Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Haider Ackermann: Převzetí vedení značky Tom Ford je pro mě jako objetí, které si chci zasloužit

Mark Holgate7. 2. 2025
Vše začalo jedním telefonátem. „Byl jsem na schůzce, když mi začal zvonit telefon a viděl jsem, že volá Tom Ford," říká Haider Ackermann. „Srdce mi bušilo a nemohl jsem se dočkat, až se dostanu ze schůzky a uslyším ten jeho nesmírně atraktivní hlas, protože takový opravdu má. Je to zvláštní: Jakmile uvidíte jeho jméno, vybaví se vám tolik vzpomínek: design, smyslnost, filmy. Ale věděl jsem, o co jde."
Haider Ackermann
Foto: Joe Maher/Getty Images)
Haider Ackermann
Zatímco mi Ackermann vypráví celý příběh, sedí na černé židli v bílé kanceláři v sídle Tom Ford v Londýně. Teď se tu vše zdá na první pohled monochromatické, ale Ackermann Fordův svět brzy rozzáří svými barvami. Tom Ford totiž požádal tohoto 53letého francouzského návrháře kolumbijského původu, aby se stal kreativním ředitelem značky, kterou v roce 2005 založil. „Nebyl jsem až tak překvapen," říká Ackermann. „Když jsem pracoval v Berluti, napsal mi dlouhý, krásný dopis s gratulací, takže jsem věděl, že se mu moje práce líbí, ale i tak jsem byl nervózní. Během minuty můžete prožít spoustu emocí."
V březnu Ackermann představí svou vizi pro Tom Ford v rámci první pánské i dámské show značky v Paříži. Ackermann tam žije a plánuje, že tam bude sídlit i značka. Sám k tomu říká: „Paříž má určitou filmovou poetiku." Až tehdy uvidíme výsledek jeho rozhovorů s Fordem. „Všechno je o svádění, touze, o vyvolání nějaké reakce," vysvětluje, „více než o látkách či barvách. To je to, co oba hledáme."
Náš přístup k módě je stejný: Pojednává víc o svádění a touze než o barvách a látkách."
Na první pohled se může zdát, že tito dva návrháři nemají mnoho společného, ale opak je pravdou. Spojuje je přístup ke krejčovině a večerní módě, která v sobě nese prvky dramatu a smyslnosti. Ackermann, stejně jako Ford, patří mezi módní dramatiky, kterí s jistotou pracují s výraznými rameny, elegantním splývavým střihem a odvážným použitím barev ve své tvorbě pro muže i ženy. Právě tento přístup mu přinesl obdiv slavných osobností, jako jsou Tilda Swinton či Timothée Chalamet. A zřejmě i samotného Toma Forda.
Během svého působení v továrnách Zegna v Itálii, kde se vyrábějí oděvy Tom Ford, měl Ackermann možnost vidět mistrovskou preciznost jejich zpracování a ponořit se do konstrukce smokingů a dalších prvků. „Hledám eleganci, kterou hledal i pan Ford. Takovou, která má v sobě trochu šílenství a excentricity."
Na otázku, který kousek z dámské kolekce nejlépe vystihuje styl značky Tom Ford, se Ackermann se smíchem zmiňuje o kožešinovém kabátu, ten se ale prý v jeho kolekci neobjeví. Místo toho zvolí smokingovou košili. „Vidím ženu ve smokingové košili, i když je to původně mužský kousek," říká. „Když si vzpomenete na Toma Forda, vybaví se vám noc, ale já jsem spíš jako ráno po noci: stále ve stejné košili, ale doplněné o kašmírový kabát a mokasíny."
Jsem jako ráno po noci: ve smokingové košili, ale doplněné kašmírem a mokasínami."
Možná právě tu Ackermann oblékne den po svém debutu. Mezitím přemýšlí o jiné věci: Jak vést značku neoddělitelně spjatou s Fordovou osobností? Od uzavření své vlastní značky v roce 2020 Ackermann hostoval v couture kolekci Gaultier a kreativně řídil Canada Goose, což plánuje dělat i nadále. Tento nový krok ho však vrací zpět do centra pozornosti. „Módní průmysl se vrací k momentu, kdy lidé hledají oblečení a krásu, nikoliv jen produkt," říká Ackermann. „Jsem rád, že jsem zpět. Je to jako obrovské objetí a já si ho chci zasloužit."
Aby se připravil na svou novou roli, Ackermann strávil dost času v archivu Tom Ford v New Yorku, kde studoval nejen Fordovy kolekce pro vlastní značku, ale i jeho práci pro Gucci a Saint Laurent. „Tři důležité příběhy, které jsem vstřebal," říká Ackermann, „ale musel jsem je také odsunout stranou, protože budu vyprávět nový příběh."
Haider Ackermann a Kylie Jenner
1 / 6
Haider Ackermann a Kylie Jenner
Foto: Profimedia.cz
Článek vyšel v originále na Vogue.com