lingerie, kterou založili v Londýně, chtějí tito ukrajinští krajané šířit poslání sebepřijetí a sebedůvěry. Jejich étosem je ale také nulový odpad: „Uvědomujeme si, že i ty nejmenší zbytky látek mají hodnotu nad rámec naší výrobní činnosti zejména v době, ve které žijeme,” říkají. „Přebytečné látky posíláme ukrajinským charitativním organizacím, které je používají v nemocnicích nebo na výrobu maskovacích sítí pro armádu.” 
Diana z Identity Lingerie
1 / 2
Diana z Identity Lingerie
Foto: Identity Lingerie
Pár věří, že udržitelné postupy v módním průmyslu nás posunou k lepší budoucnosti. Váží si zákazníků, ale minimalizace ekologické stopy je pro ně stejně tak důležitá. I proto se rozhodli vyrábět jen malé množství produktů a dávají přednost výrobě na vyžádání. „Rostoucí poptávka zákazníků pohání módní průmysl a módní značky mají sílu inspirovat lidi k zodpovědnému a udržitelnému nakupování,” říkají. „Menší značky, jako jsme my, se o to snaží, ale podpora od větších módních společností by hrála významnou roli v šíření zodpovědného přístupu k módě.”
Další zbytky látek pak přeměňují na elegantní doplňky a upcyklované obaly na oblečení. Nakonec dodávají, že „v módním průmyslu stále ve velkém měřítku dochází k pálení vráceného zboží. Volíme mnohem udržitelnější cestu. Vrácené položky přešíváme, aby se mohly vrátit zpět do oběhu,” říkají. „Všechny naše kousky jsou uváděny do života týmem vysoce kvalifikovaných řemeslníků se sídlem na Ukrajině. Chceme, aby výroba našich produktů odrážela hodnoty naší značky.”