Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Supports Local Fashion

Vogue Supports Local Fashion: freier, kolekce lv-426

Martin Váša6. 5. 2020
Feminismus snadno a rychle, ale především chytře. Tak by se dala shrnout pánská kolekce, kterou vytvořila Terézia Feňovčíková pod svou značkou freier. Poselství, jež se designérka snaží módou předat, má totiž obsah stejně obrozený, jako je jeho forma stravitelná. #VogueSupportsLocalFashion
Svou tvorbu vnímá jako závazek společnosti. I proto si jako výchozí bod své kolekce, která formálně neodpovídá žádné konkrétní sezoně, vybrala Ellen Ripley, hlavní hrdinku z kultovní filmové série Vetřelec. Na rozdíl od běžných akčních hrdinek totiž Ellen Ripley není nasoukaná do upnutého sexy outfitu – svým vzhledem je spíš obyčejná. Terézii se líbilo, jak díky tomu postava zprostředkovává feminismus muži v pro něj přirozeném prostřední, tedy akčním filmu. Divák se s ní identifikuje, aniž by si to možná uvědomoval. Aby designérka svou myšlenku ještě podtrhla, koncipovala kolekci jako pánskou.
Jak vnímáte rovnost pohlaví na Slovensku, anebo aspoň ve svém okolí?
Přestože je žen víc než mužů, máme co dělat, abychom jim dokázaly konkurovat. Paradoxní, ale je to tak. Převyšující počet neznamená rovné příležitosti, natož nějakou výhodu. Neberu to jako negativum, ale důvod pracovat víc na sobě.
A co v módě? Ta zpravidla bývá sociální bublinou, v níž mají ženy silnější postavení.
Nemyslím si, že by měly silnější postavení, ale díky přirozené citlivosti je jich jakoby víc vidět. Ženy v módním průmyslu zastávají významné posty a lidé k nim vzhlížejí. Každá si prošla sítem a jen to, že byla nejlepším kandidátem, jí tu roli předurčilo. To je ale jen velmi povrchní popis toho, jak si to představuju. Doposud jsem neměla negativní zkušenost jen proto, že jsem žena, a setkávám se s férovým přístupem.
Autor: Ľuboš Kotlár
Foto: Ľuboš Kotlár
V kolekci lv-426 jste využila postavy Ellen Ripley, abyste mužům ukázala, že i ženy mohou být silné a dokázat velké věci. Na čem dalším pracujete nyní?
Začínám pracovat na projektu, který se bude věnovat lidem všeobecně. Ať to je žena, nebo muž, každý se rodí jako nepopsaný list. Až společnost nás utváří a mění podle svých preferencí a kritérií. Pokud někdo vybočuje, je automaticky na špatné straně. Lidé zapomínají, kým jsou, a ztrácejí empatii, odmítají komunikovat a tvrdohlavě se bojí. Opět hledám souvislosti v tématu a nezůstanu ničemu dlužná, respektive jako parafrázi využiju ikonickou postavu.
Navrhujete a šijete pro muže. V čem se podle vás tato tvorba zásadně liší od té pro ženy?
Vždy jsem měla problém vytvářet atraktivní formu – tak jsem si tvorbu pro ženy zafixovala. Samozřejmě tomu tak není a potvrzuje mi to i aktuální zájem ze strany klientek. Vytvářím formy, které nemusí přímo lichotit ženské postavě, ale navzdory tomu vyjadřují postoj, kterým si získávají i oblibu žen. Z toho vyplývá, není až tak podstatné, jestli je oděv dámský nebo pánský, a tím rozhodujícím se stává projev samotný. Nevnímám tvorbu pro pány a pro dámy jako odlišnou v zásadních postupech, spíš se přikláním k tvorbě pro pány, protože mi je pánská konstrukce bližší.
Takže si v kolekci vyberou i ženy?
Spousta žen si oblíbila mou tvorbu, přestože ji prezentuju primárně na mužích. Je to právě díky konstrukční uvolněnosti, podmíněné propracovaností, a vybraným tématem, že se líbí oběma pohlavím bez rozdílu.
Myslíte si, že móda budoucnosti nebude znát pohlaví?
Je to dost pravděpodobné, ale nevidím to jako hudbu blízké budoucnosti. Rozhodně ne v našich zeměpisných šířkách, kde je potřeba pohlavní odlišnosti značně citelná.
Proč jste svou značku pojmenovala zrovna freier?
Vycházím ze slangového slova frajer, které se původně převzalo z německého freier, tedy volný, svobodný. Frajer je člověk, který se prezentuje výrazným verbálním i vizuálním projevem, a o to v tvorbě usiluju i já – být nezávislá a spoléhat se jen na to, co je mi autentické.
Považujete udržitelnost a ohled na ekologii obecně za důležitou součást své tvorby?
Udržitelnost a ekologie jsou součástí mé tvorby a neustále se je snažím rozsáhleji využívat. Jako začínající značky netvořím nadbytečné množství oděvů, ale řídím se požadavky poptávky. Když vznikne odpad, tak ho pošlu na další zpracovaní. Z textilního odpadu se třeba po recyklaci tvoří termoizolační materiál. Zároveň do každé kolekce zařadím odpadový textil. U této kolekce to byl darovaný, ručně tkaný len, který byl starší než šedesát let. V předcházející kolekci jsem zase při tvorbě topů využila poškozené háčkované ubrusy. Lidem stále víc záleží na tom, v jakých podmínkách oděv vzniká a jaký materiál se přitom používá. Pokud tuto kvalitu nedovedu obhájit, je to moje minus.
Jak byste popsala svou estetiku?
Konstruktivní kompozice. Ať to je oděv samotný, anebo problematika a vizuální myšlenka, buduju ji krok za krokem. Jsem systematický typ, to se odráží i v mé estetice. Dokonce i náhodu rozvíjím a skládám a hledám její místo. Zároveň se striktnost systematičnosti snažím narušovat a vnášet do ní „klam“ – to jsou momenty, kdy vidíte vizuální odkazy mých vzpomínek.
Co vás zásadně odlišuje od ostatních?
Rozpoznatelným prvkem je jednoznačně způsob, jakým používám odkazy. Nepůsobí prvoplánově, ale vtipně, a až po přečtení vážně. Analyzuju odkazy z několika úhlů, skládám je do nových souvislostí a nechávám je přirozeně gradovat. Tento postup lidé značně oceňují a podle mě je i rozpoznatelný.
Art Director: @freier.o210
Grafický design: @flace.sk
Fotograf: @kotlarlubos 
Styling @jaroslavarchola 
Make-up a vlasy: @mischeldoublew
Assistant: @younger_sister 
Music: @nadael9
Models: @samosimkovic @patrik_ziman @tomkex @exitmodelmanagement 
Sneakers: @thestreets.eu
Lokace: #pradiaren1900 @yitslovakia