Vogue Supports Local FashionRadka Sirková o svobodě, pocitu neporazitelnosti a o budoucnosti vlastní značky
Jan Boublík2. 12. 2024
Radka Sirková zahájila novou etapu své kariéry kolekcí, která spojuje ženskou svobodu a ruční práci. V rozhovoru pro Vogue CS odhaluje inspiraci, ale i to, jaké výzvy ji provázely při budování vlastní značky.
Proč jste pro uvedení zvolila formát módní přehlídky?
Myslím, že formát módní show dokáže nejlépe zachytit moment zprostředkovaný atmosférou místa, světlem a hudební režií. Pro mě je například výběr hudby velmi podstatný. Současně považuji za důležité představit oděvy v pohybu tak, aby jasně vyzněl charakter a barva jejich materiálů. A módní show je ostatně i příjemným způsobem, jak budovat a propojovat komunitu.
Chtěla jste kolekcí vyvolat konkrétní pocit?
Ano. A ten pocit bych možná vystihla jako „svoboda”. Mé modelky byly různých věkových skupin, každá měla jiný make-up nebo úpravu vlasů. Chtěla jsem, aby bylo jasné, že ta kolekce je hlavně pro ženy. Pro uvolněné, krásné a upřímné ženy, které žijí všední městský život se všemi jeho trably. Hudební podkres k show vytvořil bubeník Adam Koller a ryzí zvuk bubnů udal přehlídce příjemnou nebojácnou atmosféru.
Co specifického vás k ní inspirovalo?
Celý tento rok pro mě představoval jeden velký inspirační moment. Konkrétní inspiraci pro kolekci jsem ale tentokrát hledala v tom, co bych si přála v šatníku já, co mám ráda a v čem se cítím příjemně a „neporazitelně”, zkrátka to, co funguje. Mé návrhy ale také nakonec ovlivnil vývoj a podoba loga, které se v průběhu přirozeně začalo propisovat do celé řady. A tím nemyslím jen detaily, ale i střihová řešení, styling a podobně.
Jaký význam mají v kolekci ručně vyšívané detaily?
Když jsem si o kolekci a nové značce začala psát poprvé poznámky, napsala jsem slovo „upřímnost”. Co jsem jím chtěla vyjádřit, je závazek, že chci budovat značku, která bude poctivá a upřímná. Ruční práce představuje v řemesle to nejupřímnější jádro. Je nenahraditelná, vytvářena lidmi, kteří ji ovládají a rozumějí jí. To mi přijde krásné a pro mě v kvalitní módě nezbytné.
Kolekce vyniká taktilností – vrstvy, textury a detaily vybízejí ke zkoumání. Jak důležitý je pro vás dotykový aspekt módy?
Jak by taktilnost nemohla být v módě důležitá? Oděvy nosíme na těle, což ovlivňuje obrovskou škálu věcí. Různé druhy tkanin a jejich úprav nám přinášejí různé pocity. Já osobně mám ráda, když se cítím dobře, komfortně a uvolněně. Takový pocit chci také přenášet do svých kolekcí.
Jaké výzvy jste musela překonat při přechodu od značky Chatty k vlastnímu projektu?
Asi největším úskalím bylo pojmenování a přenesení té atmosféry, kterou jsem kolem vznikající značky cítila. Sestavením hesel a komponentů, které nakonec stály za její vizuální podobou.
Nalezla jste v nové značce svobodu experimentovat bez kompromisů? Nebo jste cítila tlak dostát své reputaci?
Začala jsem v první řadě u sebe, neměla jsem v plánu přinést ohromně novou podobu nebo styl. Chtěla jsem se do kolekce co nejvíce propsat a zbytečně nerealizovat modely na efekt. Ta výsledná podoba je Radka Sirková v té nejryzejší módní podobě.
Jak se do projektu přehlídky zapojila značka L’Oréal Paris?
L’Oréal Paris mi nejen umožnil prezentaci a stal se skvělým partnerem, ale v první řadě do mě vložil obrovskou důvěru, které si neskutečně vážím. Díky jeho podpoře jsem se mohla plně soustředit na realizaci a precizní dokončení kolekce. Díky této spolupráci jsem přemýšlela v mnohem větším měřítku, takže je kolekce mnohem ucelenější.
Částečně jste spolupracovala s Jurajem Strakou. Jak ke spolupráci došlo?
Za naším spojením stojí L’Oréal Paris, který přinesl nápad na realizaci modelů z materiálů, jež pro něj Juraj navrhl na míru k novému produktu. Měla jsem k dispozici tři různé druhy hedvábných materiálů se třemi celoplošnými potisky v akvamarínové, černé a bílé barvě. Mým úkolem bylo vytvořit z materiálů tři kompletní looky, které zakončily celou módní show.
Přehlídka měla pozitivní ohlasy. Co teď pro vás bude klíčové? Budovat dál značku, nebo se více zaměřit na zakázkovou tvorbu?
Samozřejmě, že chci nadále budovat značku. Kdy jindy než teď? Chápu to i jako závazek k těm, kteří mě podporují, důvěřují mi a spolupracují se mnou. To samé se ale týká i zakázkové tvorby a já si jedno bez druhého zatím neumím představit.