Sustainability#SustainableSunday s Petrou Němcovou: Udržitelnou módu potřebujeme právě teď
Petra Němcová19. 7. 2020
„Poslední dobou se pozornost obrací k etickému a enviromentálnímu dopadu módy. Je to velmi důležité, ale je také třeba podotknout, že je náročné dosáhnout 100% udržitelnosti. Řada značek je na správné cestě a usiluje o to, aby tento cíl dokázala beze zbytku naplnit. Podporujme ty, kteří toto úsilí berou vážně a upřímně.“ Topmodelka a Sustainability Editor Petra Němcová exkluzivně každou neděli na Vogue CS.
V současné chvíli je důležité nejen odhodlání k přechodu k enviromentálně odpovědné a etické módě, ale také ke slow fashion. A to jak pro zákazníky, tak pro samotné značky. Proto se tentokrát během #SustainableSundayWithVogueCS budu věnovat etické módě.
Proč je důležité, abychom si vybírali eticky vyráběné oblečení
Vezměme si jako příklad ženy v Bangladéši. Dlouhá léta byly nucené pracovat za minimální odměny a v nebezpečných podmínkách.
V textilním průmyslu v Bangladéši pracuje přibližně 4,1 milionu lidí, přičemž 80 % z nich jsou ženy. Směny trvají 10 až 12 hodin a mzdy se pohybují okolo 96 amerických dolarů měsíčně, což je přibližně 2250 korun. Vyrábějí přitom produkty, které se v maloobchodě prodávají za ceny mezi 1000 a 5000 korunami.
Spravedlivá odměna za práci patří mezi základní lidská práva, ale mzdy vyplácené dělnicím v textilním průmyslu jsou v průměru dvakrát až pětkrát nižší, než kolik by bylo zapotřebí pro důstojný život. Pracovnice tak nemají sociální ani zdravotní pojištění a nemohou si spořit na nenadálé výdaje.
Možná jste se nedávno setkali s kampaní #PAYUP. Pokud ne, přečtěte si o ní na
@cleanclothescampaign. Řada značek neuhradila objednávky, které už odeslaly, ani materiál, který si objednaly před nástupem koronaviru. Pandemii přitom používají jako výmluvu, proč více než tři měsíce neplatily dělnicím a dělníkům v textilním průmyslu, na které měla tato situace škodlivý dopad, ohrozila jejich živobytí a dovedla je pokraj hladovění a ztráty přístřeší. Bangladéš přitom není zdaleka jedinou zemí, které se tento problém týká.
Jak si zjistit potřebné informace
Certifikační programy, jako je FairWear Foundation (
@fairwearfoundation) nebo Fair Trade (
@fairtradecertified), zajišťují, že pracovníci v textilním průmyslu nejsou zneužíváni. Některé značky jsou nové a certifikace může nějakou dobu trvat, navíc je nákladná. Pokud se chovají eticky, zcela jistě o svém přístupu budou otevřeně psát. Ujistěte se ale, že vyplácejí důstojné mzdy, ne pouze minimální a že se chovají transparentně, nepoužívají tedy greenwashing.
Jeden příklad za všechny
@eticadenim, jejichž skvělé džíny a tričko mám na sobě na fotografii, patří mezi mnoho značek, které jsou oddané myšlence etické módy. Svou praxi v rámci podmínek vytyčených programem Fair Trade popisují následujícím způsobem:
„ÉTICA znamená španělsky etický a etické zásady naší společnosti berou ohled na ty, díky kterým vůbec může fungovat. Lidská stránka udržitelnosti je pro náš firemní étos zásadní. Jsme odhodlaní jít za standardy nastavené programem Fair Labor a vyplácíme našim pracovníkům důstojné mzdy, poskytujeme zdravotní benefity, k dispozici dáváme lékaře i bezplatnou stravu. Důstojná mzda zajišťuje to, že dělníci a dělnice mají dostatečný příjem, aby si mohli dovolit slušnou životní úroveň, pokryli nezbytné výdaje jako jídlo, bydlení, zdravotní péče, vzdělávání a umožňuje jim spořit pro případ nenadálých výdajů.
Poskytujeme také bezpečné a inkluzivní zaměstnávání seniorům a osobám s hendikepem, kteří by podobnou příležitost jinde nemuseli dostat.
Technologie využívané značkou ÉTICA skýtají našim pracovníkům jedinečnou možnost pracovního postupu. Dovednosti a zkušenosti nezbytné k obsluze zařízení a také k tvorbě výrobků poskytují pracovním týmům cenné zkušenosti. Tvoří je technici. Tvoří je umělci. Dohromady pak tvoří rodinu.“
Takto se správně pečuje o zaměstnance. Při čtení těchto slov se mi derou slzy do očí a jsem hrdá, že nosím oblečení ÉTICA a značku podporuji.
Více informací o odhodlání značky @eticadenim jít cestou udržitelnosti si můžete přečíst na
eticadenim.com, o Bodhiho šortkách značky @lovedbaby pak na
lovedbaby.com.
Příští týden se ponoříme do tématu enviromentálně odpovědné módy, o týden později se pak zaměříme na slow fashion a později také na budoucnost módy.